همشهری آنلاین: رئیس دولت لیبی در گفت‌وگویی با نشریه آلمانی بیلد مخالفت خود با احداث مراکز ویژه آوارگان و پناهجویان توسط اتحادیه اروپا در خاک کشورش را به صراحت ابراز کرد.

مخالفت لیبی با طرح اروپا برای ساخت مراکز آوارگان در این کشور

به گزارش دويچه وله، اتحادیه اروپا در راستای سیاست‌های خود در قبال پناهجویان و آوارگان می‌کوشد که مراکزی فراسوی مرزهای خود، از جمله در لیبی دائر کند. فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی اما تصریح کرده که مخالف چنین طرحی است.

فائز السراج که نخست‌وزیر دولت وحدت ملی لیبی است و از پشتیبانی بین‌المللی برخوردار است، تأکید ورزید که چنین مراکزی در لیبی دائر نخواهند شد.

او افزود: «ما کاملا مخالف قصد اروپا برای اسکان دادن رسمی پناهجویان غیرقانونی در لیبی هستیم؛ پناهجویانی که خود اتحادیه اروپا مایل نیست آنان را در خاکش بپذیرد.»

نخست‌وزیر لیبی همچنین ابراز شگفتی کرد که اتحادیه اروپا خود دیگر حاضر به قبول پناهجویان نیست، اما از لیبی درخواست می‌کند که این کشور صدها هزار آواره و پناهجو را بپذیرد.

به گفته‌ی السراج لیبی اقامت‌گاه‌هایی برای ده‌ها هزار آواره و پناهجو دائر کرده، اما هم اکنون صدها هزار پناهجو و مهاجر غیرقانونی در لیبی به سر می‌برند.

  • پول مشوق نیست

پول و کمک‌های مالی نیز مشوقی برای نخست‌وزیر لیبی نیست. او در گفت‌وگوی خود با نشریه‌ی "بیلد" تصریح کرد که لیبی در این راستا به هیچگونه معامله‌ای با اتحادیه اروپا دست نخواهد زد.

رئیس دولت وحدت ملی لیبی اتحادیه اروپا را فراخواند که به جای این برنامه‌ها، فشارهای خود بر کشورهایی را تشدید کند که پناهجویان از آنجا می‌گریزند. او خاطرنشان ساخت که لیبی برای این آوارگان و مهاجران تنها یک "کشور ترانزیت" برای رسیدن به غرب است.

فائز السراج از مقامات کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که به لیبی بیایند تا از تصویر واقع‌گرایانه و بهتری از وضعیت حاکم در این کشور برخوردار شوند. او به‌طور مشخص آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را فراخواند که به زودی از لیبی دیدار کند.

نخست‌وزیر لیبی همچنین گفت، درک بیشتر اوضاع حاکم در کشورش کمک می‌کند تا بهتر بتوان با شبکه‌های بین‌المللی قاچاق انسان مبارزه کرد.

السراج گفت‌وگوی خود با نشریه "بیلد" را فرصتی مناسب دانست تا از گارد ساحلی لیبی در ارتباط با اتهاماتی که از سوی سازمان امدادی اسپانیایی Proactiva Open Arms مطرح شده، پشتیبانی کند.

به گفته‌ی سازمان مزبور گارد ساحلی لیبی در جریان یکی از عملیات خود، دو زن و یک کودک را در آب‌های دریا به حال خود رها کرده بود.

نخست‌وزیر لیبی این اتهامات را "نادرست و شرم‌آور" خواند و تأکید کرد: «ما هر روز صد‌ها نفر را در آب‌های سواحل لیبی نجات می‌دهیم». او در عین حال تصریح کرد که گارد ساحلی لیبی برای انجام عملیات خود به کمک‌های مالی و فنی بیشتری نیاز دارد.

  • اختلافات درونی در اتحادیه اروپا

به موازات مخالفت لیبی با احداث مراکز پناهجویان در خاک این کشور توسط اتحادیه اروپا، ایتالیا نیز ظاهرا قصد تشدید سیاست‌های خود در ارتباط با پناهجویان را دارد.

به گزارش روزنامه آلمانی "دی ولت" انتزو موآورو، وزیر خارجه ایتالیا در نامه‌ای به فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده که ایتالیا پناهجویانی را که توسط کشتی امدادرسانی "سوفیا" نجات داده شده‌اند، نخواهد پذیرفت.

کشتی "سوفیا" عملیات خود را در چارچوب مأموریتی که از سوی اتحادیه اروپا دریافت کرده، انجام می‌دهد. این مأموریت از سال ۲۰۱۵ میلادی جریان دارد و به‌کارگیری کشتی‌ها و ناوهای دریایی برای نجات پناهجویان در آب‌های دریای مدیترانه و همچنین آموزش گارد ساحلی لیبی را دربرمی‌گیرد.

علیرغم تدابیر سختگیرانه‌ی اتحادیه اروپا شمار زیادی جان خود را برای رسیدن به قاره سبز به خطر می‌اندازند

  • آمار غرق‌شدگان در آب‌های مدیترانه

سازمان بین‌المللی مهاجرت روز دوشنبه (۲ ژوئیه / ۱۱ تیر) اعلام کرده بود، شمار پناهجویانی که در سال جاری میلادی از طریق آب‌های مدیترانه قصد ورود به اروپا را داشته و جان باخته‌اند به بیش از ۱۰۰۰ نفر رسیده است.

به گزارش این سازمان شمار پناهجویانی که از ترس سخت‌تر شدن شرایط پذیرش پناهجو در اروپا تلاش می‌کنند به هر قیمتی که شده به قاره‌ی سبز برسند همواره افزایش می‌یابد.

رئیس دفتر این سازمان در لیبی ضمن هشدار نسبت به افزایش قربانیان در آب‌های مدیترانه اظهار داشته بود: «قاچاقچیان انسان از تدابیر سخت‌گیرانه اتحادیه‌ی اروپا برای جلوگیری از ورود مهاجران سوءاستفاده می‌کنند.»

در کل اما شمار پناهجویانی که راه دریا را برمی‌گزینند کاهش یافته و از صدها هزار نفر در سال ۲۰۱۵ به ده‌ها هزار نفر رسیده است.

کد خبر 411193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha