همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سال ۹۷ - ۹۸ را در شرایطی آغاز می‌کنیم که حجم مخازن سدهای کشور ۱۹ درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: در سال آبی ۹۶-۹۷ ورودی سدهای کشور ۳۳ درصد نسبت به سال آبی قبل از آن کاهش پیدا کرد.

سد

به گزارش ایلنا، محمد حاج‌رسولی‌ها در نشست حاشیه‌ای چهاردهمین نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب گفت:‌ سال آبی ۹۷ -۹۸ را در شرایطی آغاز می‌کنیم که حجم مخازن سدهای کشور ۱۹ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه موجودی مخازن در ابتدای سال آبی ۹۷-۹۸، ۱۹ میلیارد و ۸۱۰ میلیون متر مکعب است، اظهار داشت: این میزان در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۳ میلیارد و ۳۲۰ میلیون مترمکعب بوده است. در سال آبی ۹۶-۹۷ ورودی سدهای کشور ۳۳ درصد نسبت به سال آبی قبل از آن کاهش پیدا کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران درباره وضعیت بارندگی‌ها نیز تصریح کرد: با میانگین بارندگی ۱۷۱ میلی‌متری سال گذشته را پشت سر گذاشتیم که در آمارهای ۵۰ سال اخیر، رتبه ۴۸ را به خود اختصاص داده است یعنی فقط دو سال بارندگی‌ها کمتر از سال آبی ۹۶-۹۷ بوده است.

حاج‌رسولی‌ها با بیان اینکه امسال نسبت به سال قبل ۲۱ درصد بارندگی‌ها کاهش داشته است، خاطرنشان کرد: در سال آبی جاری حدود ۲۵ درصد کاهش تولید انرژی برق‌آبی داشتیم. در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، تولید انرژی هفت درصد کاهش داشته است؛ یعنی در سال ۹۵، معادل ۱۶ میلیون مگاوات ساعت انرژی داشتیم اما در سال ۹۶، این رقم به ۱۵ میلیون مگاوات رسید.

وی درخصوص طرح‌های سدسازی ابراز داشت: در حال حاضر، ۱۰۹ طرح سدسازی نیمه‌کاره و در دست احداث، در کشور وجود دارد که ۵۲ طرح از آنها پیشرفت‌های بالای ۵۰ درصد دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: بر اساس اولویت‌بندی وزارت نیرو، ۴۳ سد که هدف تامین آب شرب را دارند الزاما باید تا پایان برنامه ششم توسعه وارد مدارد شوند. این تعداد سد، به حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با توجه به اولویت باید تامین اعتبار شوند.

حاج‌رسولی‌ها در رابطه با تامین اعتبار شرکت متبوع خود بیان کرد: بخشی از منابع ما (۳۰ تا ۳۵ درصد) از طریق اسناد خزانه اسلامی، ۴۰ تا ۴۵ درصد به صورت اوراق مشارکت و بخشی نیز به صورت نقدی تامین می‌شوند که تقریبا ۱۰۰ درصد منابع نقدی به تملک اراضی مردم اختصاص می‌یابد.

وی افزود: اسناد خزانه اسلامی که به تولیدکنندگان، پیمانکاران و مشاوران پرداخت می‌شود سررسیدهای یک تا سه ساله دارند و برای جبران این مساله با سازمان برنامه و بودجه در حال مذاکره هستیم که هزینه‌های تنزیل این اوراق را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: در سال آبی ۹۶-۹۷، ورودی سدهای کشور ۳۳ درصد نسبت به سال آبی قبل از آن کاهش پیدا کرد.

کد خبر 418318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha