شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا پس از دیدار از سرزمین‌‌های اشغالی فلسطین با ورود به کویت دیدار خود از کشور‌های حاشیه خلیج فارس را آغاز کرد.

دو هدف اصلی وی از این سفر، صلح خاورمیانه و مهار ایران اعلام شده است. این اولین سفر جورج بوش به اسرائیل و کرانه باختری به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا بود.

جورج بوش امیدوار است بتواند رهبران این کشور‌ها را ترغیب به حمایت از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره با اسرائیلی‌ها کند.

سفر به خاورمیانه مرحله دوم از تلاش‌های دولت بوش در روند صلح خاورمیانه بعد ازکنفرانس آنا پولیس عنوان شده است.

ظاهراًبوش تلاش می‌کند کشور‌های حاشیه خلیج فارس را تشویق کند با اسرائیل تماس برقرار کنند.

اما کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا به خبرنگاران گفته است که نباید از این سفر انتظار گشایشی سیاسی داشت.

ظاهراً نگرانی اصلی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس مسئله اعراب و اسرائیل نیست، بلکه ایران و نیات واشنگتن است.

گفته می‌شود رهبران این کشور‌ها از جورج بوش خواهند خواست تا به حل مسالمت آمیز تنش‌های خود با ایران بپردازد.

جورج بوش طی سفر سه روزه خود به اسرائیل و کرانه باختری اظهاراتی درباره ضرورت صلح بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها مطرح کرد که به گفته کارشناسان در نوع خود قوی‌ترین محسوب می‌شود.

او خواستار پایان اشغال اراضیی شد که اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تاکنون در کنترل خود دارد و گفت معتقد است امکان امضای قرارداد صلح تا پیش از پایان سال‌جاری که شصتمین سال تأسیس اسرائیل است وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جورج بوش روز جمعه هنگام ترک اسرائیل در فرودگاه تل آویو به ایهود اولمرت نخست وزیر این کشور و نیز محمود عباس گفت شانس خوبی برای صلح وجود دارد و من می‌‌خواهم به شما کمک کنم.

جرج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه گذشته درسفر به اسرائیل مدعی شد که ایران و برنامه هسته‌ای آن همچنان تهدیدی برای امنیت بین‌المللی هستند و لازم است که به‌طور همگانی بر این کشور فشار وارد کرد.

بوش طی کنفرانسی مطبوعاتی در بیت المقدس اعلام کرد که گزارش اداره اطلاعاتی آمریکا که ات‌هامات را از ایران برای تلاش در جهت ساخت سلاح اتمی‌‌بر می‌‌دارد، نباید نشانه تغییر کلی سیاست آمریکا در رابطه با ایران شمرده شود.

رئیس‌جمهور آمریکا پس از مذاکرات خود با ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل گفت: ایران، تهدید صلح در سراسر جهان است. من می‌‌خواهم آنچه را که پیشتر نیز گفته بودم، تکرار کنم: اگر جهان بسیج نشود و مانع نشود که این کشور به فناوری‌هایی دست یابد که راه را برای داشتن سلاح هسته‌ای باز کند، ایران تهدیدی بوده، هست و خواهد بود.

بوش همچنین ایران را از تکرار حادثه تنگه هرمز که آن را دسیسه خواند بر حذر داشت.

درباره اهداف سفر منطقه‌ای بوش که برای نخستین بار طی دو دوره ریاست‌جمهور او انجام می‌شود خبرنگار همشهری با محسن حکیم مشاور سیاسی رئیس مجلس اعلای اسلامی‌‌عراق‌، محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌‌و حمید رضا ترقی دبیر کمیته بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی‌‌گفت‌وگو کرده است که می‌‌خوانید:

سفر تبلیغاتی

محسن حکیم مشاور سیاسی سید عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای عراق در پاسخ به این پرسش که هدف اصلی بوش ازسفر به خاورمیانه مهار ایران است یا زمینه‌سازی‌ صلح خاورمیانه؟ گفت: به‌نظر من این سفر دارای اهداف داخلی و تبلیغاتی برای بوش و جمهوریخوا‌هان در سال پایانی ریاست‌جمهوری بوش است. جمهوریخوا‌هان با طرح صلح خاورمیانه درصدد کسب پایگاه قوی‌تر درمیان مردم آمریکا هستند. زیرا بوش طی دو دوره ریاست‌جمهوری، فعالیت درخوری برای صلح خاورمیانه نداشته است کاری که یکی از محور‌های اساسی مانیفست فعالیت روسای جمهور ی آمریکا تا کنون بوده است. در یک سال اخیر او با تشکیل کنفرانس آناپولیس و اولین سفر به اسرائیل قصد دارد دراین مورد فعال ظاهر شود. به‌نظرمی‌‌رسد قضایای دیگر تحت الشعاع این مسئله باشد. بوش برای پیگیری نتایج سفرش یک ژنرال را تعیین کرده است.

محسن حکیم معتقد است این سفر طرح جدیدی برا ی صلح خاورمیانه ندارد و حرف‌های همیشگی مانند ضرورت خروج از بن بست مذاکرات صلح و فعال کردن این مذاکرات حرف‌های تکراری است و چیز جدیدی ندارد.

محسن حکیم درباره ارتباط سفر بوش به منطقه و بروز حادثه ناو‌های جنگی آمریکا و شناور‌های نظامی‌‌ایران درتنگه هرمزگفت: فکر نمی‌‌کنم این موضوعات بی‌ارتباط با یکدیگر باشند. به‌خصوص با این وسعت تبلیغاتی و اطلاع رسانی که انجام شد. اخیرا ایران تحرک مناسبی با اعراب منطقه داشته که مهم‌ترین آن شرکت احمدی‌نژاد درشورای همکاری خلیج فارس بود همچنین گفت‌وگو با عربستان ومصر و پیگیری موضوع امنیت عراق ازدیگر موارد همگرایی مثبت ایران درمنطقه بوده که بعید است آمریکا از این همگرایی خوشحال باشد چرا که بیشتر تمایل دارد که رابطه اعراب با ایران از طریق آمریکا پیگیری و تعریف شود.

حکیم درمورد احتمال ارتباط سفر البرادعی به ایران با سفربوش نیز گفت: تا جایی که اطلاع دارم سفر البرادعی از قبل برنامه‌ریزی شده بود که با توجه به گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و تائید این که ایران از سال 2003به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست نقش مؤثری درتثبیت موقعیت حقوقی ایران داشته است.

هرقدرآمریکا تندترشود ماهم تند می‌‌شویم

محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌‌نیزمعتقد است که آمریکا مسائل بسیار جدی درمنظقه دارد که خود آن را به‌وجود آورده است. یکی از این مسائل عدم شناخت روحیات و ساختار‌های اجتماعی سیاسی منطقه است که باعث می‌شود همواره محاسبات آمریکا درست ازکاردرنیاید.

باهنر می‌‌گوید: آمریکا درعراق‌، افغانستان و فلسطین درگیر است مشکلات اساسی با اعراب منطقه دارد با ایران هم مسئله دارد. لذا همه مسائل منطقه را باید دریک مجموعه دید. طبیعی است که سفر‌های طولانی به همه این مسائل برمیگردد.

باهنر می‌‌گوید: مهم این است اکه آمریکا چگونه می‌‌تواند درحل این مسائل پیشرفت کند؟ تجربه گذشته نشان داده که شتابزدگی و ازموضع ابرقدرتی برخورد کردن درمنطقه جواب مثبتی نداشته است. آمریکا باید از این تجربیات درس بگیرد.

وی با اشاره به مسائل فیمابین ایرن و آمریکا گفت: اخیرا رهبری گفتند این‌طور نیست که تا ابد نخواهیم با آمریکا رابطه داشته باشیم ولی اآمریکا باید امادگی داشته باشد که ازموضع برابر با ایران گفت‌وگو کند نه یک ابرقدرت. ما هم به این نتیجه رسیده‌ایم که نرم صحبت کردن با کسانی که باخشونت صحبت می‌‌کنند درست نیست و کار را جلو نمی‌‌برد لذا هرقدرآن‌ها تندتر می‌‌شوند ماهم تندترمی‌‌شویم.

باهنر درپاسخ به این پرسش که آیا مسئله ناو‌ها با این نوع تعریف از رابطه با آمریکا انجام شده است گفت: ما که به ناو‌ها ی آن‌ها نزدیک نشدیم آن‌ها از منطقه امنیتی ما می‌‌خواستند عبور کنند ما هم باید آن‌ها راشناسایی می‌‌کردیم و این جزو حقوق بین‌الملل ماست. اگر آن‌ها می‌‌خواهند ب‌هانه بگیرند خوب بگیرند.

باهنر ارتباط سفر البرادعی به ایران با سفر بوش به منطقه را رد کرد و گفت: درحال حاضرمواضع آژانس عاقلانه‌تر از گذشته شده و دنبال حل اشتبا‌هایت کذشته در سیاسی وامنیتی کردن پرونده ایران هستند و می‌‌خواهند این اشتباه را جبران کنند. ماهم قصد همکاری داریم مشروط براین که مسئله را از راه حقوقی به پیش ببرند. آمریکا از مواضع اخیر آژانس دلخوش نیست زیرا هر قدر آژانس به حقیقت نزدیک می‌شود از آمریکا دورتر می‌شود.

نایب رئیس مجلس درخصوص انتشاربرخی خبر‌های غیررسمی‌‌درنشریات خارجی راجع به تعلیق غنی‌سازی‌ از سوی ایران گفت: این خبر‌ها درست نیست. ما درجهت دستیابی کامل به غنی‌سازی‌ اورانیوم به پیش می‌‌رویم واین راه برگشت ناپذیراست. اگر نطام بین‌الملل دنبال اطمینان بافتن از عدم انحراف ماست ما همه همکاری‌ها را خواهیم کرد.

ناو‌های آسیب پذیرآمریکا

حمید رضا ترقی رئیس کمیته بین‌الملل حزب موئلفه اسلامی‌‌نیز هدف بوش از سفر به منطقه پیگیری اهداف کنفرانس آناپولیس، تقویت محمود عباس به جای دولت قانونی حماس در فلسطین، زمینه‌سازی‌ براندازی دولت حماس و تشکیل دودولت اسرائیل و فلسطین درمنطقه. زمینه‌سازی‌ از طریق فرانسه برای تأثیرگذاری برتحولات لبنان درمسیر اهداف آمریکا و به ضرر ایران و حزب‌الله‌، ابجاد ایران هراسی درکشور‌های منطقه و توجه به آن روی سکه گزارش اطلاعاتی آمریکا را از مهم‌ترین برنامه‌های سفر بوش به منطقه خواند.

وی در مورد حادثه تنگه هرمز بین ناو‌های آمریکا و شناور‌های ایرانی نیز گفت: اقدامات ایران درکنترل رفت و آمد کشتی‌ها به خلیح فارس، معمولی و طبیعی بوده است اما احتمالا این کنترل با مقاومت ناو‌های آمریکایی در ارائه اطلاعات روبه‌رو شده و لذا به آن‌ها نزدیک شده‌اند.

ترقی این حادثه را نشان دهنده آسیب پذیری آمریکائی‌ها دانست و گفت: این حادثه باعث زیر سؤال رفتن توانمندی ناو‌های آمریکایی برای برقرای امنیت درخلیح فارس شده است و سؤالات بسیاری را برای مسئولان نظامی‌‌و سیاسی منطقه ایجاد کرده است که اگر 5 ناوچه معمولی ایران بتوانند این گونه ناو‌های آمریکا را آسیب پذیرکنند قطعا آمریکا نمی‌‌تواند با این ناو‌های اسیب پذیر ازامنیت کشور‌های منطقه حمایت کند. بنابراین آمریکا خواسته با جنجال و هوچی گری ضعف‌های خود را بپوشاند و برای سفر بوش بستر‌سازی‌ کرده و کشور‌های منطقه را ازایران بترساند.

کد خبر 41590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز