همشهری محله-زهرا کریمی: مشت مشت ارزن پای درختان و باغچه‌های امامزاده عبدالله(ع) می‌ریزند و هر بار زیر لب برای خوشبختی جوانان، فرزندان‌شان و شفای بیماران دعا می‌کنند.

زهرا کریمی:  امامزاده عبدالله(ع) می‌ریزند و هر بار زیر لب برای خ

80 نفر از بانوان محله امامزاده عبدالله(ع) سه‌شنبه‌ها نذر ارزن برای حفظ حیات پرندگان محله دارند تا به این بهانه آسمان محله پر از پرنده شود و روی درختان لانه بسازند. فعالیت آنها به همین‌جا ختم نمی‌شود و برنامه پیاده‌روی از ایستگاه تندرستی امامزاده عبدالله(ع) تا بوستان جرجانی را هم در فعالیت‌های روزانه‌شان دارند. همه اینها بهانه‌ای است تا اهالی از حال و روز هم باخبر شوند و در وقت نیاز دست همدیگر را بگیرند.

بیش از 80 نفر از بانوان در حیاط امامزاده عبدالله(ع) نشسته‌اند و منتظرند تا برق وصل شود و در سالنی که در محوطه امامزاده قرار دارد، مشغول ورزش شوند. وقت را غنیمت می‌شمارند و در اطراف درختان، باغچه‌ها و لانه پرندگان ارزن می‌ریزند. «صغری رضایی» ساکن محله امامزاده عبدالله(ع) است و چند سالی می‌شود که در ورزش‌های گروهی این ایستگاه شرکت می‌کند.

او می‌گوید: «قبل از آنکه با این گروه آشنا شوم به دنبال ورزشگاهی بودم که نزدیک منزلم باشد و بتوانم برای حفظ سلامتی‌ام تمرینات ورزشی داشته باشم که خوشبختانه به واسطه یکی از همسایه‌ها با این ایستگاه ورزشی آشنا شدم. آنچه اینجا حالم را خوب می‌کند فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است و نمونه‌اش همین نذر ارزن است که خانم‌های سالمند گروه به ما درس خوب زندگی کردن می‌دهند و اینکه هم به فکر اطرافیان باشیم و هم در کنار آن پرنده‌های شهرمان را فراموش نکنیم.»

  • پرواز را به خاطر بسپار

بانوان سحرخیز با حضورشان در ایستگاه تندرستی به یکدیگر امید زندگی می‌دهند و همیشه جویای حال همدیگر هستند و دلشان می‌خواهد محله نمونه‌ای داشته باشند. «خدیجه نصری» بانوی 52 ساله‌ای است که از حدود 4 سال پیش تاکنون، صبح‌ها به ایستگاه صبحگاهی می‌آید. او درباره دورهمی‌هایی که با بانوان دارد، می‌گوید:

«اول از همه از متولیان امامزاده عبدالله(ع) تشکر می‌کنم که فضایی برای ورزش به ما داده‌اند. هرچند کمبودهای زیادی دارد، اما چون می‌خواهیم فعالیت ورزشی داشته باشیم مشکلات را تحمل می‌کنیم. مدتی است دستگاه تهویه سالن خراب شده. به همین دلیل تا تجهیز سالن تصمیم گرفتیم برنامه‌های دیگری دنبال کنیم این بود که با نذر ارزن در محوطه امامزاده عبدالله(ع)، خیابان شاه‌پروری و پارک جرجانی برای پرنده‌ها ارزن می‌ریزیم به امید آنکه مانند گذشته پرواز پرنده‌ها را بیشتر در محله ببینیم.»

  • هم ورزش، هم دید و بازدید

بانوان پای تک تک درختان در خیابان شاه‌پروری ارزن پاشیده‌اند و سپس خودشان را به پارک جرجانی می‌رسانند. همزمان بانوان ایستگاه تندرستی پارک جرجانی با شیرینی و چایی از آنها استقبال می‌کنند. بانوان ورزشکار پارک جرجانی هم در این طرح مشارکت می‌کنند. «‌‌زهرا آردی» از اهالی خیابان شاه‌پروری درباره فعالیت فرهنگی بانوان محله‌اش می‌گوید: «همیشه اعضای ایستگاه تندرستی امامزاده عبدالله(ع) ما را با اجرای طرح‌هایشان خوشحال می‌کنند.

اعضای این ایستگاه فعال و پرجنب‌وجوش هستند و وقتی طرح‌هایشان را به ما پیشنهاد می‌دهند، با آنها همراه می‌شویم. این چندمین بار است که مسیر 2 ایستگاه را به بهانه‌های مختلف فرهنگی پیاده‌روی می‌کنیم. بعضی روزها آنها به ایستگاه ما می‌آیند، گاهی هم ما به آنها سر می‌زنیم. مربیان ورزش هر 2 ایستگاه نقش مهمی در دورهمی خانم‌ها دارند به خصوص که برنامه‌های پیشنهادی‌شان مناسب حال و احوالمان است.»

  • از ورزش تا جشن تولد

بانوان آنقدر شاد و پرانرژی هستند که با رسیدن به ایستگاه تندرستی پارک جرجانی پا به پای آنها نرمش می‌کنند. «مریم رحیمی» مربی ایستگاه تندرستی امامزاده عبدالله(ع) می‌گوید: «زمانی که بین افراد یک شهر یا محدوده‌ای کوچک‌تر مثل محله، اعتماد وجود داشته باشد می‌توان این را سرمایه اجتماعی دانست و از آن در پیشبرد اهداف زندگی شهرنشینی استفاده کرد. اعتماد و ارتباط بین افراد مشارکت میان آنها را افزایش می‌دهد. همچنین باعث می‌شود تک‌تک افراد مسئولیت‌پذیر شوند.»

رحیمی می‌افزاید: «مشارکت این بانوان به نذر ارزن خلاصه نمی‌شود و آنها برای رفع مشکلات زوج‌های جوان هم دست به کار شده‌اند و با جمع‌آوری پول، جهیزیه و سیسمونی برای آنها تهیه کرده‌اند. از دیگر فعالیت‌های آنها برگزاری جشن‌های تولد است. این جشن تولدها در ارتقای روحیه بانوانی که تنها زندگی می‌کنند یا مادرانی که سرشان گرم خانه و خانواده است، مؤثر است. در این دورهمی‌ها روز تولد هیچ‌یک از اعضا فراموش نمی‌شود و آنها با گرفتن یک کیک، یک روز شاد برای همه رقم می‌زنند.»

کد خبر 418130

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha