مریم قاسمی-خبرنگار: بازار بلورفروشان میدان شوش در محدوده بزرگراه بعثت و محله باغ آذری منطقه ۱۶ واقع است.

شهر بلور فروشی

همه می‌دانند برای خرید به صرفه انواع بلورجات می‌توانند به اینجا مراجعه و نیازشان را برآورده کنند. سابقه طولانی بازار بلور‌فروشان و به تبع آن حجم بالای خرید و فروش این نوع کالا و افزایش سفر به این نقطه از شهر باعث شده تا مدیران شهری منطقه 16 برای مناسب‌سازی و ساماندهی وضعیت کسب و کار شاغلان این راسته و همچنین خریداران و مشتریان آن دست به اجرای طرحی بزنند که به قول معروف دو سر سود است یعنی ساماندهی بساط‌گستران و دستفروشان که طبق شواهد اهالی و کاسبان از آن استقبال کرده‌اند. از چگونگی اجرای این طرح از «هادی زبده» شهردار منطقه16 پرس‌وجو کردیم.

«خیابان شهید صابونیان پس از چند دهه به یکی از بورس‌های مهم و پررفت‌وآمد تهران تبدیل شده و شهروندان برای خرید انواع ظروف بلور و کریستال به این نقطه از شهر مراجعه می‌کنند.» شهردار منطقه16 در ادامه می‌افزاید: «از آنجا که این بازار می‌تواند بسیاری از نیازهای مردم به‌ویژه عروس خانم‌ها و آقا دامادها را برآورده کند، باید فضا و محیطی استاندارد و منضبط، همراه با آرامش و امنیت داشته باشد. برای همین با انجام طرح ساماندهی خیابان شهید صابونیان برای رسیدن به این هدف قدم برداشته‌ایم.»

  • گام اول، مطالعه میدانی و شروع طرح

«مدت‌ها بود که بساط‌گستران و دستفروشان طول و عرض خیابان شهید صابونیان را قرق کرده و با این کار باعث آشفتگی بازار بلور‌فروشان شده بودند. همان فروشندگان سیار و دوره‌گردی که در جوار مغازه‌ها و فروشگاه‌ها اقدام به فروش اجناس بلور با قیمت ارزان‌تر می‌کردند که البته این مسئله بارها باعث درگیری بین مغازه‌داران و بساط‌گستران بود و جو ناآرام و ناامنی را به وجود می‌آورد. شهردار منطقه 16 با طرح این موضوع می‌گوید:

«شهروندانی که از نقاط مختلف شهر برای خرید اینجا می‌آمدند هر روز شاهد ماجرای تازه‌ای بودند که باعث رنجش خاطر آنها می‌شد.» در چنین شرایطی مدیریت شهرداری منطقه با انجام مطالعه میدانی و بررسی شرایط به این نتیجه رسید که فضا و محلی اختصاصی برای کسب و کار بساطی‌ها و دستفروشان راه‌اندازی کند که از یک‌سو دستفروشان برای تأمین معاش خود دچار مشکل نشوند و از سوی دیگر مغازه‌داران و کاسبان از کسب و کارشان رضایت داشته باشند.

  • بازگشت نظم و آرامش به خیابان صابونیان

مصداق کار نشد ندارد را می‌توان در محدوده بازار بلورفروشان مشاهده کرد. زبده در این زمینه توضیح می‌دهد: «با اجرای طرح ساماندهی دستفروشان بازار بلور‌فروشان به خیابان میثاق روبه‌روی پاساژ الماس انتقال یافته‌ و می‌توانند کسب و کار قانونی همراه با آرامش و امنیت را تجربه کنند.» گفته‌های آقای شهردار نشان می‌دهد که دیگر پیاده‌روهای این خیابان در قرق دستفروشان نیست و درگیری بین مغازه‌دارها و بساطی‌ها تمام شده است.

این طرح با حمایت یگان انضباط شهری شهرداری منطقه 16، نیروی انتظامی و شهرداری منطقه16 اجرایی شده و بسیاری از کاسبان و اهل محل از این اقدام ابراز رضایت کرده‌اند. «علی رفعتی» از کاسبان خیابان شهید صابونیان می‌گوید: «سال‌ها بساطی‌ها مزاحم کاسبی ما بودند.

در اینجا درگیری و دعوای دستفروشان و مغازه‌داران به امری عادی تبدیل شده و همین موضوع باعث شده بود احساس ناامنی داشته باشیم و حالا که این اتفاق خوب برای دستفروشان افتاده، خوشحال هستیم.» «در پیاده‌رو سر و صدا، شلوغی و ترافیک بیداد می‌کرد.» «شهاب‌سرمدی» کاسب بازار بلور‌فروشان با بیان این مطلب ادامه می‌دهد:

«قبل از اینکه کرکره مغازه‌مان را بالا بدهیم، با دستفروشان درگیر بودیم. ماجرای بحث و دعوای کاسب با بساطی و بساطی با بساطی در اینجا تمامی ‌نداشت. امیدواریم با اجرای این طرح و سپردن غرفه رایگان به بساط‌گسترانی که به‌طور مداوم در اینجا فعالیت داشتند دیگر این دست مشکلات وجود نداشته باشد و کارمان را با آرامش ادامه دهیم.»

دستفروشی در پیاده‌رو‌های این محل به قدری باعث ناراحتی شهروندان شده بود که دیگر یادمان نمی‌آمد که اینجا یکی از مهم‌ترین بازار بلور‌فروشان کشور است. «وحید نعمتی» یکی از شهروندان محله صابونیان با اشاره انگشت، پیاده‌رو خیابان شهید صابونیان را نشان می‌دهد و می‌گوید: «خودتان قضاوت کنید؛ جمع شدن دستفروشان از پیاده‌رو‌ها چقدر در میزان نظم و انضباط محله اثر‌گذار بوده است. قبلاً مردم نمی‌توانستند از این پیاده‌روها رفت‌وآمد کنند، اما با ساماندهی دستفروشان و بساطی‌ها این وضعیت رضایتبخش شده است.»

کد خبر 418461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha