همشهری آنلاین: روزنامه لبنانی «الاخبار» در شماره امروز(شنبه) خود خبر داد: علی محمد بن حماد الشامسی نایب رئیس شورای عالی امنیت ملی امارات اوایل ژوئن گذشته (خرداد/تیر) در سفر به سوریه با یک افسر عالیرتبه سوری که گفته می‌شود سرلشکر دیب زیتون رئیس اداره کل اطلاعات بوده، دیدار کرده است.

 الاخبار: امارات به دنبال بازسازی روابط با دمشق است

به گزارش ایرنا، این روزنامه لبنانی با اشاره به اینکه شورای امنیت ملی امارات، بالاترین دستگاه امنیتی در آن کشور است که ریاست آن را رئیس دولت امارات به عهده دارد؛ نوشت که الشامسی با میزبان سوری خود علاوه بر موضوعات امنیتی، درباره راه های بازسازی روابط دو کشور نیز گفت و گو کرده است؛ راه هایی که به نوشته «وفیق قانصوه» نویسنده الاخبار از ابتدای جنگ سوریه، اماراتی ها به درخواست و فشارهای سعودی ها آن را بستند.

الاخبار افزود: اینگونه که دریافت شد، طرف اماراتی اشتیاق خود برای بازگشت روابط دیپلماتیک را ابراز داشت، اما در ابوظبی نوعی احتیاط وجود دارد که نمی خواهد خشم ریاض را برانگیزد. در این چارچوب، طرف اماراتی احتمال «بازگشت غیرمستقیم» روابط را مطرح کرد، بدین ترتیب که «حمد سعید الشامسی» سفیر امارات در بیروت، مدیریت امور سفارت در دمشق را هم از پایتخت لبنان در دست گیرد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه از پاسخ طرف سوری به این پیشنهاد خبری ندارد، نوشت که آنچه روشن است، دو کشور طی سالهای بحران سوریه، در سطحی مشخص، روابط خود را حفظ کرده و از طریق کانال های امنیتی این ارتباط وجود داشته است، به ویژه اینکه دو طرف را نقطه مشترکی با عنوان دشمنی با «اخوان المسلمین» به هم پیوند می دهد و بخش کنسولی سفارت سوریه در ابوظبی به ارائه خدمات به سوری های مقیم امارات ادامه می داد.

الاخبار خاطرنشان کرد که امارات هم در ماه های اخیر چندین بار تیم هایی به سفارت خود در دمشق فرستاده تا وجود نشانه هایی برای بازگشت هرگونه فعالیت را بررسی کنند و همینطور در ماه مه گذشته خط هوایی بین استان «لاذقیه» سوریه و «الشارقه» امارات پس از سالها مسدود بودن، بازگشایی شد.

  • تلاش های غربی-عربی برای رابطه با سوریه، پس از تحولات میدانی

الاخبار در ادامه نوشت: با نزدیک شدن به موعد نبرد ادلب، آخرین نبرد بزرگ در سرزمین های سوریه، دمشق طی ماه های اندک گذشته، شاهد هجوم تماس های غربی و عربی بوده تا احتمال مشارکت در فرایند بازسازی سوریه و برقراری رابطه با پایتخت آن را ارزیابی کنند.

این روزنامه لبنانی به نقل از منابع خود تاکید می کند که پس از اینکه در ماه ژوئن گذشته، ارتش سوریه موفق به باز پس گیری مناطق تحت سیطره گروه های مسلح بود، گفت و گوها میان دمشق و امان برای بازگشایی گذرگاه مرزی «نصیب» (بین سوریه و اردن)، پیشرفتی اساسی داشت و روشن است که بر سر همه امور فنی با هم توافق کرده اند و اعلام این توافق در انتظار ایجاد راهکار سیاسی برای این امر است.

اسپوتینک روسیه دیروز از منابع رسمی اردنی نقل کرد که «کمیته فنی اردنی-سوری روز چهارشنبه گذشته نخستین جلسه خود را برای بررسی موضوع بازگشایی مرزهای دو کشور برگزار کرد و این جلسات تا رسیدن به طرح کامل اقدامات لازم و مرتبط با بازگشایی گذرگاه ها در دوره پیش رو ادامه خواهد داشت.» همچنین این منابع به اسپوتینک گفته اند که این جلسات با اخبار و تصمیم های رضایتبخش همراه بوده است.

منابع الاخبار در ادامه، بعید دانستند که توافق اردن و سوریه، بر روی توافق با لبنان برای استفاده دوباره از این گذرگاه برای صادرات کالاهای لبنانی به کشورهای عربی تاثیر بگذارد. این منابع خاطرنشان کردند که سفر اخیر 5 وزیر لبنانی به دمشق، آن چیزی نبود که سوری ها انتظارش را داشتند. سوری ها رابطه دوستانه دو دولت را می خواهند؛ رابطه ای که لبنانی ها از آن ابراز شرمندگی نکنند و این امر با وجود تلاش «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان برای خروج از وضعیتی است که در نتیجه ممانعت «سعد الحریری» و تیم سیاسی نزدیک به او برای بازگشت روابط طبیعی با دمشق به وجود آورده اند.

کد خبر 416494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha