دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دکتر بهرام عرب احمدی روز دوشنبه 24 دی 86 در یک سخنرانی با عنوان "آفریقای جنوبی در عرصه معادلات جهانی" نقش و موقعیت این کشور را در عرصه سیاست بین الملل تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا این استاد تاریخ ابتدا به روند تاریخی شکل گیری کشور آفریقای جنوبی و موقعیت ژئوپلیتیکی آن اشاره کرد و گفت: آفریقای جنوبی در حدفاصل دو اقیانوس مهم که آسیا را به اروپا وصل می کند قرار گرفته است و همین موقعیت از ابتدا استعمارگران اروپایی را بر آن داشت که آن را مستعمره خود سازند که این اهمیت باعث درگیری و جنگ هلندی ها و انگلیسی ها و نهایتا پیروزی انگلستان و استعمار چند قرنی این کشور شد.

دکتر عرب احمدی سپس ویژگی های اجتماعی و فرهنگی و نیز ترکیب و بافت جمعیت شناختی آفریقای جنوبی را تشریح کرد و گفت: جمعیت 45 میلیونی این کشور از سه نژاد سیاه، سفید و آسیایی تشکیل شده است و بیشترین میزان جمعیتی به سیاهان تعلق دارد که تا زمان ریاست جمهوری نلسون ماندلا همواره سفید پوست ها بر این کشور حکمرانی می کردند تا اینکه در سال 1994 اتقال قدرت به سیاهان صورت گرفت.

دکتر عرب احمدی در مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپای دانشگاه تهران

وی افزود: در آفریقای جنوبی 11 زبان رسمی وجود دارد که به استثنای انگلیسی و آفریقایی 9 زبان دیگر به 9 قبیله بزرگ این کشور که در قالب همین تعداد استان تعریف شده اند، تعلق دارند.

دکتر عرب احمدی جامعه آفریقای جنوبی را دو وجهی توصیف کرد که وجه داخلی آن بسیار نامطمئن ودارای آسیب پذیری بالاست ، اما وجه خارجی آن به دلیل توسعه اقتصادی مثبت و در معادلات جهانی مهم و تاثیرگذار است به طوری که برخی آن را در حد اروپا تصور می کنند.

دکتر عرب احمدی با اشاره به وضع اقتصادی این کشور گفت: با وجود آنکه امنیت در آفریقای جنوبی بسیار پایین است و ایدز در آن بیداد می کند، اما توریسم یکی از منابع اقتصادی این کشور است و شرکت های آفریقایی در اروپای شرقی، آسیا و آمریکای لاتین فعالیت اقتصادی گسترده دارند که ایران نیز یکی از طرف های قرارداد شرکت های این کشور است.

سخنران در پایان به پرسش های دانشجویان و استادان حاضر در جلسه پاسخ گفت.

کد خبر 41746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز