سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حالی از انتخاب مدیر پردیس تئاتر تهران (خاوران) در آینده‌ای نزدیک خبر داده که این مجموعه پس از گذشت بیش از سه سال از افتتاح، آن طور که وعده داده می‌شد جایی در جریان اصلی تئاتر پیدا نکرده است و به قولی فقط خاک می‌خورد.

به گزارش ایسنا، وقتی «پردیس تئاتر خاوران» که به نام «پردیس تئاتر تهران» شناخته می شود آغاز به کار کرد این نوید داده می‌شد که بزرگترین مجموعه حرفه ای در تئاتر کشور ساخته شده و با تعداد زیاد سالنها و امکاناتی که دارد نه تنها ظرفیت ویژه ای را در اختیار هنرمندان قرار می دهد بلکه می تواند به یک قطب تئاتری برای محله ای که دور از مرکز شهر و سالن های اجراست تبدیل شود تا طیف دیگری از شهروندان تهرانی به تماشاگران تئاتر افزوده شوند.

اما این اتفاق با وجود اجرای چند نمایش از سوی کارگردانان حرفهای تئاتر و نیز دعوت از هنرمندان سرشناسی مانند شهاب حسینی برای اجرای اثر در این پردیس هنوز آنقدر که انتظار میرفت یا لااقل وعده داده میشد عملی نشده است.

این وضعیت از یک سو با بلاتکلیفی بیشتری همراه است چرا که چند ماه است مدیر مشخصی برای این مجموعه معرفی نشده و البته واحد نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم هنوز مدیری ندارد.

در پردیس "خاوران" سال گذشته حسین مسافر آستانه چند ماهی مدیر بود تا اینکه آبان ماه استعفا کرد و در بخش نمایش سازمان هم شهرام کرمی مدیر هنرهای نمایشی بود که پس از آمدنش به اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جانشینی برایش انتخاب نشده است.

دراین باره رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در گفتوگو با ایسنا درباره وضعیت تعیین مدیر واحد نمایش در این سازمان و همچنین پردیس تئاتر تهران و اینکه آیا قرار است دو مجموعه با یک مدیر اداره شوند؟ بیان کرد: با رفتن " شهرام کرمی" از مجموعه شهرداری، برای مدیریت واحد نمایش افراد صاحب سبک و صاحب نظر کم نداریم و تاکنون روزمه بیش از 15 نفر را بررسی کرده‌ایم و امیدواریم به زودی مدیریت آن معرفی شود.

او افزود: برای پردیس تئاتر تهران هم حتما باید با دقت بیشتر مدیری انتخاب شود که هم بتواند آن مجموعه را اداره کند و هم با توجه به ظرفیت‌هایی که برای اجرای تئاتر در آنجا وجود دارد، اقدام کند؛ چرا که این پردیس با امکاناتی که دارد باید در تولید تئاتر فعال شود و به همین دلیل به دنبال انتخاب فردی با این ویژگی‌ها هستیم.

سعید اوحدی ادامه داد: درباره اینکه مدیر این پردیس با واحد نمایش یکی باشد هم باید بگویم که در اینباره یک کار مطالعاتی در حال انجام است و از آنجا که مسئول پردیس تئاتر تهران باید حتما کار اقتصادی هم انجام دهد و نگهداری آنجا هم با دغدغه و وظایف سنگینی همراه است، شاید فرصت برای تولید نمایش و تحقیقات برای مدیر فراهم نشود. به همین دلیل وجه غالب برنامه ریزی ما براین است که یک نفر مدیر تئاتر در سازمان فرهنگی و هنری داشته باشیم و یک نفر هم مدیر پردیس تئاتر تهران باشد.

درباره پردیس تئاتر تهران اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد که از آن جمله به اظهارات یک عضو شورای شهر تهران هم می توان اشاره کرد که چند روز قبل بازدیدی از این مجموعه داشته است.

حجت نظری به ایسنا گفته است: این تئاتر حدودا دو سال قبل با اعتبار حدود 290 میلیارد تومان ساخته شد و تجهیزات خوبی برای ساخت این پردیس تخصصی در نظر گرفته شد اما حالا نبود مردم و عدم استقبال هنرمندان از این پردیس مشکل ساز شده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین مشکل پردیس تئاتر خاوران نه کمبود امکانات و نه سوء مدیریت است، تصریح کرد: از ابتدا در جانمایی این پردیس اشتباه صورت گرفت چرا که مشکل جانمایی بد داریم و با این وجود امکانات لازم برای انتقال مخاطبان به این تئاتر وجود ندارد و به همین دلیل هم هنرمندان و هم مردم از این مجموعه استقبال کمتری کردند.

نظری با بیان اینکه مجموعه‌های این چنینی عمدتا در مرکز شهر هستند و مخاطب نیز به طور طبیعی کمتر راغب است که مسافت طولانی را برای رسیدن به یک تئاتر صرف کند، گفت: این گونه فعالیت‌های هنری بیشتر باید در محلاتی باشد که می‌طلبد و عمدتا در مناطق یک، دو، سه، پنج، شش، هفت و مناطق مرکزی رغبت به استفاده از تئاتر وجود دارد.

او با بیان اینکه ممکن است مردم در رسیدن به این تئاتر دچار مشکل شوند چرا که حمل و نقل عمومی خوبی نیز در این منطقه وجود ندارد و از نظر مترو و اتوبوسرانی سرویس دهی ضعیف است،‌ ادامه داد: شاید بتوان در توسعه مترو و اتوبوس به این منطقه فکری کرد اما مسئله جدی این است که در کل جانمایی این پردیس مناسب نبوده است.

کاکایی سرپرست پردیس تئاتر خاوران نیز با بیان اینکه ای کاش در روز اولی که این ساختمان ساخته می‌شد نظر اهالی هنر پرسیده می‌شد، گفت: مجموعه‌ای ساخته شده و حالا می‌گویند چه کنیم؟ ای کاش در جانمایی این پردیس دقت نظر بیشتری می‌شد چرا که وسایل حمل و نقل عمومی در این منطقه ضعیف است و تنها راه دسترسی استفاده از وسایل شخصی و استفاده از اتوبان امام علی (ع) است.

وی با بیان اینکه این پردیس ساخته و افتتاح شد اما هزینه‌های نگه داشتن آن بالا است و حتی ناقص ساخته شده است، گفت: این پردیس به دلیل بی پولی ناقص افتتاح شد و نتوانستند کل مجموعه را زیر بار ببرند و امیدواریم با تزریق بودجه‌ای که انجام می‌شود این مشکل مرتفع شود.

کد خبر 411544

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha