همشهری آنلاین: مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: میزان چغندرقند تولیدی آذربایجان‌غربی یک میلیون تن بیشتر از میزان ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی بود و این تخلف در سال آبی ۹۶-۹۵ به میزان ۷۵ میلیون مترمکعب از سهم دریاچه را کاهش داده است.

به گزارش فارس، مسعود تجریشی با اشاره به یکی از دلایل عدم تحقق ورود آب سالانه به دریاچه ارومیه اظهار کرد: یکی از این دلایل، علاوه بر توسعه سطح زیرکشت آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، افزایش سطح زیرکشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه بوده است.

وی افزود: بررسی‌های صورت گرفته نشان‌دهنده افزایش پنج هزار و 100 هکتاری سطح زیرکشت چغندرقند در شهرستان‌های حوضه آبریز از سال 94 تا سال گذشته بوده است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه بیان کرد: این در حالی است که این افزایش سطح زیرکشت با مصوبه هیئت وزیران در رابطه با منع کارخانه‌های قند خارج از استان از انعقاد قرارداد و خرید چغندرقند از چغندرکاران داخل حوضه جایگزینی چغندر با سایر محصولات و سایر اقدامات زراعی برای کاهش سطح زیرکشت چغندرقند حوضه و منع خروج ریشه آن از استان مغایر است.

وی افزود: با وجود این مصوبات، گزارش‌ها نشان داده که در سال گذشته 407 هزار تن چغندرقند از آذربایجان غربی به مقصد استان‌های خراسان رضوی، اردبیل، فارس، خراسان شمالی، قزوین و اصفهان خارج شده است.

تجریشی گفت: در مجموع نیز میزان چغندرقند تولیدی آذربایجان‌غربی یک میلیون تن بیشتر از میزان ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی که یک و نیم میلیون تن بوده است، بود و این تخلف در سال آبی 95-96 به میزان 75 میلیون متر مکعب از سهم دریاچه را کاهش داده است.

وی بیان کرد: اقدام مخرب دیگری که در این زمینه صورت گرفته است، انتقال کارخانه چغندرقند از مشهد به مهاباد بوده که در واکنش به مصوبه منع کارخانه‌های قند خارج از استان از انعقاد قرارداد و خرید چغندرقند از چغندرکاران داخل حوضه انجام شده و تاکنون نیز پیشرفت فیزیکی بیش از 60 درصدی داشته است.

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: اضافه مصرف آبی که به واسطه تامین نیاز چغندرقند کارخانه قند مهاباد به دریاچه ارومیه تحمیل می‌شود، 108 میلیون مترمکعب است که می‌تواند در سال‌های آینده دریاچه ارومیه را با چالش مضاعفی رو به رو کند.

کد خبر 416897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha