پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: لهستان اعلام کرد آماده است تا در برابر هرگونه تحریم اتحادیه اروپا علیه مجارستان بایستد.

eu parliament

وزارت خارجه لهستان در بیانیه‌ای شامگاه چهارشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) اعلام کرد: «اقدامات اتحادیه علیه یک کشور عضو تنها منجر به بی‌اعتمادی هر چه بیشتر شهروندان به نهادها‌ی اروپایی می‌شود.»

در این بیانیه تصریح شده است: «هر کشوری بر اساس حق حاکمیت اجازه دارد، اصلاحات داخلی را که به نظر مناسب می‌آید انجام دهد.»

پارلمان اتحادیه اروپا روز چهارشنبه بر اجرای تحریم علیه مجارستان به دلیل قصور در اجرای ارکان دموکراسی، حقوق مدنی و همین‌طور فساد اقتصادی، رای مثبت داد.

در جلسه رای‌گیری پارلمان اروپا بیشتر از دوسوم نمایندگان با طرح توبیخ مجارستان موافقت کردند. بدین ترتیب راه برای تحریم هایی مانند تعلیق حق رای مجارستان در اتحادیه اروپا باز شد. رای موافق نمایندگان پارلمان اروپا به این ماده بدلیل سیاست های خودسرانه مجارستان در راستای استراتژی های اروپا خصوصا در زمینه سیاست های مهاجرتی اعلام شد.

کمیسیون اتحادیه اروپا پیش از این اقدامات تنبیهی مشابهی را برای دولت لهستان در نظر گرفته بود، اما این نخستین بار است که پارلمان اروپا تصمیم گرفته تا با اعمال قدرت در چهارچوب «ماده ۷» علیه یک کشور اتحادیه اقدام کند. ماده ۷ پیمان‌نامه اروپا به پارلمان اجازه می‌دهد تا علیه یک کشور عضو که مفاد اساس‌نامه تشکیل اتحادیه را نقض کرده، تصمیم بگیرد.

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان که یکی از شناخته‌شده‌ترین رهبران منتقد اتحادیه اروپاست، در اوائل سال جاری میلادی به لطف شعارهای ضد مهاجران در جریان کارزار انتخاباتی، برای دومین بار به نخست‌وزیری مجارستان انتخاب شد. وی به رغم برخورداری از حمایت‌های داخلی به دلیل سیاست‌های مهاجرستیزانه، به شدت زیر فشار پارلمان اروپا قرار گرفته است. این نهاد اروپایی سیاست مهاجرتی آقای اوربان را مغایر با ارزش‌های اتحادیه می‌داند.

کد خبر 416332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha