سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۴:۵۹
۰ نفر

ترجمه - ستاره سمائی: نوعی واکسن آنفلوآنزا تهیه شده است که احتمالا می‌تواند فرد را در مقابل تمام انواع آنفلوآنزا محافظت کند.

 این واکسن، که توسط شرکت دارویی آکامبیس تولید شده، در مقابل تغییر شکل ویروس آنفلوآنزای A، که علت همه‌گیر شدن این بیماری است، از فرد محافظت می‌کند.

 در حال حاضر، واکسن‌های آنفلوآنزای فصلی باید دائماً طراحی مجدد شوند چراکه ویروس این بیماری، مدام در حال تغییر است، اما محققان می‌گویند واکسن جدید می‌تواند بر این ویروس غلبه کند و احتمالا قبل از شیوع آنفلوآنزای پرندگان، این نوع واکسن در انبارهای دارویی ذخیره خواهد شد.

 آنفلوآنزای فصلی سالانه بین 500 هزار تا یک میلیون نفر را می‌کشد. اما یک همه‌گیری‌های نوع انسانی آنفلوآنزای پرندگان، که به گفته کارشناسان قریب‌الوقوع است، می‌تواند 50 میلیون انسان را در سطح دنیا از بین ببرد.

 آزمایشگاه‌های ایالات متحده این واکسن را مطمئن شناخته‌اند که بدن فرد را با سرعت در مقابل ویروس آنفلوآنزا ایمن می‌کند. در بدن 9 نفر از 10 نفری که تنها 2 دوز از واکسن «آکام-فلو-A» را دریافت کرده بودند، پادتنی علیه ویروس آنفلوآنزا رشدیافت. محققان مؤسسه آکامبیس در حال تکمیل فرمول این واکسن برای آزمایش در گروه‌های بزرگتر انسانی هستند.

 دکتر مایکل واتسون از آکامبیس می‌گوید: به‌عنوان یک واکسن جهانی، «آکام-فلو-A» به‌طور بالقوه این توانایی را دارد تا بر نواقص واکسن‌های موجود برای بیماری آنفلوآنزا غلبه کند. وی می‌گوید: می‌توان این واکسن را در هر موقعی از سال تولید و قبل از شیوع آنفلوآنزا، آن را انبار کرد یا برای تأمین حفاظت مردم در مقابل همه‌گیری‌های آینده، به صورت معمول از آن استفاده کرد.

واکسن آنفلوآنزای فعلی که در بازار موجود است، با ایجاد 2نوع پروتئین به نام‌های هائماگ گلوتینین و نورامینیداس، که در قشر ویروس آنفلوآنزا یافت می‌شوند، بدن را در قبال این بیماری ایمن می‌کند؛ اگرچه، این پروتئین‌ها سریعا دچار تغییر حالت می‌شوند و این بدین معناست که پزشکان باید واکسن جدیدی برای جلوگیری از این تغییر حالت تولید کنند.

 واکسن آکامبیس روی پروتئین‌های متفاوتی، به نام M2، اثر می‌گذارد که این پروتئین‌ها در سطح ویروس انواع تغییر یافته آنفلوآنزای A یافت می‌شود و ظاهرا به سادگی هم تغییر پذیر نیست.

 پروفسور یان جونز، از دانشگاه مطالعات ویروس‌شناسی می‌گوید: این واکسن می‌تواند پایانی بر تمام واکسن‌هایی باشد که در زمستان هر سال تولید می‌شوند. اما او معتقد است هنوز چند سالی فرصت لازم است تا این واکسن در دسترس بیماران قرار گیرد: آزمایش در گروه‌های بزرگتر و مطالعه طیف وسیعتری از ویروس‌ها لازم است تا از پتانسیل این واکسن برای محافظت از مردم در مقابل این بیماری، مطمئن شویم.

 بی‌بی‌سی- 4 ژانویه 2008

 

کد خبر 41705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز