سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴
۰ نفر

علی ابراهیمی - روزنامه‌نگار: «اگر موعد دریافت خدمات گارانتی یا تعویض قطعات و روغن موتور، فیلتر و شمع خودروی‌تان فرا رسیده، لطفا کمی دست نگه‌دارید تا وضع آشفته در بازار تعمیرات و قطعات یدکی به‌سامان برسد.»

یدکی

این توصیه‌ای است که برخی فعالان صنفی به مشتریان ارائه می‌کنند. به گزارش همشهری، این روزها در بازار لوازم یدکی قیمت اغلب اقلام تا 3برابر رشد را تجربه کرده‌اند. قیمت‌های جدید به هیچ وجه با جیب شما و تصورات قبلی‌تان از هزینه دریافت اینگونه خدمات همخوانی ندارد.

افزایش قیمت خودرو در هفته‌های اخیر، رشد سه برابری نرخ ارز، در کنار مشکلات تامین و تخصیص ارز برای واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو، دپوی قطعات و لوازم یدکی در انبار وارد‌کنندگان موجب کمبود قطعه در بازار شده و عرضه لوازم و قطعات یدکی تقلبی را در بازار به‌دنبال داشته است.

گذری در بازار لوازم یدکی خودروهای داخلی و خارجی حاکی از عرضه چند نرخی، رونق بازار روغن و لوازم یدکی تقلبی و زیان چندجانبه مشتریانی است که با دریافت اینگونه قطعات و خدمات سعی دارند تا خودرو خود را سرپا نگه دارند.

رشد 40درصدی قیمت روغن موتور، افزایش 300درصدی قیمت یاتاقان خودرو، رشد 2 تا 3برابری قیمت لنت ترمز، دیسک و صفحه کلاچ، انواع شمع، تسمه پروانه و تسمه تایم شرایطی را رقم زده که شاید تا چندی دیگر بسیاری از مالکان خودرو عطای سفر با خودروهای شخصی را به لقای هزینه‌های سنگین انجام تعمیرات و دریافت خدمات آن ببخشند.

  • گرانی 40درصدی روغن موتور

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو تهران با اشاره به افزایش قیمت روغن موتور به خبرنگار همشهری، گفت: گرانی روغن موتور ناشی از رشد هزینه‌های حمل‌ونقل، لوازم بسته بندی شامل بشکه، مواد پتروشیمی تهیه ظروف پلاستیکی، دستمزد، نرخ حامل‌های انرژی وبه‌خصوص افزایش قیمت روغن پایه به همراه افزایش نرخ ارز بوده است.

علیرضا نیک آیین با بیان اینکه شرکت‌های تولید‌کننده روغن موتور اعلام می‌کنند که قیمت روغن پایه را شرکت نفت افزایش داده و با این روند نرخ انواع محصولات روغنی نیز نسبت به 3‌ماه پیش افزایش داشته است، در مورد سهم روغن موتور تولید داخل و وارداتی از بازار مصرف افزود: روغن موتور تولید داخل بیشترین سهم را از بازار دارد با وجود این، وابستگی گرانی روغن به افزایش نرخ دلار نیز مشهود است و این عوامل به همراه توقف عرضه روغن موتور برخی شرکت‌های تولید‌کننده از 45روز پیش موجب شده تا قیمت انواع روغن موتور خودرو در بازار 40درصد افزایش یابد.

  • رونق بازار یدکی‌های تقلبی

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو تهران افزود: کمبود این اقلام موجب رونق محصولات تقلبی در بازار شده است. انواع شمع، تسمه پروانه و تایم تقلبی با برچسب برندهای معروف در بازار عرضه می‌شود و نکته جالب آنکه این قطعات تقلبی به‌دلیل کمبود قطعات اصلی در بازار سریعا مصرف می‌شود.

اکنون اغلب قطعات تقلبی چینی با برچسب‌های معتبر بوش، ان جی کا و نظایر آن در بازار عرضه می‌شود و حتی چندی پیش در یک وانت نیسان انواع کارتن خالی بسته بندی دیسک و صفحه کلاچ با برند ساچ آلمان را شخصا مشاهده کردم. نیک آیین گفت: تا جایی که به اتحادیه مربوط است، امسال تعرفه دستمزد خدمات برای خدمات انواع خودروها هیچ افزایشی نداشته اما قیمت قطعات یدکی به‌طور وحشتناکی افزایش یافته است. به گفته او، متأسفانه شرکت‌های تامین‌کننده این قطعات گارانتی ارائه نمی‌دهند و عملا جبران خسارات استفاده از قطعات بی‌کیفیت به گردن تعمیرکاران می‌افتد.

رشد 300درصدی قیمت یاتاقان خودرو

رئیس اتحادیه مکانیسین‌های خودرو تهران در مورد افزایش قیمت سایر لوازم مصرفی و قطعات یدکی خودرو، افزود: قیمت فیلتر روغن و بنزین تا 2برابر افزایش یافته وتولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان این کالا اعلام می‌کنند از آنجا که بیشتر مواد مورد نیاز تولید این کالا یعنی کاغذ وارداتی است، مشکلات ناشی از تخصیص و افزایش نرخ دلار موجب افزایش قیمت این اقلام شده است. نیک آیین با بیان اینکه در برخی اقلام لوازم یدکی مانند یاتاقان قیمت‌ها 300درصد افزایش داشته، افزود: قیمت لنت ترمز نیز با ممنوعیت واردات این کالا و با توجه به اینکه ظرفیت تولید داخل جوابگوی نیاز مصرفی همه خودروهای موجود نیست، 2برابر شده است.

  • آشفته بازار قطعات یدکی خودرو

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات خودرو هم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با بیان اینکه متأسفانه اکنون بازار قطعات یدکی خودرو به‌هم‌ریخته است و مسئولان تأکید دارند که در این زمینه مصاحبه نکنیم، گفت: در مذاکراتی که با مسئولان وزارت صنعت و بانک مرکزی داشته‌ایم مقرر شده تا 15روز آینده وضع بازار قطعات و لوازم یدکی خودرو ساماندهی شود.

غلامرضا بخشی‌زاده با اشاره به اینکه ترخیص و عرضه قطعات یدکی دپو شده در گمرک به بازار موجب کاهش قیمت‌ها می‌شود، افزود: اکنون بسیاری از قطعات یدکی که قبلا وارد شده به‌دلیل مشکلات تامین و تخصیص و مابه‌التفاوت نرخ ارز در گمرک دپوشده است.

به گفته او، قبلا واردکنندگان با اعتباری که نزد شرکت‌های تامین‌کننده این قطعات داشته‌اند نسبت به واردات این اقلام اقدام کرده‌اند اما اکنون اعلام می‌شود که این شیوه واردات ممنوع است. اگر دولت می‌خواهد با ارز بازار ثانویه کالاها را ترخیص کند بهترین کار این است که همه کالاهایی که قبلا به‌صورت اعتباری ثبت سفارش شده را ترخیص کند و از این به بعد واردات با این نرخ ارز صورت گیرد.

  • فعلا دست نگه دارید

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات خودرو با بیان اینکه اکنون کمبودی در بازار لوازم یدکی وجود ندارد، گفت: با توجه به تغییرات نرخ ارز، در نهایت قیمت این اقلام با توجه به نرخ ارز و مابه‌التفاوتی که می‌خواهند دریافت کنند، تعیین خواهد شد اما در شرایط نابسامان کنونی بازار قطعات یدکی به مشتریان توصیه می‌کنیم که حتی‌المقدور از تعویض قطعات یدکی و دریافت خدمات خودرو خودداری کنند تا وضع قیمت این قطعات مشخص شده و زمینه سودجویی برخی افراد فراهم نشود.

به گفته بخشی‌زاده، اکنون مشکلی در زمینه تامین قطعات مورد نیاز خرده فروشان لوازم یدکی وجود ندارد اما توزیع عمده‌فروشی این قطعات به‌دلیل موانع تامین و واردات با مشکل مواجه شده است. همچنین با توجه به نرخ ارز به‌نظر می‌رسد نرخ قطعات یدکی در بازار حداکثر تا 2برابر قیمت‌های فعلی افزایش یابد.

او افزود: به مشتریان توصیه می‌کنیم که قطعات مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های معتبری خریداری کنند که هنوز قطعات وارداتی قبلی را دارند تا شاهد رواج عرضه قطعات یدکی تقلبی نباشیم زیرا با مشخص شدن قیمت‌ها وضع بازار سامان می‌یابد اما اختلاف قیمت قطعات با توجه به واقعیت‌های کنونی اقتصاد اجتناب‌ناپذیر است.

کد خبر 415457

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha