مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: کولر با وجود تمام خوبی‌هایی که دارد در صورت استفاده نادرست ممکن است بر سلامتی اثرات منفی بگذارد. در واقع نشستن طولانی مدت در مقابل کولر علاوه بر ایجاد گلودرد و سرماخوردگی‌های رایج می‌تواند بر سلامت عمومی بدن نیز آسیب برساند.

کولرها همه جا هستند. در منزل، دفتر کار، ماشین، مراکز خرید و خلاصه همه جا. البته در گرمای شدید تابستان فقط کولرها می‌توانند ما را از گرما نجات دهند و بهترین وسیله برای مقابله با گرمای تابستان هستند. حتماً شما هم پیرامونتان افرادی را می‌شناسید که بیست و چهار ساعته زیر کولر می‌نشینند و حتی حاضر نیستند برای مدت کوتاهی آن را خاموش کنند. کولر با وجود تمام خوبی‌هایی که دارد در صورت استفاده نادرست ممکن است روی سلامتی اثرات منفی بگذارد. در واقع نشستن طولانی مدت در مقابل کولر علاوه بر ایجاد گلودرد و سرماخوردگی‌های رایج می‌تواند روی سلامت عمومی بدن نیز آسیب برساند. در واقع کولر باعث خشک شدن هوا شده و برای سلامتی مضر می‌شود. بنابراین و بخصوص اینکه هوا در حال خنک شدن است باید در استفاده از کولر محتاط‌تر باشید. در ادامه 6 تأثیر منفی روی سلامتی را بررسی می‌کنیم.

  • استفاده افراطی از کولر: بروز مشکلات تنفسی

نخستین تأثیر منفی کولر برای سلامتی به مشکلات تنفسی مربوط می‌شود. یادتان باشد که تغییرات زیاد دما باعث حساس شدن دستگاه تنفسی می‌شود. در نتیجه بدن ضعیف شده و نسبت به بیماری‌های تنفسی حساس‌تر می‌شود. خلاصه اینکه ورود از گرمای زیاد خارج به هوای خنک و سرد فضای دارای کولر باعث ضعیف شدن بدنتان می‌شود. در نتیجه در این شرایط امکان اینکه به سادگی در معرض هر نوع ویروسی قرار بگیرید و از مشکلانی مانند فارنژیت یا گلودرد رنج ببرید افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر مشخص شده است افرادی که زمان زیادی را در فضای دارای کولر می‌گذرانند بیشتر در معرض علائم سرماخوردگی مانند گلودرد و آبریزش بینی قرار می‌گیرند. کولر رطوبت هوا را جذب می‌کند و باعث خشکی هوا می‌شود. یادتان باشد هوایی که ما تنفس می‌کنیم باید کمی مرطوب باشد تا از بروز بیماری‌ها و احتقان یا همان گرفتگی بینی پیشگیری شود. کولر علاوه بر خشک کردن هوا باعث خشک شدن مخاط بینی نیز می‌شود و این امر نیز می‌تواند سوراخ‌های بینی را مسدود کرده و حتی باعث بروز مشکلات جدی‌تری مانند رینیت (التهاب مخاط بینی) شود.

  • استفاده افراطی از کولر: عفونت‌های ویروسی

هرگونه خطا در نصب و نگهداری تأسیسات کولر می‌تواند به طور مستقیم منشأ یک عفونت ویروسی باشد. بنابراین به خاطر داشته باشید که نگهداری درست از وسایل و نصب درست آن برای پیشگیری از ورود عوامل بیماری‌زا لازم و ضروری است. در غیر این صورت هوای خنکی که از کولر جریان پیدا می‌کند می‌تواند باعث انتقال ویروس‌های عامل سرماخوردگی و گریپ شود. بنابراین یادتان باشد که امکان دچار شدن به بیماری‌های ویروسی در فضایی که کولر دارد به مراتب بیشتر از فضاهای فاقد کولر است.

  • استفاده افراطی از کولر: دهیدراته شدن یا کم آبی

از دیگر اثرات منفی استفاده افراطی و نادرست از کولر می‌توان به دهیدراته شدن یا همان کم آبی اشاره کرد. در واقع بدن شما در فضایی که کولر آن به مدت طولانی روشن است بیشتر دچار کم آبی می‌شود. چون همان‌طور که پیش از این اشاره شد کولر باعث جذب رطوبت محیط می‌شود. در نتیجه هوایی که تنفس می‌کنید حاوی هیچ نوع رطوبتی نیست و این امر باعث آسیب به بدن می‌شود. از این گذشته در دمای پایین بدن سرد شده و در نتیجه کمتر حرکت می‌کند و به این ترتیب نیز نیاز به نوشیدن آب کمتری احساس می‌کند. بنابراین یکی دیگر از عوامل کم آب شدن بدن کلید می‌خورد.

  • استفاده افراطی از کولر: سردرد

بدون تردید سردرد بخشی از عوارض و اثرات نامناسب رایج استفاده بی‌رویه از کولر است. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، خطر دهیدراته شدن بالا است، احتمال ایجاد سردردهای میگرنی نیز به همان میزان افزایش می‌یابد. یادتان باشد که کم آبی بدن یکی از عوامل بسیار رایج سردردهای میگرنی است.

  • استفاده افراطی از کولر: خشکی چشم‌ها

اگر از مشکل خشکی چشم رنج می‌برید توصیه می‌کنیم که از نشستن افراطی و طولانی مدت در معرض کولر بپرهیزید. چون هوای کولر مشکلتان را چندین برابر خواهد کرد. البته کولر به خودی خود عامل این خشکی نیست اما کولر برای افرادی که از خشکی چشم رنج می‌برند دردسرساز می‌شود. باید بدانید که خشکی چشم به صورت خارش و تحرک و قرمزی چشم‌ها خود را نشان می‌دهد.

  • استفاده افراطی از کولر: عادت به سرما و کم‌طاقت شدن نسبت به گرما

افرادی که مدت زمان طولانی‌تری در معرض کولر قرار می‌گیرند در برابر گرما بخصوص در تابستان کم طاقت‌تر می‌شوند. چون بدنشان به سرمای زیاد عادت پیدا می‌کند. توصیه می‌کنیم که از کولر به صورت محدود استفاده کرده و به آن عادت نکنید.

کد خبر 416706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha