پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

خبر: وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه بودجه ۹۷ و برنامه ششم توسعه تناسبی با یکدیگر ندارند، گفت:

سرکوب قیمت‌ها با توجه به رشد نرخ ارز، تولیدکنندگان و کشاورزان کشور را با مشکل روبه‌رو کرده است. به گفته محمود حجتی، محصولات تولیدی بخش کشاورزی کالای اساسی محسوب می‌شوند و تولید کشور باید مورد حمایت قرار گیرد، اما با توجه به رشد نرخ ارز سرکوب قیمت‌ها را داریم که موجب بروز مشکلات و فشارهایی بر کشاورزان و تولید‌کنندگان می‌شود.

نقد: انتقاد وزیر جهادکشاورزی به سیاست سرکوب قیمت‌ها هرچند دیرهنگام بوده، اما بازهم جای دفاع دارد و نشان می‌دهد برنامه‌ریزی اقتصادی در حوزه کشاورزی دستوربردار نیست. نمی‌شود از یک‌سو سیاست تنظیم بازار برای کنترل قیمت‌ها را هدف قرار دارد و از سوی دیگر انتظار رشد تولید محصولات کشاورزی را انتظار کشید.

منطق برنامه‌ریزی ایجاب می‌کند سیاست‌های کنترل بازار محصولات کشاورزی به‌گونه‌ای اجرا شود که به زیان تولیدکنندگان نیانجامد؛ در غیر این صورت انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش کم‌بازده کشاورزی تضعیف خواهد شد. محمود حجتی به‌عنوان یکی از وزرای کهنه‌کار کابینه، نیک می‌داند خطر کاهش سرمایه‌گذاری، افت تولید محصولات کشاورزی و از دست رفتن اشتغال این بخش استراتژیک تا چه اندازه دردسرساز خواهد بود و حتی می‌تواند امنیت غذایی کشور را به خطر بیندازد.

آن هم در روزهایی که افزایش نرخ ارز و بی‌ثباتی ارزی، حتی فعالیت کشاورزان و فعالان این عرصه را تحت‌تأثیر قرار داد. ضرورت دارد تا دولت تدبیری جدی بیندیشد و به‌جای سرکوب قیمت‌ها به فکر یافتن راهی برای برون رفت از چالش‌های آینده باشد.

کد خبر 411816

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha