همشهری‌آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهم‌ترین ویژگی تهران وحدت در عین کثرت است که همین امر اجازه بروز و ظهور خلاقیت را به تمامی طوایف داد.

احمد مسجدجامعی، عضو شوراي شهر تهران در مراسم «روز تهران» که با حضور سید محمدعلی افشانی شهردار تهران، محمد حسین مقیمی استاندار تهران، عیسی فرهادی فرماندار تهران و جمعی از اعضا شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد، گفت: روزی که آقای افشانی برنامه خود را به شورا ارائه می‌داد تاکید کرد که تهران پایتخت ایران است و این موضوع بارها از سوی ایشان مطرح شد.

مسجدجامعي با اشاره به مجاورت تهران با ری به تمدن 8 هزار ساله  شهرری پرداخت و گفت: به دلیل آن که مردم ری غالباً علوی بودند در دوره‌ای تهران به پایگاه مردم این شهر تبدیل شد. این مسئله نیز به طور پیوسته در طول تاریخ امتداد یافت.

به گزارش  شهرنوشت،او با بیان این‌که یکی از دانش‌آموختگان مکتب هرات، تهران را بنیان نهاد، تصریح کرد: این فرد در کنار ایجاد تاسیسات عمرانی و بهداشتی، موسس تکیه خانم بود. این امر نشان از آن دارد که مردمان این خطه با اهل بیت و خاندان نبوت پیوند ناگسستنی دارند.

مسجد جامعی گفت: گروه‌های مختلف ایرانی در شکل‌گیری این شهر نقش داشته‌اند، نکته جالب اما اینجاست که در میان بسیاری از آنان، خارج از محدوده تهران اختلاف‌هاي قومی دیده می شد، اما آنگاه که پای این اختلافات به تهران می رسید، درگیری‌ها از بین می‌رفت و انشعاب‌ها به وحدت تبديل می‌شد.

مسجد جامعی در ادامه با اشاره به سرشماری سال 1299 هجری شمسی به مردم شناسی این شهر پرداخت و گفت: در آن سال 991 خانوار ساکن در تهران یزدی، 149 خانوار کرمانی، 615 خانوار فارس، 646 خانوار لر، 250 خانوار کرمانشاهی، 637 خانوار خمسه ای، 322 خانوار گیلانی، هزار و 31 خانوار مازندرانی، 494 خانوار خراسانی، 728 خانوار قمی، 60 خانوار قزوینی، 355 خانوار اراکی و هزار و 196 خانوار اصفهانی بودند.

این عضو شورای شهر با اشاره به زیست پیروان ادیان مختلف در تهران بیان کرد: در خیابان 30 تیر کلیسا، کنیسه و آتشکده در کنار هم قرار دارند و هر یک آئین‌های خاص خود را بدون هر گونه مزاحمت برای یکدیگر انجام می دهند.

او در ادامه با بیان این‌که 100 هزار نفر از مردم این شهر در سخت‌ترین شرایط از خاک وطن دفاع کردند، گفت: هر زمان ایران را مخاطره‌ای تهدید کرده است مردم این شهر زودتر و بیشتر از همه از تمامیت این سرزمین دفاع کرده‌اند.

مسجد جامعی با تاکید بر این‌که تهران امروز نیاز به پیوستگی، دلگرمی و آینده‌نگری دارد، عنوان کرد: در این شهر باید گروه های مختلف نقش ایفا کنند و نظام های اجتماعی حول تشکل های مردمی و صنفی شکل بگیرند.

او با بیان این‌که روز تهران یادآور خاطرات تلخ و شیرین بسیاری است، تاکید کرد: تهران پایگاه تاریخ، ادب، فرهنگ پهلوانی و زنانی است که این شهر را بنیاد نهادند. روح گذشته باید در تهران امروز ساری و جاری باشد اما این امر نباید مانع از توجه به رفاه مردم، مشکلات زندگی در بافت فرسوده و آلودگی هوا شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: ما گذشته را به امروز و امروز را به آینده وصل می‌کنیم و ایران آباد و بانشاط را رقم می‌زنیم. وظیفه تحقق این امر بیش از هر چیز بر دوش زنان و مردان این سرزمین به ویژه پایتخت‌نشینان است.

در ادامه این مراسم، عبدالله انوار، تهران‌شناس گفت: 59 سال پیش زمانی که تهران به مرور گسترش پیدا می‌کرد، سلسله مقاله‌هايی را در مورد این شهر نوشتم که آن زمان مورد سخره قرار گرفتم. امروز اما کتاب‌های متعددی در مورد تاریخ این شهر نوشته شده است.

انوار افزود: خوشحالم امروز تهران که پایتخت ایران است تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته.

کد خبر 418486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha