همشهری آنلاین: احمد عاشورپور خواننده نامی موسیقی منطقه گیلان که چند ماهی در بیمارستان بستری بود، روز 22 دی در بیمارستان جم درگذشت.

به گزارش همشهری آنلاین عاشورپور  18 بهمن سال 1296در غازیان بندرانزلی به‌دنیا آمد. تحصیلات وی در زمینه مهندسی کشاورزی از دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران است.

وی خواندن ترانه‌های گیلکی را به صورت غیرحرفه‌ای آغاز کرد. در سال ۱۳۲۲ به ابوالحسن صبا معرفی شد و در رادیو تهران به خوانندگی پرداخت. در این دوره از همکاری مرتضی محجوبی و حسین تهرانی برخوردار بود.

سپس به دعوت روح‌الله خالقی با انجمن ملی موسیقی همکاری ‌کرد. او با رادیو دو دوره بین سالهای ۱٣۲۵ تا ۱٣۲۷ و ۱٣٣۶ تا سال ۱٣٣٨ به همکاری پرداخت. شعر جند ترانه او را جهانگیر سرتیپ پور سروده است.

پس از انقلاب مدتی در وزرات کشاورزی به فعالیت پرداخت. در اوایل دهه هشتاد کارهای وی توسط بابک ریوخه جمع‌آوری و اجرا شد. خاطرات وی در کتابی تحت عنوان آفتاب خیزان،دریا طوفان از سوی نشر چشمه منتشر شده است.

دو ترانه مهتاب بند انزلی (روی آهنگ روسی) و ساز و نقاره جمعه بازار (روی والس اروپایی) از معروفترین کارهای وی اند که برای وی شهرت واعتبار خاصی به همراه آوردند.

زنده یاد عاشورپور  دیماه ۱۳۸۶ به علت عفونت ریه و کهولت سن در بیمارستان جم تهران بستری بود و سرانجام در ۲۲ دیماه در همان بیمارستان و در بخش عمومی آن درگذشت.

تشییع پیکر آن زنده یاد با حضور جمعی از اهالی موسیقی ازجمله پرویز مشکاتیان و حسین علیزاده و هیات مدیره خانه موسیقی ساعت 10صبح فردا (24 دی) از جلوی تالار وحدت تشییع و در گیلان به خاک سپرده خواهد شد.

کد خبر 41633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز