از ۲ روز پیش که عکسش در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شده، موبایلش مدام زنگ می‌خورد. خیلی از دوستان و آشنایانش می‌خواهند از جزئیات حادثه‌ای بپرسند که او یکی از قهرمانانش بود.

آتش نشانی

حادثه‌ آتش‌سوزی در برج 21طبقه پارامیس تهران بعدازظهر یکشنبه رخ داد و اگر تلاش آتش‌نشانان نبود، شاید فاجعه‌ای نظیر پلاسکو رخ می‌داد. سیدمحمد حسینی همان آتش‌نشانی است که عکسش درحالی‌که نوزادی را بغل گرفته و ماسک اکسیژنش را به‌صورت او نزدیک کرده، در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد. او در گفت‌وگو با همشهری از جزئیات عملیات جست‌وجو در ساختمان دودگرفته و نجات نوزاد خردسال می‌گوید.

  • ماجرای آتش‌سوزی چه زمانی به شما اطلاع داده شد؟

من در ایستگاه 33آتش‌نشانی(میدان فتح) کار می‌کنم. حدود ساعت 3:30 بود که از مرکز به ما گزارش شد برجی در شهرک راه‌آهن آتش گرفته و ما به‌عنوان تیم کمکی راهی محل حادثه شدیم.

  • شدت حریق چقدر بود؟

حریق سنگین و گسترده بود و وقتی ما رسیدیم بچه‌های ایستگاه‌های اصلی که در آنجا بودند حریق را کنترل کرده بودند. به محض اینکه رسیدیم، به 2گروه تقسیم شدیم؛ گروه اول وظیفه‌اش اطفای حریق بود و گروه دوم جست‌وجو و نجات.

  • شما در کدام گروه بودید؟

همان اول گفتم که برای جست‌وجو وارد برج می‌شوم. نخستین نفر گروه بودم که برای جست‌وجو و نجات رفتم. ما 4 نفر بودیم و از طبقه اول شروع به جست‌وجو کردیم تا مطمئن شویم کسی داخل واحدها، راه‌پله‌ها یا آسانسور گیر نیفتاده است.

  • وضعیت ساختمان چگونه بود؟

دود زیادی داخل طبقات بود. همکارانم از ایستگاه‌های دیگر خیلی از مردم را از ساختمان خارج کرده و نجات داده بودند. من و اعضای گروه هم عملیات جست‌وجو را شروع کردیم تا اینکه به طبقه نهم رسیدم. به سمت واحد G رفتم تا مطمئن شوم کسی آنجا نیست. داخل که شدم، شروع به جست‌وجو کردم.

همان لحظه متوجه شدم در بالکن باز است و خانمی داخل بالکن روی زمین افتاده. نزدیک که شدم، نوزاد چند ماهه‌ای کنارش بود. زن جوان بیحال بود و در همان وضعیت گفت «بچه‌ام را ببر...». بچه‌ را بغل گرفتم و همکارانم را صدا زدم. داخل آپارتمان پر از دود بود و نوزاد خردسال بی‌حال بود. ماسک اکسیژنم را درآوردم و چون برای صورتش بزرگ بود، مقابل دماغ و دهانش گرفتم. اکسیژن که به او رسید، حالش بهتر شد.

همکارانم سراغ زن جوان رفتند و با رساندن اکسیژن به او، موفق شدند این زن را از ساختمان خارج کنند. همانطور که بچه‌ را بغل گرفته بودم، حواسم بود که به او اکسیژن برسد. در همان حال پله‌ها را پایین رفتم و از ساختمان که خارج شدم، حال بچه بهتر هم شده بود. خوشبختانه حال مادرش هم بهتر شده بود و بعد از خروج از ساختمان نوزاد شیرخواره را به بچه‌های اورژانس تحویل دادم تا از سلامتی‌اش مطمئن شوند.

  • بعد چه کردی؟

با عجله به داخل ساختمان برگشتم. حدس می‌زدم که هنوز افرادی داخل ساختمان گرفتار باشند. بعد از اینکه نوزاد را تحویل اورژانس دادم 4مرتبه دیگر هم به داخل ساختمان رفتم تا عملیات جست‌وجو را ادامه دهم.

  • اتفاقی برای خودت رخ نداد؟

خوشبختانه نه. با کمک همکارانم دود غلیظ از ساختمان خارج شده بود و دودی که وجود داشت برای بزرگسالان خطر چندانی نداشت. تا طبقه 15رفتم و خدا را شکر، حادثه تلفات جانی نداشت.

  • چند نفر را از ساختمان نجات دادید؟

خیلی. تعدادش را نمی‌دانم. اما شنیدم در بین افرادی که همکارانم نجات داده بودند، یک دختربچه 8ساله هم بود.

  • لحظه‌ای که ماسک را از صورتت برداشتی تا آن نوزاد را نجات دهی، نترسیدی حادثه‌ای برای خودت رخ دهد؟

اصلا. کار ما همین است. راستش آن لحظه به یاد امید عباسی افتادم. همان همکارمان که چند سال پیش ماسکش را به‌صورت دختربچه‌ای زد و او را نجات داد و خودش به شهادت رسید. امید، الگوی ماست.

  • خودت بچه داری؟

متاهلم اما هنوز قسمت نشده بچه‌دار شویم.

  • چند سالت است و چند وقت است که آتش‌نشانی؟

32سالم است و از سال 87در آتش‌نشانی خدمت می‌کنم.

  • تا حالا در عملیات‌های اطفای حریق و نجات، حادثه‌ای برایت رخ نداده است؟

خوشبختانه نه. اما در عملیات نجات زیادی شرکت داشته‌ام و با کمک همکارانم برای نجات افراد زیادی دست به‌کار شده‌ایم.

  • عکست را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیده‌ای؟

بله. حتی برایم هشتگ هم ساخته‌اند. فرشته نجات و.... از وقتی عکسم در شبکه‌های اجتماعی پیچیده خیلی از دوستان و آشنایان تماس گرفته‌اند. وقتی ماجرا را برایشان تعریف می‌کنم، تشکر می‌کنند و خداقوت می‌گویند.

  • اتصال برق؛ علت آتش‌سوزی برج پارامیس

یک روز پس از آتش‌سوزی در برج پارامیس در شهرک راه‌آهن شواهد اولیه حاکی از آن است که اتصال برق علت این حادثه بوده است. صفایی، شهردار ناحیه 4منطقه 22با بیان اینکه علت اولیه آتش‌سوزی برج پارامیس در منطقه 22، توسط سازمان آتش‌نشانی اتصال در شبکه برق رسانی برج اعلام شده است، گفت:

به‌علت استفاده از ژنراتور، کشش کافی برای تأمین برق ساختمان وجود نداشته که همین امر باعث اتصال و شروع آتش‌سوزی شده است. از سوی دیگر سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران نیز اعلام کرد که برج مسکونی پارامیس فاقد تأییدیه ایمنی و سیستم و تجهیزات فعال اطفای حریق بود. درحالی‌که ساختمان‌های بلندمرتبه باید تأییدیه ایمنی را دریافت کنند و پس از آن افراد داخل آن ساکن شوند اما در این مورد این اتفاق رخ نداده بود.

برج مسکونی پارامیس با 20طبقه و 246واحد عصر یکشنبه دچار حریق شد که در این حادثه ۷۸ نفر مصدوم شدند که ۱۱ نفر از آنها برای دریافت خدمات درمانی بیشتر به مراکز درمانی منتقل شدند.

کد خبر 411684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha