واقع شدن در کوهپایه های جنوبی البرز موقعیت طبیعی خاصی را برای این شهر رقم زده است؛ بطوریکه بسیاری قله دماوند را همچون نماد طبیعی تهران تلقی کرده‌اند

این در حالی است که امروزه در بیشتر ایام سال تصویری از توچال هم دیده نمی شود، دو سوم جنوبی شهر در هاله‌ای از "دود مه" خاکستری غرق است و میزان  آلودگی در مواقعی از سال به حدی می‌رسد که سازمان‌های مسوول در کشور آن را در مرحله خطرناک و بحرانی اعلام کرده اند.
مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه ای روزنامه همشهری این بار به نظرسنجی از شهروندان با موضوع "آلودگی هوای تهران" پرداخته است، می خوانیم: 

مدیر طرح: شبنم چهره
همکاران: سیامک کفایی، زهرا ادریس آبادی، فریده درفشی، میترا زاغی، سمیه گایگانی، مصطفی کوچکی، زهرا آتوت

پیشگفتار         

حدود دویست سال قبل، زمانی  که آغا محمد خان قاجار تصمیم اولیه شاه اسماعیل برای پایتخت شدن تهران را به مرحله اجرا درآورد، این منطقه قصبه سرسبز و خوش آب و هوایی بود که به خاطر چنارهای بسیار بلند و همیشه پربرگ و توتستان هایش از شهرت و آوازه زیادی برخوردار بود، اما تهران امروز چندان شباهتی به آن قصبه خوش آب و رنگ ندارد.

آلودگى هوا به معناى مخلوط شدن هوا با گازها، قطرات و ذراتى است که کیفیت هوا را کاهش مى‌دهند در شهرها، ماشین‌ها و اتوبوس‌ها، هواپیماها و نیز صنایع و ساختمان‌‌سازى ممکن است باعث آلودگى هوا شوند. در خارج از شهرها هم غبار حاصل از شخم زدن زمین به وسیله تراکتورها، ماشین‌ها و کامیون‌هایى که در جاده‌هاى شنى یا خاکى مى‌رانند، ریزش کوه و دود حاصل از آتش سوزى بیشه‌ها و مزارع باعث آلودگی‌هوا می‌شود.
یک عامل مهم دیگر آلودگى هوا در اغلب شهرهاى بزرگ گاز ازن در سطح زمین است. ازن در سطح زمین هنگامی تشکیل می‌شود که گازهاى آلاینده حاصل از اتومبیل‌ها  و سایر وسائلى که سوخت مصرف مى‌‌کنند با نور خورشید واکنش مى‌کند؛ در نتیجه گاز ازنی به وجود می‌‌‌‌آید که براى انسان سمى است.

اگزوز اتومبیل در شهرها آلاینده‌های متعددى را از خود خارج مى‌کند از جمله مونوکسیدکربن، دی اکسید نیتروژن، دى ‌اکسید گوگرد، ذرات معلق از جمله ذرات کوچکتر١٠ میکرومتر، بنزن، فرمالدئید، هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای.

در حالی که تا به امروز تصور می‌شد آلودگی‌هایی مانند مونواکسیدکربن مهم‌ترین آلاینده هوای تهران را تشکیل می‌دهد، اما یافته‌های جدید نشان داده که بنزن خطرناک‌ترین ترکیب آلاینده‌ هوا بوده و موجب بروز سرطان خون و بیماری‌های مرتبط با آن است.

بنزن، ترکیبی بسیار خطرناک بوده که به سرعت تبخیر می‌شود و ماده‌ای خوشبو است که در بنزین تولید داخل به مقدار زیادی وجود دارد این ماده همچنین درصنایع پلاستیک، رزین و نایلون‌سازی‌ نیز به کار می‌رود. مقدار موجود بنزن در هوای تهران5/2 برابر استاندارد‌های جهانی است. 
 

  • آلودگی هوا موجب شده تهران که در زمره یکی از 15 شهر بزرگ جهان قرار دارد از نظر استانداردهای شهرنشینی و کیفیت زندگی سالم برای ساکنان آن عملا در انتهای جداول جهانی قرار بگیرد.

تحقیقات انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا و وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران حاکی است میزان این آلاینده‌ها در شهر تهران 2/8 برابر استاندارد جهانی است. . این معضل نیز هر سال به هنگام سرد شدن هوا در فصل پاییز و زمستان به‌دلیل شرایط پایدار هوا و پدیده وارونگی دما چندین بار مدارس تهران تعطیل شده و کارشناسان به طور مکرر از کودکان،‌ کسانی که مشکلات قلبی و تنفسی دارند، زنان باردار و سالمندان خواسته اند از منزل خارج نشوند.

آنچه مسلم است آلودگی هوای شهر تهران که به‌عنوان یک 'معضل ملی' و تهدیدی جدی علیه سلامت انسان‌ها  و محیط زیست به حساب می آید، تحت تأثیر عواملی همچون: آلایندگی بیش از حد مجاز مراکز صنعتی و میلیون‌ها دستگاه خودرو، عدم جدیت دستگاه‌های ذیربط در اجرای وظایف‌محوله، پراکندگی مدیریت‌ شهری و معضل ترافیک، فقدان ساختار اجرایی مناسب جهت نظارت و کنترل بر روند رو به تزاید این پدیده مخاطره آمیز است. باوجوداین باید دقت داشت که آلودگی هوا در بسیاری از مناطق روبه رشد جهان سابقه داشته است.

  • در دهه 60 و 70 هوای شهر توکیو بسیار آلوده بود، به نحوی که مأموران پلیس‌ این کشور با استفاده از ماسک در معابر حاضر می‌شدند اما امروز شهر توکیو هوایی تمیز دارد. این امر تنها با گسترش حمل‌ونقل عمومی پاک و قابل قبول میسر شده است. 

وجود بیش از 5/2 میلیون خودرو در سطح شهر و تردد روزانه این خودروها در دل خیابان‌ها از سویی و وجود کارخانه‌ها و کارگاه‌های آلاینده، آلودگی هوا تهران را تشدید می کند. بر اساس گزارش شرکت کنترل ترافیک در حال حاضر تنها 17 درصد حمل و نقل شهر تهران به وسیله اتوبوس، 5 درصد با مترو و 20 درصد از طریق تاکسی‌ها و ون‌ها و آژانس‌ها صورت می‌گیرد. این در حالی است که در سال 76 در تهران حدود 700 هزار خودرو تردد می‌کرد که امروز تعداد آن‌ها از سه میلیون و پانصد هزار دستگاه گذشته است؛ این یعنی این که هر دو سال یک بار شمار خودروهای تهران دو برابر شده است.

براساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر یک‌هزار نفر، یک دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد. بدین ترتیب برای 12 میلیون جمعیت تهران، 12 هزار دستگاه اتوبوس و 7 خط مترو نیاز است. این در حالی است که هم‌اکنون تنها 4500 دستگاه اتوبوس داریم.  علاوه بر این در سال‌‌های اخیر، سرعت حرکت اتوبوس‌ها از 30 کیلومتر به 20 کیلومتر در ساعت رسیده است که این در حد یک فاجعه است. آنچه مسلم است چنانچه فکری برای وضعیت حمل‌ونقل عمومی تهران نشود شرایط خطرناکتر از آنچه که هست خواهد شد.

  • توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش سهم آن در حمل و نقل شهر تهران مشروط به عزم ملی است.

 
بیشترین  میزان آلودگی هوای تهران ناشی از گازهای حاصل از عملکرد وسایل نقلیه (شامل خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت‌ها) است. سهم منابع دیگر از جمله واحد های تجاری و صنعتی درآلودگی هوای تهران به نسبت کمتر است.  بر این اساس می‌توان گفت وسایل نقلیه عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران محسوب می‌شوند، این در حالی است که  روزانه یک‌هزار و 200 تا یک‌‌هزار و 400 دستگاه خودرو به تهران افزوده می‌شود، ولی هیچ خودروی فرسوده‌ای از رده خارج نمی‌شود. پرونده طرح جایگزینی خودروهای فرسوده همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.
 

مصرف بنزین به طور طبیعی موجب آلودگی هوا می‌شود. روزانه ۱۲۰۰ تن آلاینده در هوای تهران پخش می‌شود.  اگر آلودگی‌های شهر تهران ناشی از دود  خودروهای سواری بیشتر از 50 درصد در نظر گرفته شود، در نتیجه تولید 600 تن آلاینده در تهران حاصل سفرهای سواره در تهران است.

یکی دیگر از منابع آلودگی هوا و محیط زیست تهران وجود آلاینده های صنعتی و مشاغل در این  شهر است. بر اساس برآوردهای انجام شده در حال حاضر 80 هزار واحد صنفی مزاحم و آلاینده در شهر تهران فعالیت دارند. برای از بین بردن آلودگی ناشی از فعالیت این واحدها لازم است کانون های آلایندگی شناسایی شوند. ساماندهی این صنایع حمایت های توام دولت و دیگر سازمان‌ها را طلب می کند. این امر در گرو اقداماتی از قبیل موارد زیر است:

• خروج کامل صنایع آلاینده از محدوده غیر مجاز اطراف شهر تهران،

• موظف کردن کارخانه‌ها و صنایع آلاینده به استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن که کمترین میزان آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد،

• ساختن شهرک های بزرگ صنعتی در خارج از محدوده شهر به منظور کاهش جمعیت ساکن حاشیه شهر تهران.

براساس آمار ارائه شده از سوی بانک جهانی در مورد خسارات ناشی از آلودگی هوا در ایران، دولت ایران در سال 2006 متحمل پرداخت 8 میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا شده است. این رقم در سال 2004، 8/7 میلیارد و در سال 2001، 1/7 میلیارد دلار بوده است. طبق برآورد‌های این بانک، خسارت سالانة آلودگی هوا در سال 2016 میلادی به 16 میلیارد دلار می‌رسد. مطالعات بانک جهانی نشان می‌دهد سالانه مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در ایران حدود پنج هزار و صد میلیارد ریال، شیوع امراض حدود چهار هزار و صد میلیارد ریال، هزینه‌های بیماری دو هزار و صد میلیارد ریال خسارات در پی داشته است.
در آمار ارائه شده توسط بانک جهانی آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر در جهان به شمار آمده است. بر همین اساس خسارت مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای شهری در ایران، سالانه ششصد و چهل میلیون دلار معادل پنج هزار و یکصد میلیارد ریال یعنی 57/0 درصد از تولید ناخالص داخلی است. همچنین خسارت های ناشی از درمان بیماری های ناشی از آلودگی هوای شهری پانصدو بیست میلیون دلار معادل چهار هزار و یکصد میلیارد ریال و 46/0 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال است. بر پایه این گزارش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوای شهری نیز سالانه 260 میلیون دلار معادل دو هزار و یکصد میلیارد ریال و 023/0 درصد از تولید ناخالص ملی به اقتصاد ایران خسارت وارد می‌کند. (همشهری آنلاین)

 آمارهای سال گذشتة مدیر طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد روزانه 27 تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند.  براساس اعلام مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست هم تنها در آبان‌ماه امسال 3600 نفر بر اثر آلودگی هوا در تهران جان باخته‌اند.

انتشار آلاینده ها در هوا عوارض سوء متعددی برای ساکنان شهر تهران به وجود می‌آورد؛ خطر مرگ و میر شهروندان تهرانی با افزایش ذرات معلق افزایش می‌یابد، مرگ بین 7 تا 9 هزار نفر در سال - یعنی تقریبا هر ساعت یک نفر- از مهمترین عوارض آلودگی هوا در شهر تهران است. تجمع بیش از حد سرب ، باعث بیمارهای عصبی از جمله پرخاشگری، بی حوصلگی، زود رنجی، افسردگی و خستگی مفرط می‌شود همچنین موجب تهدید سلامت نوزادان داخل رحم، زایمان زودرس، مرده‌زایی، افزایش اختلالات جنینی و بروز بیماری های دیگری از قبیل خشکی چشم و التهاب پلک، کوتاهی قد، افزایش وزن، کم تحرکی، اختلالات گفتاری، کاهش بهره هوشی، کند ذهنی، ضایعات کبدی، ‌تنگی نفس، تحریک گلو و ریه‌ها، گوش‌درد، انواع عفونت‌های تنفسی چون برونشیت، تحریک مجاری هوایی و تشدید آسم،‌ سرطان ریه، پوکی استخوان و بیماری های قلبی می شود.

آلودگی هوا ناشی از خوشبو کننده ها نیز یکی دیگر از مهمترین عوامل در بروز بیماریهای تنفسی در محیطهای بسته به حساب می آید که به  بروز بیماری آسم می انجامد. همچنین آلودگی ناشی از مواد شوینده و پاک کننده، پخت و پز و ذرات منتشره ناشی از کفپوشهای با الیاف پلاستیکی نیز از مهمترین آلاینده های محیط بسته منازل مسکونی است. 

همچنین بر اثر آلودگی شدید هوا پوشش گیاهی شهر هم رنگ می بازد.  به تدریج گونه‌های گیاهی سازگار با اقلیم تهران از پهن برگ به سوزنی برگ تغییر کرده‌ و به واقع چنارستان سابق اکنون به شهر کاج‌های نیمه مرده تبدیل شده است. تغییر گونه‌های سازگار از پهن برگ به برگ سوزنی خود عامل دیگری برای افزایش آلودگی هوا می‌شود زیرا توان پالایش هوا توسط برگ سوزنی ‌ها بسیار کمتر از درختان پهن برگ است.

آلودگی هوا را می توان یکی از عوامل اصلی گریز حیات وحش‌بومی منطقه نام برد. تردیدی نیست که این پدیده دست کم موجب کاهش شمار پرندگان بومی در تهران شده است. قطعا در هیچ مقطع از تاریخ تهران، شمار پرندگان موجود در این شهر تا به این حد کم نبوده است. پرندگان موجود عمدتا گونه‌های جان سختی مانند کلاغ، یاکریم و گنجشک هستند. از گونه‌های کم نظیر دامنه‌های البرز، همچون عقاب طلایی و هما نیز سالهاست که حتی یک نمونه در حوالی شهر تهران دیده نشده است.

  ساختمانها و بویژه ابنیه تاریخی در معرض هجوم باران و اثرات آب و هوایی نظیر نور خورشید و فرسودگی مداوم هستند که بارانهای اسیدی سرعت این تخریب را بطور چشمگیری افزایش می دهد. درباره تاثیر آلودگی هوا بر آثار معماری و تاریخی شهر تهران، این نکته قابل تامل است که تغییر نمای ساختمان‌های تهران از نمونه‌های سنتی و قدیمی آن مانند آجر و گچ به شیشه و سنگ نیز به خاطر عوارض آلودگی هواست. تصور این است که نماهای آجری که از جمله نمایه‌های اصلی معماری ملی ایران هستند، در تهران به سرعت کدر و کثیف می شوند و بازپیرایی و شست‌ و شوی آنها دشوار و پر هزینه و بعضا نا ممکن است. از این رو، به تدریج شاهد واپس‌نشینی آجر و پیشروی شیشه در تهران بوده‌ایم؛ پدیده‌ای که باعث می‌شود تهران،‌ پایتخت و مهمترین شهر ایران، نشانی ازهویت این سرزمین نداشته باشد و جهانگردان به محض ورود به آن، سرخورده از حال و هوایی که از این سرزمین در ذهن داشته‌اند، به سرعت از این شهر بگریزند.

از چندسال قبل  یک برنامه ده ساله برای مبارزه با آلودگی هوای تهران آغاز شد. بسیاری از کارشناسان امر و مردم نیز این موضوع را به خوبی حس کرده اند که  هنوز نهاد مشخصی بعنوان متولی امر مبارزه با آلودگی هوا وجود ندارد و تقریبا همه این نهادها در اجرای این مهم از خود سلب مسئولیت می کنند. تنها اقدام جدی آنها اعلام وضعیت هشدار و درخواست عدم حضور سالخوردگان، کودکان و بیماران در خیابانها  یا تعطیلی مدار س به علت افزایش آلودگی  است.

توسعه سرانه فضای سبز در تهران یکی از مهمترین راه ها برای کاهش آلودگی هواست. اگرچه این امر به تنهایی نمی‌تواند مانع ایجاد آلودگی هوای تهران شود، می‌تواند از افزایش آلودگی هوا جلوگیری کند. ایجاد کمربند سبز برای تهران نه تنها می تواند مانند فیلتری برای پالایش هوای این شهر عمل کند، بلکه می تواند مانع گسترش شهر و ساخت و سازهای غیر مجاز نیز بشود.

مدیریت سفر، استفاده از وسایل نقلیه عمومی به جای وسیله نقلیه شخصی،‌ توسعه مترو، توسعه مخابرات و استفاده از این امکانات به جای تردد از جمله راه کارهای مختلفی است که می توان برای اصلاح وضعیت موجود ارائه داد. یکی از راه های مهم در کاهش ترددها کاهش تقاضای سفر است، ‌بدین معنی که با اطلاع رسانی غیر حضوری می توان بخشی از این ترددها را کاهش داد. به عنوان مثال می توان از طریق ایجاد و تقویت پایگاه های اینترنتی و خدمات دولت الکترونیک از انگیزه های سفر کاست.

یارانه بنزین و ارزانی فوق العاده قیمت آن نیز از عواملی است که موجب مصرف بی رویه بنزین و تقویت میل به استفاده از وسایل حمل و نقل شخصی شده است. توسعه حمل و نقل عمومی ، ریلی و خودروهای گازسوز ، تسریع روند از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، اجرای طرح های ترافیکی برای کاهش ترافیک ، حذف تقاطع ها و افزایش سرعت خودروها به منظور کاهش تولید مونوکسیدکربن، استفاده از مبدل کاتالیزوری جهت تبدیل مونوکسید کربن و هیدروکربنهای نسوخته به دی اکسید کربن، تعویض فیلتر هوای خودروها به صورت رایگان در ایستگاههای پمپ بنزین داخل شهری، توزیع گازوئیل های کم گوگرد، تنظیم بازار تولید خودرو در کشور و .. از جمله راه کارهای مناسب برای کاهش حجم آلاینده ها در هوای کشور بویژه تهران و کلانشهرهای دیگر چون اصفهان، تبریز، شیراز، مشهد، اهواز، اراک و کرج است.

کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا به آگاهی شهروندان تهرانی از خطرات و عوارض آلودگی هوا و دستیابی به نظر پاسخگویان در مورد عواملی که موجب آلودگی هوا در شهر تهران می شود دست یافت.  این گزارش حاصل جمع آوری پاسخ 1177نفر از مردم تهران به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از 22000000 الی 88999999) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف  تحقیق
هدف کلی این تحقیق دستیابی به مجموعه اطلاعات و پاسخ هایی است که پاسخگویان در مورد عواملی که موجب آلودگی هوا در شهر تهران می شود،  بیان داشته‌اند.
اهداف فرعی این تحقیق عبارت است از:
میزان خطرناک بودن هوای آلودگی تهران از نظر پاسخگویان
مهمترین عوارض آلودگی هوا از نظر پاسخگویان
اقدامات پاسخگویان در روزهایی که میزان آلودگی هوای شهر بیشتر است.
از نظر پاسخگویان رفع آلودگی هواوظیفه کدام نهاد است.
نقش شهرداری در رفع آلودگی هوا از نظر پاسخگویان

روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است.

 جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل  1177 نفر از مردم تهران است لازم به ذکر است که از این تعداد 30 درصد  مرد و 70 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 9 تا 11 دی ماه 1386 توسط گروه نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

پرسشنامه نظرسنجی
1. جنس         
2. سن           
3. تحصیلات
4. هوای آلودگی تهران تا چه حد خطرناک است؟
5. مهمترین عواملی که موجب آلودگی هوای تهران می شود؟
6. مهمترین عوارضی که آلودگی هوا ایجاد می کند؟
7. در روزهایی که میزان آلودگی هوای شهر بیشتر است، چه کار می کنید؟
8. آلوده ترین مناطق تهران کجاست؟
9. پاک ترین ترین مناطق تهران کجاست؟
10. رفع آلودگی هواوظیفه کدام نهاد است؟ 
11. نقش شهرداری در رفع آلودگی هوا چیست؟ 
12. روزنامه همشهری (به عنوان یک رسانه شهری) در این زمینه چه کمکی می تواند بکند؟
چکیده:
 طرح نظرسنجی حاضر، ‌به منظور دست یافتن به آگاهی شهروندان تهرانی از خطرات، عوارض و عواملی که موجب آلودگی هوا در شهر تهران می شود به اجرا درآمده است. یافته های این طرح به قرار زیر است:
- 70 درصد از پاسخگویان زن و30 درصد  مرد هستند.
- 17 درصد پاسخگویان در گروه سنی  26 تا 30 سال قرار دارند.
- 38 درصد از پاسخگویان دارای مدرک تحصیلی دیپلم هستند.
- 75 درصد پاسخگویان آلودگی هوای تهران را خیلی خطرناک بیان کرده اند.
- به نظر 34 درصد از پاسخگویان دود اتوبوس ها و وسایل نقلیه سنگین مهمترین عامل آلودگی هوای تهران است.
- بیشتر پاسخگویان (67 درصد) افزایش بیماری های تنفسی و قلبی را از مهمترین عوارض آلودگی هوا در شهر تهران بیان کرده اند.
- در روزهایی که میزان آلودگی هوا بیشتر است، 54 درصد پاسخگویان از منزل خارج نمی شوند.
- بیشتر پاسخگویان (49 درصد) مرکز شهر را از آلوده ترین مناطق تهران می دانند.
- بیشتر پاسخگویان (48 درصد) شمال شهر را از پاک ترین مناطق تهران می دانند.
- 39 درصد پاسخگویان کاهش و رفع آلودگی هوا را وظیفه همه نهادها و مردم می دانند.
- 20 درصد از پاسخگویان جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین و کنترل شدید طرح ترافیک در تهران را به عنوان مهمترین نقش شهرداری در رفع آلودگی هوای شهر می دانند.
- به نظر 50 درصد از پاسخگویان اطلاع رسانی عمومی را مساعدت روزنامه همشهری در زمینه رفع آلودگی هوا عنوان کرده اند.

جنس پاسخگویان   
بر اساس جدول شماره 1، از میان 1177 نفر پاسخگو  70 درصد  زن  و 30  درصد مرد  هستند.

جدول شماره  1- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس

 جنس

 تعداد

درصد

زن

820 

70

مرد

357

30 

جمع

1177

100 


  نمودار شماره 1


سن پاسخگویان
جدول شماره 2، نشان دهنده توزیع جامعه آماری این تحقیق است. همان طور که مشاهده می شود بزرگترین گروه سنی در 1177 نفر پاسخگوی این تحقیق را گروه سنی 26 تا 30 سال (17 درصد) و کوچک ترین گروه سنی را 46 تا 50 سال (4 درصد) تشکیل می دهند.


جدول شماره 2- توزیع پاسخگویان بر اساس سن
   

سن 

تعداد 

درصد 

30-26 سال

202

17

25-21 سال

196

17 

20-15 سال

155

13 

35-31 سال

150

13  

40-36 سال

 142 

12

45-41 سال

99

60 سال به بالا

96

60-51 سال

89

48 -46 سال

50

4

جمع

1177 

100 

   
نمودار شماره 2


 

سطح تحصیلات پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 3،  از میان 1177 نفر  پاسخگو 38 درصد دیپلم و 4 درصد بی سواد هستند.

جدول شماره 3- توزیع پاسخگویان بر اساس میزان تحصیلات
  
  

تحصیلات

تعداد 

درصد

دیپلم

445

38 

 کارشناس به بالا

191

16

 ابتدایی

170

15

 راهنمایی

144

12 

فوق دیپلم

122

10

دبیرستان

60

5

بی سواد

45

4

جمع

1177

100 

 
نمودار شماره3


از نظر پاسخگویان آلودگی هوای تهران تا چه حد خطرناک است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره4، از میان 1177 نفر پاسخگو،75 درصد آلودگی هوای تهران را خطرناک می دانند.

جدول شماره 4- توزیع پاسخگویان بر اساس شدت خطر آلودگی هوای تهران

شدت خطر آلودگی هوای تهران از نظر پاسخگویان

تعداد 

درصد

خطرناک

886

75

تا حدی خطرناک

212

18

کم خطر

79 

7

جمع

 1177 

100


نمودار شماره4

 

مهمترین عوامل آلودگی هوای تهران از نظر پاسخگویان 
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 5، از میان 1177 نفر پاسخگو، 34 درصد دود اتوبوس ها و وسایل نقلیه سنگین را مهمترین عامل آلودگی هوای تهران بیان کردند.

جدول شماره 5- توزیع پاسخگویان بر اساس مهمترین عوامل آلودگی هوای تهران

مهمترین عوامل آلودگی هوای تهران از نظر پاسخگویان

 تعداد 

درصد

دود اتوبوس ها و وسایل نقلیه سنگین

 528 

34

تعداد زیاد خودروهای تک سرنشین 

524

34

دود کارخانه ها

229

15

دود ناشی از سوخت بنزین غیر استاندارد

160

10 

 جمعیت زیاد شهر تهران

71

4

ضعف در سیستم حمل ونقل عمومی

36

موقعیت جغرافیایی شهر تهران

21

1

 جمع

1569

100

  • با توجه به اینکه هر یک از پاسخگویان امکان پاسخگویی به بیش از یک عامل را به این پرسش داشته اند، مجموع نظرات در جدول بالا (1569) می باشد.

  نمودار شماره 5

 


مهمترین عوارض آلودگی هوا از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 6، از میان 1177 نفر پاسخگو 67 درصد افزایش بیماری های تنفسی و قلبی را از مهمترین عوارض آلودگی هوا در شهر تهران بیان کرده اند.

جدول شماره 6- توزیع پاسخگویان بر اساس مهمترین عوارض آلودگی هوا

مهمترین عوارض آلودگی هوا از نظر پاسخگویان

تعداد 

درصد

بیماری های تنفسی و قلبی

791

67

سرطان خون

149

  13 

کاهش بازدهی جسمی و ذهنی

94

بالا رفتن میزان مرگ و میر

72

اختلالات روانی

71

6  

جمع

 1177  

100

 
 نمودار شماره 6


اقدامات پاسخگویان در روزهایی که میزان آلودگی هوا بیشتر است
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 7، از میان 1177 نفر پاسخگو 54 درصد در روزهایی که میزان آلودگی هوا بیشتر است اصلا از منزل خارج نمی شوند.

جدول شماره 7-  توزیع پاسخگویان بر اساس کاری که در روزهای آلوده انجام می دهند.

اقدامات پاسخگویان در روزهایی که میزان آلودگی هوا بیشتر است

تعداد 

درصد 

اصلا از منزل خارج نمی شوم

633

54 

چاره ای ندارم

336 

28

از ماسک استفاده می کنم

150

13 

از شهر خارج می شوم

30

از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنم

 28

2

جمع

1177

100 

 
  نمودار شماره  7

 


آلوده ترین مناطق تهران از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 8، از میان 1177 نفر پاسخگو، 49 درصد مرکز شهر را از آلوده ترین مناطق تهران می دانند.

جدول شماره 8-  توزیع پاسخگویان بر اساس آلوده ترین مناطق تهران

آلوده ترین مناطق تهران از نظر پاسخگویان

تعداد 

درصد    

منطقه بازار و مرکز شهر

571

49 

جنوب شهر

368

31 

همه جای تهران

96

8

شمال شهر

 88 

8

منطقه شرق تهران

 40 

3

 غرب تهران

14

1

جمع

 1177 

100


نمودار شماره  8


پاکترین مناطق تهران از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 9، از میان 1177 نفر پاسخگو، 48 درصد شمال شهر را پاکترین منطقه تهران می دانند.

جدول شماره 9-  توزیع پاسخگویان بر اساس پاکترین مناطق تهران

پاکترین مناطق تهران از نظر پاسخگویان

تعداد 

درصد

شمال شهر

572

48 

غرب تهران

259

22 

هیچ جای تهران

124

13 

 جنوب شهر

 102 

9

منطقه شرق تهران

83 

 مرکز شهر

1

 جمع

1177

100 

   
نمودار شماره 9

از نظر پاسخگویان رفع آلودگی هوا وظیفه کدام نهاد است؟
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 10، از میان 1177 نفر پاسخگو اکثریت (39 درصد) رفع آلودگی هوا را وظیفه مشترک میان همه نهادها و مردم می دانند.

جدول شماره 10 – توزیع پاسخگویان بر اساس نهاد موظف در رفع آلودگی هوای شهر تهران

به نظر پاسخگویان رفع آلودگی هوا وظیفه کدام نهاد است

تعداد

درصد 

همه نهادها و مردم

453 

39 

شهرداری

302

26 

دولت

 228

19

سازمان حفاظت از محیط زیست

121

10

 راهنمایی و رانندگی

 73

6

جمع

1177

100

    
 نمودار شماره 10


نقش شهرداری در رفع آلودگی هوای تهران از نظر پاسخگوبان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره 11، از میان 1177 نفر پاسخگو درصد جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین و کنترل شدید طرح ترافیک در تهران را به عنوان مهمترین نقش شهرداری در رفع آلودگی هوای شهر بیان کرده اند.

 جدول شماره 11 – توزیع پاسخگویان بر اساس نقش شهرداری در رفع آلودگی هوای تهران

نقش شهرداری در رفع آلودگی هوای تهران از نظر پاسخگویان

تعداد 

درصد

جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین و کنترل شدید طرح ترافیک

259

20 

گسترش فضای سبز در شهر

200

16

تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی

194

15

 ایجاد شرایطی برای مهاجرت از تهران

163

13

نظافت شهر

148

11

جمع آوری خودروهای فرسوده

129

10

جلوگیری از زباله سوزی

74

6

انتقال و نظارت بر صنایع آلاینده

64

5

فرهنگ سازی

62

4

جمع

1293

100

  • با توجه به اینکه هر یک از پاسخگویان امکان پاسخگویی به بیش از یک عامل را به این پرسش داشته اند، مجموع نظرات در جدول بالا (1293) می باشد. 

نمودار شماره 11


 کمک روزنامه همشهری (به عنوان رسانه شهری ) در زمینه رفع آلودگی هوای تهران از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره12، از میان 1177 نفر پاسخگو 50 درصد اطلاع رسانی عمومی را مساعدت روزنامه همشهری در زمینه رفع آلودگی هوا عنوان کرده اند. 

جدول شماره 12 – توزیع پاسخگویان بر اساس کمک روزنامه همشهری در زمینه رفع آلودگی هوای تهران

کمک روزنامه همشهری در زمینه رفع آلودگی هوای تهران از نظر پاسخگویان

تعداد

درصد

اطلاع رسانی

595

50

تبلیغات

225 

19 

فرهنگ سازی

187

17

شفاف سازی

170

14 

جمع

1177

100

   
نمودار شماره 12


 

کد خبر 41214

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز