همشهری آنلاین: چطور هنگام استفاده از تلفن همراه برای اطرافیان مزاحمت ایجاد نکنیم؟

استفاده مداوم مشترکان از تلفن همراه این روزها به یک چالش مهم اجتماعی تبدیل شده که اکثر اوقات مشکلات و ناراحتی هایی را بر ای اطرافیان و حتی خود فرد استفاده کننده به دنبال دارد.

به گزارش موبنا، استفاده از این وسیله ارتباطی همانند هر تکنولوژی تازه وارد نیازمند فرهنگ سازی بوده و این مهم باید از طریق نهادهای فرهنگ ساز به خصوص رسانه های جمعی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

این موارد به شرح زیر است:

1- تلفن همراه خود را در اماکن عمومی نظیر کتابخانه، مساجد، محل کار، بیمارستان، جلسات، رستوران، کافی شاپ، میهمانی ها، داخل آسانسور، تاکسی، وسایل نقلیه عمومی، کلاس درس و موزه ها خاموش کنید یا حداقل آن را روی منشی تلفنی یا حالت ویبره (سیستم لرزاننده) قرار دهید.

2-هر فردی دارای یک حریم و یا فضای خصوصی است که این فضا به ویژه در مکان های شلوغ و پر ازدحام احساس امنیت و آرامش را برای فرد فراهم می آورد، کاربر هوشمند تلفن همراه به حریم شخصی افراد احترام گذاشته و هنگام مکالمه با تلفن همراه حداقل 6 الی 3 متر از نزدیک ترین فرد فاصله می گیرد و چنانچه این فضا در اختیار نباشد منتظر می ماند تا اطرافش خلوت تر شود.

3- اتاق های شلوغ، داخل صف ها و راهروهای باریک مکان های مناسبی برای مکالمه با تلفن همراه نیست.

4- برخی اوقات محتوای مکالمه بایستی محرمانه، خصوصی و پوشیده باقی بماند، بنابراین در مکان های عمومی از عنوان کردن برخی مسایل خاص، مشاجرات و اطلاعات شخصی خودداری کنید.

5- چنانچه در اماکن عمومی یا حین گفتگوهای دو نفره ناچار به پاسخگویی به تلفن همراه می شوید، قبل و پس از انجام مکالمه از طرف مقابل خود عذرخواهی کنید.

6- چنانچه سر و صدای محیط پیرامون شما زیاد است، عوض فریاد کشیدن به یک مکان ساکت و خلوت تر بروید. همچنین چنانچه اشکال از برقرای ارتباط است با فریاد کشیدن و با صدای بلند صحبت کردن مشکلی را حل نمی کنید و تنها باعث آزار اطرافیان و سلب آسایش دیگران می شوید؛ بنابراین آهسته صحبت کنید.

7- در برخی اماکن همچون بیمارستان ها و داخل هواپیما که امکان تداخل امواج تلفن همراه وجود دارد، از روشن کردن تلفن همراه خود خودداری کنید.

8- در برخی از اماکن دولتی، موزه ها، سینماها، تاتر و یا نمایشگاه ها که عکس برداری و فیلم برداری ممنوع است، با تلفن همراه خود عکس یا فیلم نگیرید.

9-یک آهنـگ ملایـم و غـیـر آزار دهنده برای زنگ تلفن خود انتخاب کرده و صدای زنگ تلفن را نیز در سطح پایین تنظیم کنید.

10- با صدای آهسته و لحن آرام با تلفن همراه صحبت کنید؛ گوشی ها به گونه ای طراحی شده اند که صدای ضعیف نیز از طریق آنها قابل انتقال است.

11-برخی مکالمات خاص که لحن تند، خشن را طلب می کنند به زمان مناسب تری موکول کنید؛ از پشت تلفن همراه با همسر خود مشاجره نکنید، کسی را توبیخ و یا سرزنش نکنید و یا با رییس خود بگو مگو نکنید.

12- تا حد ممکن از جلب توجه هنگام صحبت کردن با تلفن همراه خودداری کنید؛تلفن همراه صرفا به منظور ارتباط موثرتر ساخته شده است.

13- شماره تلفن همراه خود را صرفا در اختیار افراد آشنا و قابل اعتماد قرار دهید؛ شماره تلفن دیگران را نیز تنها با کسب اجازه در اختیار فرد دیگری قرار دهید.

14- هرگز تلفن همراه شخص دیگری را پاسخ نگویید. همچنین هیچگاه پیام کوتاه دریافتی تلفن همراه شخص دیگری را پاسخ نداده و یا آن را نخوانید چرا که تلفن همراه یک وسیله کاملا شخصی است.

15- هرگز عکس فردی را بدون کسب اجازه از وی نگیرید و در گوشی تلفن همراه خود ذخیره نکنید.

16- تلفن همراه را در دست خود نگه ندارید؛ چنانچه از تلفن همراه استفاده نمی کنید آن را درون جیب و یا کیف خود قرار داده و در معرض دید دیگران قرار ندهید؛ خطر سرقت تلفن همراه همواره در کمین شماست.

17- با نزاکت باشید و پیامهای کوتاه دریافتی را تایید کنید. یک "بله" و یا "ok" کفایت می کند.

18- از مختصر نویسی بیش از حد هنگام ارسال پیام کوتاه خودداری کنید؛ با اینکه مخفف ها و حروف اختصاری برای بسیاری روشن و قابل پذیرش هستند، اما در نهایت برای آنانی که با آنها آشنایی کافی ندارند، باعث سر در گمی و سوء ارتباط می شود بنابراین پیام ها را با املا و فواصل صحیح ارسال کنید.

19- از ارسال پیام های کوتاه دیگران برای دیگر افراد خودداری کنید. این عمل تنها اتلاف وقت، هزینه بر و به دور از نزاکت است.

20- به پیام های کوتاه خود جنبه شخصی دهید؛ از ارسال پیام های غیرشخصی گروهی خودداری کنید چرا که تلفن همراه برای استفاده شخصی است و نه برای ارسال پیام هرز به دوستان.

21- تلفن همراه یک ابزار ارتباطی در مواقع اضطراری و فوریتی بوده و یک وسیله تفریح و یا گفتگوهای دوستانه و طولانی مدت نیست.

22- زمان مکالمه با تلفن همراه بایستی کوتاه و مختصر باشد.

23- هنگام صحبت با تلفن همراه همزمان با اطرافیان خود صحبت نکنید؛ چرا که موجب آزار و سردرگمی آنان می شود.

24- هیچگاه از تلفن همراه خود برای فخر فروشی و تحت تاثیر قرار دادن دیگران استفاده نکنید.

همچنین در حـین رانندگی ابـتـدا در مـحـل مـناسبی پارک کرده سپـس از تـلفن همراه خود استفاده کنید؛ چنانچه قادر به چـنـیـن کـاری نیستید حداقل از هندز فری استفاده کنید.

کد خبر 41697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز