پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
۰ نفر

افزایش نرخ تورم متأثر از رشد قیمت ارز باعث شده تا فشار هزینه‌ها بر ۴دهک هزینه‌ای هفتم تا دهم از میانگین نرخ تورم کشور فراتر رود.

فشار تورم

گزارش مرکز آمار از نرخ تورم شهریور در کل خانوارهای کشور نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه در دهک اول (فقیرترین قشر جامعه) 10.6درصد و در دهک دهم (ثروتمندان) 12درصد بوده است. دولت اما برای کاهش فشار تورمی بر سفره مردم برنامه‌ ویژه حمایتی را تدارک دیده که قرار است خانوارهای زیر 3میلیون تومان درآمد ماهانه مشمول این بسته حمایتی شوند.
به‌گزارش همشهری، آمارهای رسمی مرکز آمار حکایت از آن دارد که دهک دهم به‌عنوان ثروتمند‌ترین قشر جامعه در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه پارسال برای خرید کالاها و خدمات مصرفی خود 29.6درصد بیشتر هزینه‌ کرده‌اند درحالی‌که دهک اول هزینه‌ تورم ماهانه 24.1درصد را تجربه کرده است. شاخص کل تورم ماهانه در شهریورماه امسال بین 24.1 تا 29.6درصد در دهک‌های هزینه‌ای کشور نوسان داشته که فاصله 5.5درصدی را نشان می‌دهد. نرخ تورم ماهانه (نقطه به نقطه) گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در شهریورماه امسال با بیش از 10درصد در شهریورماه نسبت به مردادماه امسال به 36.1درصد رسیده؛ به این معنا که خانوارهای ایرانی برای خرید کالاهای خوراکی و آشامیدنی و دخانیات بیش از 36درصد در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه پارسال هزینه کرده‌اند. نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در شهریورماه امسال از سوی مرکز آمار ایران 21.7درصد برآورد شده که نسبت به مردادماه امسال رشدی بالای 5درصد داشته است.

  • جزئیات بسته معیشتی خانوار

یک مقام ارشد دولت جزئیات بسته معیشتی خانوار را که در حال نهایی شدن است تشریح کرد که براساس آن این بسته به خانوارهای با درآمد زیر 3میلیون تومان تعلق می‌گیرد.
به گزارش فارس، به گفته این مقام دولتی که نامش فاش نشده، این خانوارها براساس اطلاعات برآورد شده 9 تا 10میلیون نفر هستند که با درنظر گرفتن بعد خانوار 3.2نفر 30میلیون نفر را دربرمی‌گیرد. وی در مورد میزان پرداختی به خانوار گفت:‌ به‌طور متوسط 100هزار تومان برای خانوار در مقاطع مختلف درنظر گرفته خواهد شد.
این مقام ارشد دولت با بیان اینکه کل اعتبار پیش‌بینی شده برای افزایش قدرت خرید اقشار ضعیف 5تا 6هزار میلیارد تومان است، تأکید کرد: پیش‌بینی این است که بتوان در قالب کارت خرید نقدی اقدام کرد و احتمالا 2 تا 5 بسته معیشتی درنظر بگیریم.

کد خبر 417638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha