سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به مشکل ایجادشده برای افغانستانی‌‌های ساکن در ایران برای پرداخت شهریه دلاری گفت:‌ شهریه دانشجویان افغانستانی ریالی دریافت می‌شود.

دانشجویان افغانستانی

به گزارش فارس، حسین سالارآملی در پاسخ به سؤالی درباره کاهش ثبت‌نام دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران به دلیل افزایش هزینه‌های شهریه دلاری گفت:‌ این افراد از گذشته‌های دور ساکن کشورمان بوده ولی پاسپورت ایرانی ندارند که با مذاکرات صورت‌گرفته با هیأت امنای دانشگاه‌ها قرار شد هزینه شهریه آنها ریالی دریافت شود.

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقيقات و فناوري افزود: دانشجوی خارجی که از بیرون به ایران می‌آید قطعاً با خود دلار و یورو به کشور می‌آورد و با توجه به اینکه زندگی ایران در شرایط فعلی برای خارجی‌ها ارزان‌تر از قبل است قطعاً راحت‌تر بوده و قطعاً‌ از آن استفاده خواهند کرد.

وی افزود: مشکل ایجاد شده صرفاً برای گروهی از افغانستانی‌های ساکن در ایران است که در گذشته‌های دور در کشورمان زندگی می‌کردند اما پاسپورت ایرانی هم ندارند. این افراد از طریق کنکور وارد دانشگاه‌ها شده‌اند که پیش از این باید هزینه دلاری می‌پرداختند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تصریح کرد: برای رفع مشکل این گروه با هیأت امنای دانشگاه‌های ایران مذاکراتی صورت گرفته تا به جای دریافت هزینه و شهریه دلاری شهریه آنها ریالی دریافت شود.

سالارآملی خاطرنشان کرد: اگر هزینه ارز در ایران بالا برود زندگی دانشجویان خارجی بهتر خواهد بود اما اینکه گفته می‌شود تعداد دانشجویان خارجی حاضر در دانشگاه‌های ایران کمتر شده را تکذیب می‌کنم.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مورد افزایش ارز و تأثیر آن در همکاری‌های علمی ایران با دانشگاه‌های خارج از کشور اظهار داشت:‌ متأسفانه این موضوع تأثیرگذار بوده است ولی از معاون اول دولت و دیگر مسئولین خواسته‌ایم عنایت ویژه‌ای نسبت به رفع این مشکل داشته باشند و حتی نامه‌نگاری‌های متعددی در این خصوص شده تا مشکل به حداقل برسد.

سالارآملی گفت: با توجه به اینکه ظرفیت و پتانسیل‌های بین‌المللی در کشور زیاد است فکر می‌کنم با افزایش نرخ ارز شاهد روند نزولی همکاری‌های علمی با خارجی‌ها نباشیم.

وی افزود: درخواست دانشگاه‌های خارجی و مراکز علمی برای همکاری با ایران خیلی زیاد است به طوری که هم‌اکنون یک هیأت بلندپایه علمی و دولتی از آلمان (BMF) در کشورمان حضور دارند. ضمن اینکه قرار است هفته آینده هم از فرانسه گروهی دیگر برای مذاکره در خصوص مسائل فنی و حرفه‌ای و هنری به کشورمان سفر کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل ادامه داد: قرار است در اواخر مهر ماه هم هیأت بلندپایه از اتحادیه اروپا درباره سیاست‌های مربوط به مهاجرت به تهران سفر کرده و سمیناری را در این خصوص به صورت مشترک برگزار کنیم.

سالارآملی در توضیح بیشتر این موضوعات گفت: روز گذشته هم گروه «DFG» اعلام کرده که پروژه همکاری‌های مشترک با ایران را به مرحله اجرا درآورده و حمایت‌های مالی لازم را از آن خواهد داشت.

وی گفت: روند توسعه همکاری‌های بین‌المللی تاکنون آسیبی ندیده ولی اگر به فکر آن نباشیم احتمال آسیب‌دیدگی در این بخش وجود دارد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل تصریح کرد: با توجه به پتانسیل‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ایران امیدواریم با موفقیت از گردنه فعلی عبور کرده و ارتباطات خود را گسترده‌تر از قبل پیش ببریم.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همکاری‌های گسترده‌ای با اتحادیه دانشگاه‌های جهان اسلام و دانشگاه‌‌های دنیا و همچنین جاده ابریشم داریم و می‌کوشیم از تمام ظرفیت‌های آنها بهره‌مند شویم.

سالارآملی در پایان گفت: اگر بتوانیم از نگرانی‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارجی به ایران بکاهیم و کمی هم به داخل کشورمان توجه لازم را داشته باشیم قطعاً توسعه همکاری‌های دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی بیش از پیش خواهد شد.

کد خبر 416165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha