همشهری آنلاین: یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: مسافران تابستانی برای عدم ابتلا به بیماری‌های عفونی، انگلی و واگیردار بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کرده و از آب و غذای سالم استفاده کنند.

استفاده از آب و غذای سالم برای عدم ابتلا به بیماری‌های عفونی

مسعود مردانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به سفرهای پایانی فصل تابستان و توصیه‌های لازم برای سلامت سفر مسافران گفت: باتوجه به کاهش گرمای هوا در اواخر تابستان و افزایش سفرها مسافران باید به نکات بهداشتی و غذایی توجه کنند تا دچار بیماری‌های عفونی و گوارشی نشوند.

مردانی ادامه داد: مهم‌ترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی استفاده از آب و غذای سالم است.

وی با بیان اینکه در صورت عدم دسترسی به آب لوله‌کشی و استفاده از آب چاه حتما باید آن را جوشاند، توضیح داد: چرا که در صورت استفاده از آب‌های آلوده در سفر، دچار بیماری‌های عفونی، انگلی و روده‌ای خواهیم شد.

این متخصص عفونی با تاکید بر لزوم استفاده از غذاهای سالم در طول سفر عنوان کرد: استفاده از غذاهای فسادپذیر مانند سالاد الویه، شیرینی خامه‌ای، سوسیس و کالباس احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را برای مسافران افزایش می‌دهد.

مردانی اضافه کرد: مسافران تا حد امکان از حمل و نگهداری این دسته غذاها خودداری کرده و بیش‌تر از یک وعده در روز از این مواد استفاده نکنند.

وی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی در سفر را اسهال مسافرتی خواند و تصریح کرد: شایع‌ترین بیماری‌ که ممکن است مسافران درصورت عدم رعایت نکات غذایی و بهداشتی به آن مبتلا شوند اسهال مسافرتی است که باعث مختل شدن مسافرت می‌شود.

این متخصص عفونی اظهار داشت: افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند عموما تب نداشته و دچار تکرر اجابت مزاج به‌صورت اسهال، درد شکم و تهوع نیز می‌شوند.

مردانی برای بهبود اسهال مسافرتی، بر عدم استفاده از غذاهای مشکوک به فساد و آلودگی تاکید کرد و گفت: درصورت ابتلا به این بیماری، مسافران از ماست، دوغ، آب میوه‌های طبیعی به ویژه آب سیب، میوه‌هایی همچون سیب و موز برای بهبود وضعیت خود استفاده کنند.

وی درباره مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای رفع اسهال مسافرتی نیز خاطرنشان کرد: مصرف آنتی بیوتیک برای این بیماری ضرورتی ندارد. مگر در موارد حاد و استثنایی که باید با تجویز پزشک مصرف شود.

وی برعدم مصرف طولانی مدت از آنتی بیوتیک‌ها تاکید و اظهار کرد: درصورت نیاز مسافران به استفاده از آنتی بیوتیک‌ها، مصرف آن‌ها نباید بیش‌تر از سه روز ادامه یابد.

این متخصص عفونی با تاکید بر رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی برای پیشگیری از بیماری در سفر تاکید و خاطرنشان کرد: شست‌وشوی مکرر دست‌ها با صابون و مواد شوینده برای پیشگیری از بیماری‌های انگلی، ویروسی و واگیردار ضروری است.

مردانی همچنین استفاده از الکل‌ها و ژل‌های بهداشتی در صورت عدم دسترسی مسافران به سرویس بهداشتی را لازم دانست.

کد خبر 416700

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha