همشهری آنلاین: تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد، واشنگتن همزمان با آغاز ماه آتی میلادی اقداماتی را با هدف لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی اتخاذ خواهد کرد.

ترامپ نتانیاهو

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، شبکه دوی تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا همزمان با آغاز ماه آتی میلادی گام‌هایی را به سوی لغو حق بازگشت آوارگان فلسطینی برخواهد داشت.

این شبکه تلویزیونی گزارش داد، دولت آمریکا همانگونه که آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) اعلام کرده و تنها فلسطینی‌هایی که در سال ۱۹۴۸ توسط گروه‌های صهیونیستی از روستاها و شهرهایشان بیرون رانده شدند را به عنوان آواره به رسمیت شناخته و تعداد آوارگان فلسطینی را نه پنج میلیون نفر بلکه تنها نیم میلیون نفر خواهد دانست.

واشنگتن در این تصمیم خود اعلام خواهد کرد که حق بازگشت آوارگان فلسطینی به وطن خود لغو شده است.

طبق گزارش تلویزیون رژیم صهیونیستی، دولت ترامپ در این چارچوب سلسله اقداماتی را در پیش خواهد گرفت، از جمله توقف کامل حمایت‌های مالی‌اش از آنروا در برخی از مناطق و تدوین قانون جدیدی که بر اساس آن صفت "آواره" از اجداد و پدران به فرزندانشان منتقل نشود. بر اساس این گزارش، کاخ سفید در توجیه این تصمیم خود مدعی خواهد شد که صفت "آواره" از طریق وراثت منتقل نمی‌شود.

این شبکه تلویزیونی افزود: در واقع برداشتن این گام‌ها از هفته آینده آغاز می‌شود و برخی از مسؤولان اسرائیلی از این اقدامات مطلع هستند و آنها را اقداماتی "تاریخی" توصیف کرده‌اند.

همچنین این شبکه تاکید کرد، این اقدامات در رتبه اول آنروا و انتقال مسؤولیت آوارگان فلسطینی به تشکیلات خودگردان را هدف قرار داده‌اند.

شبکه دو تلویزیون اسرائیل با اشاره به اینکه ترامپ سعی دارد نام فعلی آنروا را تغییر دهد، اعلام کرد، دولت آمریکا در راستای توقف کامل حمایت‌های مالی خود از این نهاد بین‌المللی در کرانه باختری اشغالی اقدام خواهد کرد.

نفتالی بنت، وزیر تندروی اسرائیلی ضمن حمایت از اقدام واشنگتن در لغو به رسمیت شناختن حق بازگشت برای فلسطینی‌ها گفت: قصد آمریکا برای لغو به رسمیت شناختن "حق توهمی" فلسطینی‌ها در بازگشت، گامی شجاعانه و عادلانه برای پایان دادن به مجموعه‌ای از دروغ‌هاست.

بنت در ادامه مدعی شد، حق بازگشت مساله‌ای نیست که به ارث برسد و این امر به بهانه‌ای سیاسی برای اذیت کردن اسرائیل تبدیل شده است و ما بنا به نقش و جایگاه خود از این اقدام ضروری حمایت خواهیم کرد.

آنروا در سال ۱۹۴۹ با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل برای کمک به آوارگان فلسطینی و حمایت از آنها در پنج منطقه عملیاتی‌شان یعنی اردن، سوریه، لبنان، کرانه باختری و نوار غزه تاسیس شد.

طبق جدیدترین آمارهای رسمی فلسطین، تعداد کل آوارگان فلسطینی مقیم داخل و خارج آن حدود ۵.۹ میلیون آواره است.

طبق حکم حق بازگشت به شماره ۱۹۴ که در ۱۱ دسامبر ۱۹۴۸ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل صادر شد، آوارگان فلسطینی حق بازگشت و دریافت غرامت دارند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه اعلام کرد، دولت ترامپ تصمیم گرفته کمک‌ها به فلسطینی‌ها را که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار است، متوقف کند.

مجله فارین پالسی آمریکا اوایل ماه جاری میلادی نوشت، دولت ترامپ با حمایت جارد کوشنر، داماد و مشاور خود و برخی اعضای کنگره در تلاش برای خاتمه دادن به وضعیت آوارگی میلیون‌ها فلسطینی جهت توقف فعالیت‌های آنروا هستند.

این مجله به نقل از برخی مسؤولان آمریکایی و فلسطینی نوشت، هدف از این تلاش‌ها حذف این موضوع از میز هرگونه مذاکرات احتمالی میان دو طرف اسرائیلی و فلسطینی است.

کد خبر 414663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha