فتانه انفرادی؛ همشهری آنلاین: رییس دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری به همشهری آنلاین می‌گوید: بیماران مبتلا به هپاتیت، از هرگونه مواد غذایی که برای کبد بار اضافی ایجاد و کبد را دچار مشکل می‌کند، به طور جدی، پرهیز کنند.

منصور رضایی

دكتر منصور رضايي اضافه مي‌كند: هپاتيت يكي از بيماري‌هاي شايع در جهان است كه در چند نوع مختلف در كبد به وجود مي‌آيد اين بيماري به عنوان بيماري التهابي و عفوني كبد شناخته مي‌شود كه كبد را دچار مشكل مي‌كند، بنابراين ما همواره به بيماران مبتلا به هپايتت، توصيه مي‌كنيم، ازمصرف مواد غذايي كه براي كبد مضر هستند به طور جدي پرهيز كنند. چرا كه در فرايند مصرف مواد غذايي مضر، موادي توليد مي‌شود كه براي دفع و خروج آن از بدن ، كار كبد زياد مي‌شود و بار كبد افزايش مي‌يابد.

اين متخصص تغذيه تاكيد مي‌كند كه بيماران مبتلا به هپاتيت حتما بايد رژيم غذايي مناسب داشته باشند.

رييس دپارتمان تغذيه بيمارستان مسيح دانشوري با تاكيد بر اينكه بيماران مبتلا به هپاتيت، بايد از حمايت‌هاي ويژه اي برخوردار شوند مي‌گويد: يكي از اين حمايت‌ها، حمايت‌هاي تغذيه اي است كه نزديكان اين بيماران بايد به آن توجه داشته باشند و خود بيماران مبتلا به هپاتيت هم آن‌ها را در برنامه غذايي خود گنجانده و به طور جدي به آن عمل كنند.

توصيه‌هاي دكترمنصور رضايي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، به بيماران مبتلا به هپاتيت را بخوانيد:

  • بيماران مبتلا به هپاتيت، از غذاهاي فرآوري شده و كارخانه اي كه غني از نمك، افزودني و طعم دهنده است، پرهيز كنند و غذاهاي خانگي با شرايط مناسب، ساده و آسان براي هضمف ميل كنند. بنابراين، سوسيس، كالباس، غذاهاي كنسروي و ... ممنوع.
  • بيماران مبتلا به هپاتيت، غذاهاي پروتئين‌دار با كيفيت بالا اعم از حيواني و گياهي مصرف كنند. انواع غذاهاي دريايي و انواع گوشت قرمز و سفيد، بدون نمك و طعم‌دهنده، توصيه مي‌شود.
  • انواع حبوبات، به شرط آنكه از شب قبل بخوبي خيسانده شده باشند، توصيه مي‌شود.
  • بيماران مبتلا به هپاتيت، آجيل‌هاي ساده و بي‌نمك، مانند گردو، بادام و فندق تازه و بي‌نمك ميل كنند.
  • غلات محدود اما حذف نشوند. غلات بدون سبوس، برنج سفيد، آرد سفيد و نان سفيد محدود شود. نان سنگك بهتر است.
  • مصرف قندهاي ساده به شدت محدود شود.
  • مصرف انواع مربا و شربت، انواع شيريني، نوشابه، انواع آبميوه ممنوع.
  • ميوه‌هاي تازه و فيبردار بيشتر مصرف شود.
  • بيماران مبتلا به هپاتيت، 5 تا 6 وعده غذاي سبك در روز مصرف كنند.
  • تازه‌خوري و لبنيات كم‌چرب توصيه مي‌شود.

به گزارش همشهري آنلاين، بیش از ۸۰ درصد کشورها اهداف ملی حذف هپاتیت خود را بازبینی کرده‌اند و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها شروع به تدوین طرح‌های ملی برای دسترسی افراد به خدمات مؤثر پیشگیری، تشخیص، درمان و مراقبت هپاتیت هستند.

باوجود این نشانه‌های امیدبخش پیشرفت به سوی حذف هپاتیت ویروسی، این بیمار هنوز هر سال باعث مرگ ۱.۳۴ میلیون نفر می‌شود و شمار مرگ‌های ناشی از آن از سال ۲۰۰۰ به میزان ۲۲ درصد افزایش یافته است؛ بنابراین گروه «اتحاد جهانی هپاتیت» از دولت‌های عضو و سایر کشورها خواسته است به‌فوریت سرعت پاسخ را به ويژه،  ازلحاظ شمار افراد با توانایی دسترسی به آزمایش و درمان‌های مؤثر برای هپاتیت B و C را افزایش دهند.

کد خبر 412146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha