همشهری آنلاین: قائم‌مقام وزیر علوم از رایزنی با ستاد نیروهای مسلح برای طی کردن سربازی فارغ‌التحصیلان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد در پارک‌های علم و فناوری خبر داد.

به گزارش مهر، عبدالرضا باقری در آیین تودیع و معارفه رئیس پارک علم و فناوری خراسان که در ساختمان مرکزی این پارک برگزار شد، افزود: مسئولیت ما در دوران تحریم‌ها سنگین‌تر است و همچنان که در دوران جنگ یک عرصه طلایی جهت تامین نیازهای نظامی و دفاعی شکل گرفت، اکنون چنین فرصتی برای پارک‌های علم و فناوری نیز فراهم شده است. در این دوره تحریم می‌توان با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها به تامین نیازهای دستگاه‌های مختلف پرداخت.

وی گفت: هدف ما در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري بر این است که در دوره فعلی بیشتر به مسئله تولید فناوری بپردازیم و انتظار تحقق هدف مذکور از دانشگاه‌های سطح یک و دو کشور وجود دارد.

قائم مقام وزیر علوم گفت: در استان‌هایی که به تازگی در حال احداث پارک‌ها هستیم از نظر فیزیکی نزدیکی میان دانشگاه و پارک‌ها لحاظ شده است البته در برخی از استان‌ها به اقتضای امکانات چنین نشده، ولی باید با وجود فاصله فیزیکی میان پارک و دانشگاه ارتباط پویا شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه امروز از دانشگاه‌ها علاوه بر تامین نیروی انسانی، برای توسعه کشور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های بین‌المللی نیز انتظار می‌رود، افزود: موضوعی که در دهه ۸۰ و بخش قابل توجهی در دهه ۹۰ صورت پذیرفته، افزایش تولیدات علمی در سطح منطقه و به خصوص افزایش انتشار مقالات بوده است.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها در دهه ۸۰ و ۹۰ رسالت خود را در تولید نیروی انسانی و تولید دانش و فناوری انجام داده‌اند. امروزه مطالبه جدیدی از دانشگاه‌ها شکل گرفته و دانشگاه‌ها باید در حل مشکلات جامعه فعال باشند.

وی با بیان اینکه امروز باید به دنبال شکل‌دهی دانشگاه‌های جامعه محور و یا دانشگاه نسل سوم باشیم، افزود: یکی از ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد پارک‌های علم و فناوری است که بسترهای مناسبی نیز جهت شکل‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌شود و تقریباً می‌توان گفت زیرساخت‌های مذکور در تمام استان‌های کشور، چه در دانشگاه‌ها و چه در پارک‌ها ایجاد شده است.

قائم مقام وزیر علوم اظهار داشت: به مرور زمان در حال تدوین سیاست‌گذاری‌های متناسب با ایجاد دانشگاه نسل سوم هستیم. طبیعتاً اکثر قوانین و مقررات بایستی دگرگون شوند و باید در دانشگاه‌های نسل جدید از ایده‌های دانشجویان کارشناسی حمایت شود و این حمایت در بستر پارک‌ها نیز ممکن است.

باقری تاکید کرد: انتظار می‌رود که پس از دو دهه توانسته باشیم به عرصه تولید علم و دانش ورود پیدا کنیم، البته تحقق دانشگاه‌های نسل سوم یک شبه شکل نخواهد گرفت اما امیدواریم که در این عرصه نیز موفق باشیم.

وی گفت: در دانشگاه‌های نسل سوم نیز بایستی دیوارهای میان گروه‌های آموزشی برداشته شود و تحقیقات و پژوهش‌ها باید بر اساس نیازهای جامعه و بحران‌های فعلی کشور صورت گیرد.

قائم مقام وزیر علوم تصریح کرد: میان معاونت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه فردوسی و پارک علم و فناوری بایستی ارتباط مستمر شکل بگیرد. هدف هر دو واحد توسعه علمی کشور است و بایستی مرزها از میان برداشته شود.

وی با بیان اینکه ایده‌هایی که در صورت حمایت و پیگیری می‌توان به دانش و فناوری تبدیل شوند، افزود: در حال تدوین یک بسته حمایتی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی هستیم برای اینکه بتوانند پس از اتمام تحصیل به بازار کار وارد شوند و از مهارت‌های کافی برخوردار باشند.

باقری در ادامه گفت: همچنین در حال رایزنی با ستاد نیروهای مسلح هستیم تا دانشجویان فارغ‌التحصیل مقاطع دکترا و کارشناسی ارشد بتوانند دوران خدمت مقدس سربازی خود را در پارک‌های علم و فناوری بگذرانند تا از ظرفیت‌های علمی آنان استفاده شود.

رئیس مرکز هیات های امنا و هیات ممیزه مرکزی خاطرنشان کرد: در دانشگاهای نسل سوم کشور باید بسته‌های پژوهشی تقاضامحور اعمال شود و پژوهش‌ها متناسب با تقاضاها و مشکلات جامعه انجام شوند. این موضوع به معنای غفلت از پژوهش‌های پایه نیست و در برخی از رشته‌ها نیاز اصلی روی تحقیقات پایه و محض قرار دارد.

کد خبر 413176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha