جمعه ۲۱ دی ۱۳۸۶ - ۲۲:۲۱
۰ نفر

دکتر محمدجلال عباسی، جمعیت‌شناس و دانشیار دانشگاه تهران، دبیر گروه اجتماعی و فلسفه اخلاق همایش «اهدای جنین از منظر اخلاق پزشکی» بود.

  • چرا ناباروری و درمان در کشورمان این‌قدر مهم و عمومی شده؟

اساساً توی جوامع، فرزندآوری یک ارزش است. سومین علت طلاق، ناباروری است. ضمن اینکه وقتی زنی مشکل ناباروری داشته باشد - مخصوصا در جامعه‌ای مردسالارانه - مورد خشونت‌هایی قرار می‌گیرد.

  • مگر چقدر زوجین ما با این مشکل درگیرند؟

طبق آمارهای جهانی بین 10 تا 15 درصد. ضمن اینکه ناباروری می‌تواند مشکلات زیادی را هم برای آنها ایجاد کند. تکنولوژی و پیشرفت‌های انجام شده در راه درمان ناباروری، توانسته جلوی خیلی از فروپاشی‌ها را بگیرد اما این به این معنی نیست که توانسته همه مشکلات این خانواده‌ها را هم حل کند.

  • یعنی چی؟

همه افراد به طور یکسان به این تکنولوژی دسترسی ندارند و این جای بحث دارد. اگر این تکنولوژی برای همه بشر آمده، پس چرا همه به آن دسترسی ندارند؟ بحث‌های دیگری هم مطرح است؛ مثل بحث مذهبی و مشروعیت و محترم‌بودن آن و همچنین ساختار جدید و خانواده‌هایی جدید که باید دوباره بازتعریف بشوند.

  • بچه‌هایی که الان با این روش به دنیا آمده‌اند، چه سن و سالی دارند؟

تکنولوژی، جدید است و این بچه‌ها هنوز به سنی نرسیده‌اند که موردتوجه باشند.

  • وضعیت کشور ما با این تکنولوژی جدید چطور است؟

اتفاقا نکته مهم قضیه این است که ایران به‌عنوان یک کشور اسلامی،‌ پیشگام این پیشرفت‌ها بوده.

  • کشور اسلامی بعدی کدام است؟

لبنان. آن هم به خاطر استفاده از فتاوای علمای ما. محققان و مردم‌شناسان غربی هم حتی به این امر اعتراف کرده‌اند. ما الان بحث اهدای جنین و گامت را داریم. ما قانون رحم جایگزین را تصویب کردیم.

  • چقدر امیدوارید؟

بسیار خوشبین و بسیار خرسندم از این تحولات صورت گرفته، از آگاهی‌هایی که مردم این روزها پیدا کرده‌اند.

  • مگر آگاهی‌های مردم چه تغییری کرده؟

با شناخت بهتری نگاه می‌کنند. ناباروری یک بیماری است و باید سراغ درمانش رفت. قبلا نگاهی افسانه‌ای و فلسفی داشتند که تقدیرش این است و لابد گناهی کرده و از این حرف‌ها؛ حرف‌هایی که ممکن است از نظر شرعی هم درست نباشند.

اما امروزه با تعدد وسایل ارتباط جمعی و پیشرفت‌های صورت گرفته، آگاهی مردم بیشتر شده و سراغ این درمان‌ها می‌روند.

البته ما هنوز در مرحله اولیه این مسائل هستیم و نیازمند مطالعه علمی بیشتر و گام‌های بزرگ‌تر و تفکر بهتر که این امر به بدآموزی و سوءتفاهم‌های جدیدتر منجر نشود.

  • کدام سوءتفاهم‌ها؟

حالا شاید جای گفتنش نباشد اما اخیرا برنامه‌ای دارد از تلویزیون پخش می‌شود که واقعا به جای اینکه بیاید به رحم جایگزین و ناباروری بپردازد، خیلی از مسائل پیچیده اجتماعی دیگر را مطرح می‌کند.

البته آنها هم برای خودشان مسئله اجتماعی‌اند اما مطرح‌کردن آنها در کنار این بحث، یک نوع دفاع بد از ناباروری است.

شما وقتی بیایید اعتیاد و بزهکاری و روسپی‌گری را کنار موضوع ناباروری قرار دهید،‌ بستری ایجاد می‌کنید؛ یعنی هر کسی که می‌خواهد جنین اهدا کند، حتما یک موردی دارد؛ یا معتاد است یا نیاز به پول دارد یا ... بستر اجتماعی‌ای که ایجاد شده،‌ بستر مناسبی نیست.

کد خبر 41490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز