گروه بورس: آخرین خبرها حاکی است، وزارت نفت بالاخره توانسته نظر مثبت وزارت اقتصاد را برای واگذاری شرکت‌های نفتی در قالب هلدینگ جلب کند.

به این ترتیب شورای‌عالی واگذاری که تا پیش از این با این نحو از خصوصی‌سازی مخالفت می‌کرد این بار در کنار پیشنهادوزارت نفت، نظر کارشناسی مثبت وزارت اقتصاد را هم بررسی خواهد کرد.

پرویز راحت دبیر ستاد مرکزی اصلی 44 وزارت نفت با اعلام این خبر به خبرنگار همشهری گفت: در پی مطالعات کارشناسی وزارت نفت 3 ماه پیش سازمان بورس و اوراق بهادار طرح واگذاری شرکت‌های نفتی در غالب هلدینگ را به وزارت اقتصاد و دارایی فرستاد.

این وزارتخانه هم با توجه به توصیه‌های سازمان بورس 2هفته پیش با اعلام نظر کارشناسی تأیید کرد که واگذاری شرکت‌های نفتی به صورت هلدینگ ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد کرد.

به گفته راحت پس از این مرحله وزارت نفت طرح پیشنهادی بعد از تعریف دقیق‌تر هلدینگ‌های قابل تشکیل به شورای‌عالی واگذاری تقدیم خواهد کرد و منتظر خواهد ماند تا این شورا این پیشنهاد را با توجه به اعلام نظر موافق وزارت اقتصاد و دارایی حمایت سازمان بورس مورد بررسی مجدد قرار دهد.

دبیر ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت در تشریح ماهیت این هلدینگ‌ها گفت: در حال حاضر هم هلدینگ‌هایی همچون پالایش، پخش و پتروشیمی وجود دارد اما منظور وزارت نفت از هلدینگ‌های قابل واگذاری چنین مجموعه‌هایی نیست.

راحت افزود: منظور از هلدینگ‌های جدید زنجیره‌هایی از تولید است که در آن تولید یک واحد خوراک واحد بعدی است. به‌عنوان مثال در عسلویه چندین واحد پتروشیمی فعالیت زنجیره‌ای دارد یعنی تولید اولین حلقه خوراک حلقه بعدی است همچنین در بخش پالایش و پخش 2پالایشگاه تهران و تبریز از یک خط لوله خوراک خود را تأمین می‌کنند بنابراین با واگذاری آنها در قالب یک هلدینگ می‌توان خط انتقال نفت خام را هم به بخش خصوصی واگذار کرد.

راحت تصریح کرد: برای تشکیل هلدینگ‌های نفتی براساس قانون تجارت مشکلات قانونی وجود دارد به‌عنوان مثال امکان گشایش حساب بانکی به نام هلدینگ‌ها وجود ندارد. به عبارت دیگر شرکت‌های هلدینگ هنوز در قانون تجارت تعریف نشده‌اند.

دبیر ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت افزود: وزارت نفت در تلاش برای یافتن راه‌حلی است تا برای تعریف هلدینگ‌های جدید نیازی به منتظر ماندن جهت رفع موانع قانونی نباشد.

او به‌رغم مشکلات، پیش‌بینی کرد: هلدینگ‌های نفتی قابل تشکیل برای واگذاری حداکثر تا پایان بهمن ماه تعریف و جهت بررسی به شورای‌عالی واگذاری ارسال شود.

موافقت وزارت اقتصاد

فارس هم در گزارشی نوشت: آخرین وضعیت شرکت‌های نفتی حاکی است واگذاری122شرکت نفتی به صورت هلدینگ‌های تخصصی مورد موافقت و تائید شرکت بورس، معاونت امور برنامه‌ریزی وزارت نفت و وزارت اقتصاد قرار گرفت.

براساس این گزارش، به‌نظر وزارت اقتصاد تشکیل هلدینگ‌های تخصصی برای شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت به دلایلی چون تنوع بخشی در دارایی‌ها، در اختیار داشتن زنجیره ارزش، مدیریت راهبردی این شرکت‌ها و فراهم آوردن فرصت حضور در عرصه‌های بین‌المللی و ایجاد توان رقابتی بیشتر، مورد تأیید است.

درخصوص رویکردهای پیشنهاد شده وزارت نفت در مورد شرکت‌های حوزه شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پتروشیمی، ایجاد هلدینگ با رویکرد تشکیل خوشه‌های صنعتی مورد نظر قرار گرفته و با توجه به آنکه در حال حاضر طرح‌های شبکه‌سازی، خوشه‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط موجود بر اساس اهدافی چون ایجاد توان رقابتی بیشتر مورد توجه است، لذا تشکیل هلدینگ با رویکردهای مورد اشاره درخصوص شرکت‌های مزبور مورد تأیید قرار گرفته است.

درخصوص شرکت‌های پالایش گاز نیز قرار به ایجاد هلدینگ با تعداد محدودتر شرکت‌های زیرمجموعه شده و در ارتباط با شرکت‌های پالایش نفت نیز به ایجاد هلدینگ با رویکرد تأمین خوراک از خط لوله مشترک یا پیش‌بینی فروش آزاد محصولات در سال‌های آتی با قیمت‌های رقابتی - منطقه‌ای اشاره شده است.

براساس این گزارش، این تأییدها درشرایطی صورت گرفته که درخصوص واگذاری شرکت‌های گاز استانی به صورت مجزا و بدون تشکیل هلدینگ، وزارت نفت به توجیه این امر نپرداخته و در نتیجه دلایل آن مبهم است.

از سوی دیگر ایجاد هلدینگ برای شرکت‌های پالایش نفت به صورت گروه‌های راهبر و در قالب سه گروه پالایشگاه اراک، تهران، تبریز و پالایشگاه‌های اصفهان، شیراز، لاوان و پالایشگاه‌های بندرعباس، آبادان و کرمانشاه در نظر گرفته شده است.

کد خبر 41829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز