چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی در کتابش با نام ترس: ترامپ در کاخ سفید فاش می‌سازد، رئیس‌ جمهور آمریکا دستور ترور رئیس‌ جمهور سوریه را در آوریل ۲۰۱۷ در پی حمله شیمیایی ادعایی، صادر کرده بود.

باب وودوارد، روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی که در افشا رسوایی واترگیت در دهه ۷۰ قرن گذشته نقش داشت، در کتابش فاش می‌کند تیم دونالد ترامپ دست به "کودتای اداری" می‌زند و اسناد رسمی را به شیوه‌ای مخفیانه از دفتر ترامپ برمی‌دارد تا مانع از امضا این دستور شود.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، این نویسنده و رونامه‌نگار آمریکایی که کتابش روز دوشنبه 12 شهريور منتشر شد، نوشته‌است: ترامپ از کلمه‌هايی نظیر "او را می‌کشیم. بگذارید تعدادی از رهبران سوریه را بکشیم" استفاده کرده بود.

مؤلف این کتاب که اطلاعاتش را از منابع دست اول و اظهارات و شهادت‌های زنده و ماحصل گفت‌وگوها در جلسه‌هاي داخلی و کتاب‌های خاطرات و اسناد دولتی به دست آورده، خاطرنشان کرده است، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در واکنش به دستور ترامپ گفته بود، "به سرعت موضوع را مشخص خواهد کرد" اما بعد از اتمام تماس تلفنی با ترامپ به معاونان ارشدش گفته بود: "ما هرگز این کار را نخواهیم کرد بلکه حساب‌شده عمل خواهیم کرد."

وودوارد در کتاب ۴۴۸ صفحه‌ای‌اش روشن می‌سازد، بخشی مشترک از منابع اجرایی و منابع متعدد دیگر نزدیک به رئیس‌جمهور به دنبال دست و پا کردن حریه‌هایی براي ممانعت از وقوع فجایعی در نتیجه تصمیمات و دستورهاي شتابزده ترامپ بوده‌اند به خصوص که تیم امنیت ملی بر بی‌درایتی،‌ بی‌اساس بودن اسناد و مدارک او و عدم آگاهی از مسائل بین‌المللی اتفاق نظر داشته‌اند.

او همچنین به جدال رخ داده در داخل تیم امنیت ملی آمریکا در تاریخ ۱۹ ژانویه درباره توجیه حضور نظامی آمریکا در شبه جزیره کره و بی‌اهمیت نشان دادن موضوع از نظر ترامپ با این سوال که "چرا دولت ما منابعی را در آن منطقه هزینه‌ ‌می‌کند؟" می‌پردازد.

نویسنده اشاره می‌کند، ماتیس به دستیارانش می‌گوید، ترامپ همانند یک دانش‌آموز ابتدایی رفتار می‌کند.

این روزنامه‌نگار تاکید می‌کند او بارها خواستار دیدار با ترامپ از طریق واسطه‌ها شده تا شهادت‌هایش در کتاب را تضمین کند اما بی‌فایده بوده است.

ترامپ نیز اقدام به تماس با مولف کتاب در ماه اوت کرد تا درباره اهانت به او هشدار دهد اما وودوارد به ترامپ گفت، کتابش را به آخر می‌رساند و اصول تحقیقاتی و صداقت را رعایت خواهد کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان قبلا گزارش داده بود وودوارد که به خاطر فعالیتش در تحقیقات واترگیت مشهور است، هشت ماه گذشته را به نوشتن این کتاب پرداخته است. این اثر اساسا بر مبنای اظهارات منابع دسته اول تهیه شده است.

کد خبر 415474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha