مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

علی نوذرپور- شهردار منطقه۲۲: پیشینه لایحه منابع درآمدی پایدار شهرداری‌ها به ۳۵سال پیش برمی‌گردد؛ زمانی که در قانون بودجه سال۱۳۶۲ در بند «ب» تبصره۵۲ دولت به ارائه لایحه خودکفایی شهرداری‌ها مکلف شد.

علی نوذرپور | شهردار منطقه۲۲:

 از آن تاریخ به بعد، با وجود اینکه دولت نتوانست لایحه یادشده را تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه کند، از سهم کمک‌های دولت به شهرداری‌ها به‌تدریج کاسته شد، به‌گونه‌ای که اکنون فقط 6درصد از بودجه شهرداری‌ها از ردیف‌های بودجه سالانه کشور و بخش عمده منابع درآمدی شهرداری‌ها از عوارض و جرائم ناشی از ساخت و سازهای اشخاص حقیقی و حقوقی تأمین می‌شود.

در این سال‌ها، وزارت کشور بارها برای رفع مشکلات قانونی شهرداری‌ها خیز برداشته ولی تا به امروز که لایحه یادشده تحت عنوان «درآمدهای پایدار» به دولت ارائه شد، موفق نبوده و از این بابت، باید از وزارت کشور و هیأت دولت تشکر کرد که پس از مدت زمانی طولانی بالاخره این لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

با توجه به علاقه‌مندی و پیگیری مجلس شورای اسلامی به لایحه یادشده به موازات اهتمام وزارت کشور برای تهیه و تصویب آن در دولت، به‌ویژه کمیسیون مشترک درآمدهای پایدار به ریاست سرکار خانم دکتر مافی، انتظار تصویب سریع لایحه در مجلس شورای اسلامی می‌رود. در این میان پیگیری شهرداری تهران و سایر کلانشهرها می‌تواند در تصویب لایحه منابع درآمدی پایدار شهرداری‌ها بسیار مؤثر افتد.

برآورد می‌شود درصورتی که لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، موارد ذیل محقق شود:

1- سهم شهرداری‌ها از عوارض نوسازی که هم‌اکنون 2درصد است طی فرایند زمانی پیش‌بینی‌شده به 30درصد برسد. در این صورت تغییر رویکرد جدی در تأمین منابع درآمدی شهرداری‌ها را شاهد خواهیم بود. تغییر در رویکرد و اخذ عوارض بر تولید فضای شهری به مصرف آن فضا که بسیار درست خواهد بود.

2- سهم شهرداری‌ها از منابع موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده به نسبت 50درصد به‌عنوان سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تعیین می‌شود که سهم دولت و مدیریت امور محلی از مالیات بر ارزش افزوده برابر خواهد شد.

3- منابع مهم دیگری در این لایحه دیده شده است که درصورت تصویب، درآمدهای مناسبی برای شهرداری‌ها خواهد شد که به‌عنوان مثال می‌توان به محورهای ذیل اشاره کرد:

الف) 10درصد از مبالغ دریافتی بابت صدور و تمدید گذرنامه و گواهینامه رانندگی

ب) یک درصد از کل درآمدهای حاصل از قانون مالیات‌های مستقیم

ج) مهم‌تر اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح مکلف شده‌اند حقوق و عوارض و بهای خدمات قانونی شهرداری‌ها را همه‌ساله حداکثر تا پایان سال مالی به‌حساب شهرداری مربوطه واریز کنند.

د) اجازه داده شد که کدهای درآمدهای ذیل به کدهای ششگانه اضافه شود:

  • واگذاری دارایی‌های مالی
  • واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای
  • درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و مشارکت در سرمایه‌گذاری

ه) امکان استفاده از انواع ابزارهای تأمین منابع مالی و روش‌های اجرایی مناسب برای اجرای پروژه‌های مصوب

ضمن قدردانی از دولت به‌ویژه وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به واسطه تهیه و تصویب لایحه منابع درآمدی پایدار در هیأت دولت و نیز پیگیری‌های مجدانه دولت به‌ویژه کمیسیون مشترک درآمدهای پایدار مجلس شورای اسلامی، انتظار می‌رود که این لایحه در اولویت اول بررسی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و شهرداری‌ها پس از 35سال از مزایای قانونی منابع درآمدی پایدار برخوردار شوند.

کد خبر 416637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha