همشهری آنلاین: مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت: تعداد سفارتخانه‌های ترکیه در قاره آفریقا از ۴۱ واحد به ۵۰ سفارتخانه افزایش می‌یابد.

ترکیه ۵۰ سفارتخانه در قاره آفریقا دایر می کند

به گزارش ایرنا، چاووش اوغلو که به همراه اردوغان به آفریقای جنوبی سفر کرده است، طی سخنانی در مراسم افتتاح سفارت این کشور در پرتوریای آفریقای جنوبی اظهار کرد: برای انجام تجارت و وظایف خود در عرصه های بین المللی، باید در همه نقاط جهان حضور داشته باشیم که لازمه آن افزایش تعداد سفارتخانه ها و کنسولگری های ترکیه در سراسر جهان است.

وی افزود: سفارت آنکارا در پرتوریا، علاوه بر شهروندان ترک، خانه همه مردم آفریقای جنوبی، کشورهای دوست و مظلومان خواهد بود.

اردوغان نیز در مراسم افتتاح این سفارتخانه به سخنرانی پرداخت و گفت: پیش از به قدرت رسیدن حزب عدالت و توسعه، تعداد سفارتخانه های ترکیه در قاره آفریقا 12 مورد بود اما امروز به 41 سفارتخانه رسیده و ما برای حمایت کشورهای آفریقایی و کمک به توسعه کشورهای این قاره قصد افزایش سفارتخانه های خود را داریم.

وی مدعی شد: ترکیه با کمک 8.2 میلیارد دلاری خود به کشورهای کمتر توسعه‌یافته در رتبه نخست جهان از این حیث قرار دارد.

اردوغان همچنین اظهار کرد: متاسفانه آفریقای جنوبی به مکانی برای فعالیت گروه تروریستی گولن تبدیل شده است و ما با مقامات این کشور در خصوص اخراج عناصر این فرقه منحرف و خطرناک مذاکره می کنیم.

وی تاکید کرد: گروه تروریستی گولن در شب 15 جولای 2016 برای کشور ترکیه مشکل آفرین شد و بی تردید برای آفریقای جنوبی نیز خطرناک خواهد بود چرا که این فرقه، دارای تشکیلاتی کثیف و قبیح است که در هر جا و مکانی سم خود را وارد بدنه حاکمیت می کند.

وی همچنین دیروز در جریان سفر به ژوهانسبورگ و در دیدار با صاحب نظران مسلمان جمهوری آفریقای جنوبی گفت: سر رشته گروه گولن در دست دشمنان اسلام است اما این گروه 40 سال است که تلاش می کند با استفاده از مفاهیمی مانند خدمت، جمع آوری پول همت، آموزش، مذاکره و امور خیریه در داخل جوامع اسلامی نفوذ کند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به همراه بعضی از اعضای کابینه از جمله چاووش اوغلو برای شرکت در دهمین اجلاس سران کشورهای عضو ائتلاف اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس (متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) از دو روز پیش به شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی سفر کرده است.

وی به نمایندگی از ترکیه و به عنوان رئیس دوره ای سازمان همکاری اسلامی در این اجلاس شرکت کرده است.

رئیس جمهوری ترکیه مهمان ویژه دهمین نشست سران کشورهای گروه بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است و در حاشیه این نشست دیدارهای دوجانبه ای با نخست وزیر هند و روسای جمهوری چین، روسیه، برزیل و آفریقای جنوبی داشت.

کد خبر 411915

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha