همشهری آنلاین: رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: کشاورزی با مصرف ۹۰ درصد ذخیره آبی و تخلیه سفره‌های زیرزمینی در ردیف متهم نخست ایجاد فروچاله و فرونشست زمین قرار دارد.

فروچاله

راضیه لک، در گفت‌و‌گوی با ایرنا اظهار داشت: این فرمول برای همه نقاط ایران صدق می‌کند، اما در همدان عامل تشدید کننده‌ای به نام نیروگاه برق شهید مفتح مزید بر علت شده است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران اضافه کرد: این واحد بزرگ تولید برق با اعمال تغییراتی می‌تواند از تشدید روند فروچاله‌ها در این استان جلوگیری کند.

لک با اشاره به اقداماتی همچون تعویض یکی از برج‌های خنک کننده این نیروگاه با نوع خشک و تامین آب مورد نیاز نیروگاه از طریق پساب گفت: ادامه این روند می‌تواند اندکی از بار تقصیرات نیروگاه شهید مفتح بکاهد.

رئیس سازمان زمین شناسی علت اصلی فروچاله‌های کشور را مصرف بیش از اندازه آبخوان‌های کشور دانست و افزود: جلوگیری از پیشرفت این مخاطره بزرگ نیازمند توجه بیشتر به آبخوان‌هاست که در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه بوده‌اند.

وی اضافه کرد: دلایل ایجاد فروچاله در دشت‌های همدان نیز از این قائده مثتثنی نیست و عامل ایجاد این حفره‌های عمیق همان تخلیه آبخوان‌هاست.

لک با اشاره اینکه فروچاله‌ها مانند زلزله غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی هستند، گفت: اگر چه اثرات و تخریب‌های بجا مانده از فروچاله بهبود نمی‌یابد، اما قابل کنترل و مدیریت است.

وی خاطرنشان کرد: پدیده فروچاله مختص همدان یا نقطه خاصی از کشور نیست و سال گذشته یکی از بزرگترین فروچاله‌ها در استان فارس رخ داد.

لک با بیان اینکه علاوه بر فروچاله پدیده فرونشست نیز کشور را تهدید می‌کند، افزود: در 300 دشت ایران شاهد این رخداد هستیم، به طور مثال در تهران سالانه 30 سانتی متر زمین نشست می‌کند.

رئیس سازمان زمین شناسی کشور، علت هر دو پدیده فرونشست و فروچاله را مدیریت نادرست منابع آبی ذکر کرد و یادآور شد: مدیریت آب باقیمانده می‌تواند بروز این پدیده‌ها را کند‌تر کند.

لک تاکید کرد: فراوانی چاه‌های غیر مجاز در سراسر کشور، برداشت بی‌رویه آب توسط چاه‌های مجاز و خشکسالی، هر سه به اینگونه مخاطرات دامن زده و هر آن باید منتظر باز شدن حفره‌ای دیگر در دل زمین باشیم.

به تازگی بیست و پنجمین فروچاله همدان به عمق 30 و قطر 40 مترمربع در روستای کِردآباد کبودرآهنگ ایجاد شد.

کد خبر 415423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha