جمعه ۲۱ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۷
۰ نفر

گروه بورس: پس از مدت‌ها کش و قوس میان دو وزارتخانه نفت و اقتصاد بر سر انتخاب دبیرکل بالاخره داود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی چندی پیش اعلام کرد اختلاف‌ها حل و فصل شده و همزمان با دهه فجر بورس نفت رسماً فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

اما ظاهراً این رشته سر دراز دارد و اختلاف‌های 2وزارتخانه تنها به انتخاب دبیرکل محدود نمی‌شود به این معنی که اصولاً وزارت اقتصاد و سازمان بورس  اوراق بهادار تمایل دارند نفت یا دست‌کم مشتقات نفتی به‌خصوص پتروشیمی در بورس کالا معامله شود و این یعنی به حاشیه راندن تولیدکننده مقتدری مثل وزارت نفت از فرآیند عرضه و قیمت‌گذاری.

حسین خرازی، عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس کالا در ادامه اظهارات متولیان سازمان بورس که از پذیرفته‌شدن فرآورده‌های نفتی در بورس کالا خبر می‌دهند، به همشهری می‌ گوید: بورس کالا آماده است هر کالای حائز استانداردهای بازار از جمله مشتقات نفت و حتی نفت‌خام و گاز را عرضه کند.

به گفته او، در همه دنیا عرضه هرنوع کالایی زیر نظر بورس کالای واحد صورت می‌گیرد. باتوجه به همین امر هر کالایی که به تولید انبوه برسد قابلیت عرضه در بورس کالا را دارد.

خرازی درخصوص توجیه عرضه نفت خام و گاز در بورس کالا هم می‌گوید: عرضه نفت‌خام و حتی گاز امکان کشف قیمت مشتقات نفتی را فراهم می‌آورد.

او می‌افزاید: کمال دانشیار رئیس کمیسیون انرژی هم 2 ماه پیش با حضور در جلسه هیأت‌مدیره بورس کالا از عرضه مشتقات نفتی و دست‌کم 8 قلم از اقلام اساسی پتروشیمی در بورس کالا پس از آزادسازی قیمت حمایت کرد.

خرازی معتقد است: راه‌اندازی بورس واقعی به‌خصوص در بخش انرژی که از اهمیت استراتژیک برخوردارند نیازمند تنظیم دستورالعمل مشخص برای راه‌اندازی نرم‌افزارهای معاملاتی قوی و استفاده از کارگزاران خاص است که هیچ‌کدام از ‌آن‌ها تا امروز در تالار کیش تعریف نشده؛ بنابراین راه‌اندازی بورس نفت به معنای واقعی آن به زمان نیاز دارد.

این تأخیر از سوی علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهاردار هم تأیید شده است.

صالح‌آبادی در گفت‌وگو با فارس ضمن تشریح جزئیات راه‌اندازی بورس نفت در کیش رسماً اعلام کرد:  تأسیس این بورس مهم در اقتصاد کشور و منطقه سال آینده صورت خواهد گرفت.

او درخصوص اظهارات وزیر اقتصاد هم که از راه‌اندازی بورس نفت ظرف یک‌ماه‌آینده خبر داده بود گفت: رئیس و اعضای هیأت‌مدیره شرکت بورس کالای ایران متولی خواهند بود تا یک‌ماه آینده نسبت به پذیرش فرآورده‌های نفتی شامل کالاهای پتروشیمی در پایین‌دستی اقدام کنند که در این‌صورت به تنوع محصولات بورس کالای ایران افزوده خواهد شد.

به گفته صالح‌آبادی، در مراحل بعدی محصولاتی چون نفت‌خام و گاز طبیعی هم در بورس کالایی عرضه می‌شود.

او با تأیید این‌که باتوجه به وضعیت فعلی در مرحله اول امکان تشکیل بورس نفت به معنای واقعی در کیش وجود ندارد، افزود: برای بین‌المللی شدن بورس نفت به تشکیل کارگروهی متشکل از 3 وزارتخانه اقتصاد، نفت و امور خارجه و نماینده دولت و سازمان بورس نیاز است تا با بررسی ابعاد مختلف بورس نفت، راهکارهای راه‌اندازی این بورس مشخص و اجرا شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در پایان در توضیح دلایل تأخیر راه‌اندازی بورس نفت، باز هم توپ را به زمین وزارت نفت انداخت و گفت: سازمان بورس تنها بخشی از وظیفه عرضه و آماده کردن زیرساخت‌ها را برعهده دارد که آن‌هم آماده شده، در نتیجه هر زمان فراهم‌سازی مقدمات به اتمام رسید و وزارت نفت هم مدارک شرکت‌های خود را ارائه داد، بورس نفت راه‌اندازی خواهد شد.

به این ترتیب باید منتظر ماند و دید که وزارت نفت به‌عنوان تولیدکننده انحصاری درخصوص احتمال خارج ماندن از دایره تصمیم‌گیری چه واکنشی نشان خواهد داد.

کد خبر 41438

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز