همشهری آنلاین: یک داروی جدید برای مالاریای بازگشت کننده در آمریکا مجوز گرفته است که ممکن است به ریشه‌کنی این بیماری کمک کند.

malaria

به گزارش بی‌بی‌سی این دارو به نام  تافنوکین که به طور خاص برای شکل عود کننده یا بازگشت کننده مالاریا - ناشی از انگل پلاسمودیوم ویواکس- ساخته شده است که هر سال حدود ۸.۵ میلیون نفر را در جهان دچار خود می‌کند.

درمان این نوع مالاریا مشکل است، چرا که این نوع انگل مالاریا ممکن است سال‌ها در کبد پنهان باقی بماند و بارها بازگشت کند.

دانشمندان ساخت این داروی جدید  را «دستاوردی فوق‌العاده» توصیف کرده‌اند و سازمان‌ها ناظر دارویی در کشورهای دیگر جهان نیز  در حال بررسی این دارو برای دادن مجوز به آن هستند.

مالاریای بازگشت‌کننده شایع‌ترین نوع مالاریا در کشورهای خارج آفریقای زیرصحرا است.

کودکان به خصوص در معرض خطر دچار شدن به این نوع مالاریا هستند که پس از یک بار گزش پشه ناقل چندین حمله بیماری را تجربه می‌کنند و ساعات زیادی از مدرسه را از دست می‌دهند و در طول زمان ضعیف‌تر می‌شوند.

افراد مبتلا به این نوع مالاریا همچنین می‌توانند عنوان مخزن ناخواسته آن عمل می‌کنند، زیرا هر بار که بیماری در آنان بازگشت می‌کند، پشه ناقل  با گزیدنشان می‌تواند انگل را به کسی دیگر منتقل کند.

به همین علت است که ریشه‌کنی مالاریا را در جهان کار مشکلی است.

داروی تافنوکین می‌تواند انگل را از محل اختفایش در کبد بیرون بریزد و از بین ببرد و مانع از بازگشت بیماری شود. این دارو را همچنین می‌توان به همراه دارو‌های دیگر برای درمان عفونت فوری به کار برد.

در حال حاضر دارویی به نام پریماکین برای خلاص شدن از انگل‌های مالاریای پنهان‌شده در کبد وجود دارد، اما بر خلاف تافنوکین که کارش را با یک دوز واحد انجام می‌دهد، قرص پریماکین را اغلب باید برای ۱۴ روز مصرف کرد.

نگرانی برخی از کارشناسان این است که بیماران پس از چند روز مصرف این قرص‌ها و احساس بهتر شدن، مصرف آنها را قطع کنند، در نتیجه انگل در بدن پنهان باقی بماند و بعدها بازگشت کند.

سازمان غذا و داروی امریکا که استفاده از تافنوکین را تایید کرده است، در عین حال هشدار می‌دهد که این دارو عوارض جانبی مهمی هم دارد.

برای مثال افرادی که دچار یک مشکل آنزیمی به نام کمبود G6PD هستند، نباید این دارو را مصرف کنند چرا که ممکن است دچار کم‌خونی شدید شوند.

همچنین این نگرانی مطرح شده است که این دارو د دوزهای بالا باعث بروز مشکلاتی در افراد دچار بیماری روانی شود.

با وجود این احتیاطات، این امیدواری وجود دارد که تجویز این دارو به همراه سایر اقدامات مبارزه با مالاریا مانند پشه‌بند به کاهش شیوع مالاریای ویواکس در جهان کمک کند.

کد خبر 411588

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha