همشهری آنلاین: شینزو آبه نخست وزیر ژاپن اعلام کرد که برای کاهش تنش با کره شمالی، مایل به ملاقات با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با پیش شرط حل و فصل مسئله ربوده شدگان ژاپنی در جنگ سرد بین دو کشور است.

 ژاپن خواستار کاهش تنش با کره شمالی شد

به گزارش ایرنا به نقل از گاردین، 'شینزو آبه' نخست وزير ژاپن روز سه شنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت که ماه ها پس از دیدار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در سنگاپور، آماده شروع روبط جدیدی با کره شمالی بوده است. کره شمالی در موقعیتی قرار دارد که یا این فرصت تاریخی را به دست خواهد آورد یا به کلی آن را از دست می دهد.

آبه افزود:برای حل مسایل جنگ سرد، من حاضرم که پوسته ی بی اعتمادی دوجانبه با کره شمالی را شکسته و رو در رو با 'کیم جونگ اون' دیدار داشته باشم. اما اگر ملزم به انتخاب یک موضوع برای مذاکره باشیم، من ترجیح می دهم که به مسئله ربوده شدنگان جنگ سرد بپردازم.'

ربوده شدن ده ها شهروند ژاپنی توسط کره شمالی در سال های 1970 تا 1980 میلادی،هنوز هم از موضوعات مهم و احساسی در ژاپن محسوب می شود.

ژاپن رسما نام 17 نفر از شهروندان این کشور را که توسط کره شمالی برای آموزش زبان و آداب و رسوم ژاپن به جاسوسان کره ای ربوده شده بودند را اعلام کرد. سال 2002 پس از اجلاس پیونگ یانگ بین کیم و همتای ژاپنی اش 5 تن از این ربوده شدگان به کشورشان بازگردانده شدند.

اما ژاپن ادعای کره شمالی مبنی بر کشته شدن 8 گروگان و تکذیب ورود 4 تن دیگر به کره را نمی پذیرد.

مشخص نیست که 'آبه' تا چه حد می تواند برای حل مسئله ربوده شدنگان تلاش کند، اما پیونگ یانگ این پرونده را مختومه می داند و هشدار داده است که تکرار مکرر ژاپن برای احیای این پرونده می تواند ملاقات بین کیم و آبه را به خطر بی اندازد.

آبه در نشست سازمان ملل اعلام کرد که کیم برای برگزاری جلسه ای در موقعیت مناسب، ابراز تمایل کرده است.

'مون جائه' رئیس جمهور کره جنوبی نیز در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که روابط خوب بین ژاپن و کره شمالی به تسریع روند خلع سلاح هسته ای کره شمالی کمک خواهد کرد.

مون اعلام کرد: 'من اعتقاد دارم که عادی سازی روابط بین کره شمالی و ژاپن به ایجاد صلح در شبه جزیره کره کمک خواهد کرد.'

ماه گذشته ژاپن در مقاله ای ادعا کرد که کره شمالی تهدیدی جدی و قریب الوقوعی برای امنیت این کشور است. طبق نوشته این مقاله توان هسته ای و موشک های بالستیک کره شمالی، فضای امنیتی ژاپن به طور فزاینده ای خطرناک می سازد.

در تلاشی آشکار کره شمالی برای تحت فشار قرار دادن سئول و توکیو، از ژاپن خواسته تا به قوانین استعماری خود بر شبه جزیره کره خاتمه دهد و توکیو را متهم به بازی کردن نقش قربانی درباره مسئله ربوده شدگان کرده است.

روز دوشنبه ترامپ اعلام کرد که مشتاق دیدار دوباره با رهبر فوق العاده کره شمالی است و در مدت بسیار کوتاهی زمان این دیدار را اعلام خواهد کرد.

کد خبر 417578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha