سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین - یاسر هدایتی : میشل متولد ۲۲ فوریهٔ ۱۹۳۰ در شهر وین اتریش بود که در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۸ در سن ۸۸ سالگی فوت کرد.

او در هشت سالگی و پس از اشغال وین توسط ارتش نازی به همراه خانواده خود به آمریکا مهاجرت می‌کند و در سال 1951 لیسانس و 1953 فوق لیسانس خود را از دانشگاه نیویورک گرفت و سال ۱۹۵۶ از دانشگاه ایالتی اوهایو زیر نظر جرج کلی و جولیان راتر مدرک دکترای تخصص خود را در رشته روان‌شناسی بالینی دریافت کرد. او بعدتر به ترتیب ازسالهای1956 تا 1983در دانشگاه‌های کلرادو، استفورد و هاروارد به تدریش و پژوهش مشغول شد و نهایتا نیز در دپارتمان روانشناسی دانشگاه کلمبیا کار علمی خود را پی گرفت.

میشل در سال 1991برگزیده آکادمی آمریکایی علوم و هنر شد و در سال 2004 برگزیده انجمن بین المللی علوم آمریکا شناخته شد.

والتر میشل روانشناس آمریکایی، متخصص روان‌شناسی شخصیت و روان‌شناسی اجتماعی در سال 2007 نیز به عنوان رئیس انجمن‌ روانشناسی آمریکا انتخاب شد. میشل همچنین جوایز متعددی را برای تحقیقاتش از انجمن روانشناسی آمریکا گرفته است.

مشهور ترین نکته در زندگی والتر میشل مصرف روزانه 3 بسته سیگار یک پیپ و یک سیگاربرگ بود . سیگار کشیدن میشل عادتی بود که از نوجوانی دچار آن شده بود و او تلاش زیادی برای رهایی از آن داشت. برخی این اعتیاد او را دلیلی می‌دانند بر یکی ازمشهور‌ترین کارهای آزمایشگاهی او که به آزمایش مارشمالو معروف است . این آزمایش درباره ایده خود مهاری(self-control) بود که به عقیده میشل نقطۀ کانونی پیشرفت انسان‌ها محسوب می‌شود.

آزمایش مارشمالو بسیار ساده اما عجیب بود .او در این آزمایش یک شیرینی مارشمالو را پیش روی کودکی می‌گذاشتند و به کودک می‌گفتند اگر بخواهد می‌تواند آن را بخورد، اما اگر کمی صبر کند می‌تواند با گذشت چند دقیقه دو شیرینی مارشمالوی دیگر بگیرد. وقتی پژوهشگران گروه میشل وضعیت سال‌های بعدیِ زندگی این کودکان را مورد مطالعه قرار دادند، به نتایج جالب توجهی درباره رابطۀ میان تعویق‌انداختن کودکان در خوردن شیرینی‌ها و موفقیت آینده‌شان دست پیدا کردند. این نتیجه پایه ای برای ایده پردازی‌های بعدتر میشل درباره ایده خود کنترل‌گری یا (خود‌مهاری) شد.

او همچین در کتاب معروفش تحت عنوان سنجش شخصیت نظریه صفات را در شخصیت زیر سوال برد و عنوان کرد به جای صفات فرایندهای شناختی و هیجانی تعیین کننده رفتار انسان است. بنابر این صفات انسان‌ها ثابت نیستند و در موقیعت‌های مختلف عوض شده و روی رفتار تاثیر می‌گذارند.

کد خبر 416827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha