همشهری‌آنلاین: شهردار تهران به سازندگان متخلف هشدار داد که به فکر تخلف نباشند زیرا رویه عوض شده و باید در ماده ۱۰۰ جریمه تخلف را بپردازند.

 محمدعلی افشانی شهردار تهران ظهر سه‌شنبه 30 مرداد در حاشیه حضورش در شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران گفت: امروز لایحه‌ای دوفوریتی را تحت عنوان لایحه اخذ عوارض و مطالبات شهرداری تهران به شورای شهر ارائه کردیم و براساس آن کسانی که مبادرت به اخذ پروانه می‌کنند شامل این لایحه می‌شوند. خوشبختانه کلیات آن با اکثریت آرا به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، محمدعلي افشاني گفت: ما در شرایط رکود قرار داریم و این درحالی است که سرمایه‌گذاری و کسب و کار در حوزه مسکن تاثیرگذار است. براساس تصمیم‌گیری انجام شده، کسانی که می‌خواهند عوارض و بدهی خود را نقدا پرداخت کنند معادل نرخ بهره بانکی یعنی 18 درصد تخفیف می‌گیرند و افرادی که مایل به تقسیط هستند و 50 درصد را نقد پرداخت می‌کنند، می‌توانند با تقسیط 36 ماهه مابقی عوارض خود از تخصیص 9 درصدی بهره‌مند شوند.

شهردار تهران با بیان این‌که این مصوبه شامل حال همه کسانی می‌شود که خواهان ساخت و ساز هستند، گفت: برخی‌ها عنوان می‌کنند که این تخفیف که قبلا 23 درصد بوده و حالا به 18 درصد کاهش یافته، موجب کاهش درآمدها می‌شود، اما باید بگویم تخفیف 23 درصدی قبلی انگیزه ایجاد نمی‌کرد؛ چراکه هر فردی هر وقت که می‌خواست می‌توانست از این تخفیف استفاده کنند و نکته دوم این‌که در این دوره بنا داریم که دیگر ساختمان‌های غیرمعمول مانند ساختمان‌های 20 طبقه در کوچه‌های 10 متری به وجود نیاید و ساختمان‌ها براساس ضوابط طرح جامع و تفصیلی باشند و این تخفیف متغیر می‌تواند انگیزه ساز باشد.

او افزود: به طور کلی حق تقسیط عوارض وجود ندارد اما همواره یک الی دو ماه را در راستای تشویق مردم تخفیف می‌دادند.اما این تخفیف 23 درصد ثابت و به کل سال تعمیم داده شده بود که درست نبود.

افشاني با اشاره به تصویب لایحه درآمدهای پایدار در هیات دولت گفت: تفاوتی بین شهرها در دولت وجود ندارد و اگر قرار باشد امتیاز خاصی به کلانشهرها داده شود قطعا در دولت و مجلس با آن موافقت نمی‌شود چراکه همه شهرها از امتیاز یکسانی برخوردار هستند.

او درمورد سرانجام پرداخت بدهی پیمانکاران گفت: دقت داشته باشید که رقم بدهی شهرداری بیش از 50 هزار میلیارد تومان است و این رقم بسیار بالایی است چراکه کل بودجه شهرداری 17 هزار میلیارد تومان است که 10 هزار میلیارد آن بابت حقوق و هزینه‌های جاری صرف می‌شود و 70 الی 80 درصد بودجه معمولا محقق می‌شود.

افشاني با بیان ای‌نکه در حال حاضر تمهیداتی اندیشیده و بخشی از مطالبات پیمانکاران خرد پرداخت شده است، گفت: امید است با انجام کارهای اوراق مشارکت 700 میلیارد تومانی بتوانیم بخشی از مطالبات و دیون در حوزه حمل و نقل را بپردازیم.

شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری تهران تا اسفندماه فرصت داشت که هزار و 300 میلیارد تومان از اوراق مشارکت را استفاده کند اما به دلیل پیدا نشدن بانک عامل این فرصت سوخت شد و حالا امیدواریم با همکاری بانک مرکزی عامل این مشکل حل شود.

او درمورد سرانجام آرا کمیسیون ماده 100 گفت: روز گذشته(دوشنبه 29 مرداد) جلسه مفصلی درخصوص تخلفات در شهرداری و ماده 100 داشتیم و کسانی که تاکنون تخلف کرده‌اند باید جریمه بپردازند اما تلاش خواهیم کرد که از ابتدا جلوی وقوع تخلف را بگیریم تا شاهد کاهش تخلفات باشیم و به همه سازندگان می‌گویم که به فکر تخلف نباشید که بعدا در ماده 100 جریمه آن را بپردازید و رویه عوض شده است.

افشانی درمورد تذکر عضو شورای شهر درخصوص تحقق 52 درصدی بودجه، گفت: گزارش مربوط به ماه گذشته بوده است و امروز براساس آمارها میزان تحقق بودجه به 55 درصد رسیده است و میزان بودجه غیرنقد نیز به 150 میلیارد تومان رسیده است و امیدواریم با تلاش گسترده میزان تحقق پذیری بودجه به بیش از 80 درصد برسد.

کد خبر 414272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha