همشهری آنلاین: شورای امنیت سازمان ملل حمله روز دوشنبه گذشته نیروهای سودانی را به کاروان امدادرسانی این سازمان و اتحادیه آفریقا در دارفور به شدت محکوم کرد.

خبرگزاری اتریش از نیویورک گزارش داد، در بیانیه‌ای که با اجماع به تصویب رسید، 15 عضو این شورا اعلام کردند هر کس سعی داشته باشد تلاش‌ها برای صلح در این منطقه بحران زده غربی سودان را مختل کند باید منتظر پیامدهای سنگین باشد.

دیپلمات‌ها این بیانیه را چنین تفسیر کردند که سازمان ملل امکان اعمال تحریم‌های اقتصادی، سیاسی یا نظامی جدید را علیه دولت خارطوم باز گذاشته است.

در این بیانیه همچنین از دولت سودان خواسته شده تا با نیروهای بین المللی حاضر در این کشور همکاری کرده و به تمام گروه های حاضر در سودان اعلام شده که هر چه سریع‌تر اقدام به برقراری آتش بس کنند. [موافقت سودان با حضور نیروهای بین‌المللی در دارفور]

این در حالی است که در روزهای گذشته و با بالا گرفتن شدت ناآرامی‌ها در سودان، سوئد و نروژ اعلام کردند که نیروهای خود را از نیروهای حافظ صلح مستقر در دارفور خارج می‌کنند.

بر اساس تصمیم شورای امنیت قرار است 20 هزار نیروی حافظ صلح به همراه 6000 پلیس و کارمند اداری برای برقراری صلح در دارفور در این منطقه مستقر شوند که تا کنون فقط 9000نفر از آنها وارد سودان شده اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئیه 2007 با اعزام نیروهای حافظ صلح بین المللی به دارفور که در مدت چهار سال و نیم گذشته در جریان ناآرامی‌های آن دست کم 200 هزار نفر کشته شده‌اند، موافقت کرد.

کد خبر 41514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز