سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: آثار نقاشی فرناز ضابطیان این بار چهره‌های کاریکاتور گونه‌ای از زنانی است غمزده با حالتی دفرمه که بینی بیش از اندازه بزرگ و رنگ رخساره‌‌ای زرد دارند.

زن سوژه بیشتر آثار نقاشی فرناز ضابطیان است. او 111 تابلو دارد که همه  تصویر زن است. او در مورد این زنان می‌گوید: برخی آشنایند برخی غریبه، یکی مشهور است و دیگری را هیچ کسی نمی شناسد. اما همه این زنان یک موضوع مشترک دارند ؛ آنها زنانی مقاوم‌اند در برابر ناملایمات زندگی. هرچه زنانگی‌شان بیشتر باشد برایم جذاب ترند. این زن‌ها دغدغه‌هایی مشترک دارند.

او می‌گوید: من در واقع خودم را می‌کشم خودم را در آدم‌های دیگر دغدغه‌ها، حس‌ها و تنهایی‌هایی که من را درگیر می کند، نگاه خودم به آدم‌ها و نگاه آنها را به خودم! موضوعات  دیگری را هم نقاشی کرده‌ام اما هیچ گاه از آنها نمایشگاه نگذاشتم، حتی روی خیلی از آنها را رنگ زده ام.

فرناز ضابطیان در مورد انتخاب زنان به عنوان سوژه نقاشی‌هایش می‌گوید: قبلا هم زن کار می‌کردم اما دلیل این کار را نمی دانستم، پس از آنکه تحقیق کردم متوجه شدم  آنچه که بیشتر می‌شناسم و با روحیه‌ام سازگاز است همین سوژه زن است. من  بیشتر موضوعاتی را کار می کنم که بتوانم حسشان کنم، با دنیای زن ها بیشتر آشنا هستم به همین دلیل بیشتر تابلوهایم زن هستند.

او قرار بود وقتی بزرگ شد شغل مادری را انتخاب کند سال‌ها از آن آرزو می‌گذرد حالا که بزرگ شده‌است با داشتن باران دختر 5 ساله‌اش شغل مناسبی برای خود دست و پا کرده است. در کنار شغل مادری هم نقاشی می‌کند و هم آموزش می‌دهد.

ضابطیان نقاشی را به صورت جدی از هنرستان دنبال کرده، بعد از ورود به دانشگاه هنر و معماری آزاد هنر و رنگ و بوم را جدی تر گرفته است او می‌گوید: 4 سالی که در دانشگاه  درس خواندم به اندازه 10 سال نقاشی کردم، بعد از ظهرها به کارگاه استاد‌های مختلف می‌رفتم، خیلی از اوقات با هم کلاس‌ها جمع می‌شدیم تا نقاشی کنیم، دوره فوق لیسانس به اندازه لیسانس نقاشی نمی‌کردم، آن دوره را  بیشتر با  خواندن و رفتن به نمایشگاه گذراندم، دوست نداشتم نقاشی‌هایم به نحوی باشد که مشخص شود پیش چه کسی نقاشی را یاد گرفته‌ام و با چه استادی کار کرده‌ام، می‌خواستم خلاق باشم، به همین دلیل بیشتر دوست داشتم ببینم.

یکی دیگر وجوه اشتراک تابلو های ضابطیان در بی‌امضایی آنهاست، می گوید که لوگوی خاصی را به عنوان امضا انتخاب کرده و هرگاه  تابلوهایی را بفروشد لوگو را روی آن مهر می‌زند بقیه را امضا نمی‌کند تا بتواند هرگاه که خواست روی اثر فروخته نشده رنگ بگذارد.

او در این نمایشگاه که در نگارخانه والی برپا است 10 تابلو با ابعاد 85 در 125، 65 در 125و 75 در 125 سانتی متری را با قیمت‌هایی بین 450 تا 800 هزار تومان به نمایش گذاشته است.

فرناز ضابطیان سال 1355 در تهران متولد شده، سال 1373 از هنرستان آزادگان دیپلم گرفته است تا سال 1378 در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد درس خوانده و در سال 1380 از همین دانشگاه فارغ التحصیل شده است. او تا کنون پنج نمایشگاه انفرادی برگزار کرده است.

کد خبر 41823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز