چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: تارنمای رسمی فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در گزارشی، آماری جالب از بیست و یکمین دوره جام جهانی ارائه کرده است.

جام جهانی روسیه

به گزارش ایرنا، این تارنما نوشت: جام جهانی روسیه یکشنبه با بازی تیم‌های فرانسه و کرواسی در فینال این رقابت‌ها به پایان رسید و فرانسوی‌ها در یکی از پرگل‌ترین فینال‌های این رویداد؛ با نتیجه 4 - 2 پیروز شدند و برای دومین بار جام طلایی را به پاریس بردند.

در این بین؛ در مجموع 64 بازی انجام شده در طول این رقابت‌ها، به مانند ادوار گذشته آمار و ارقام جالبی رقم خورده است که در زیر به تعدادی از برجسته‌ترین آنها اشاره می‌شود:

519 سانتی متر مجموع قامت برندگان توپ طلا، نقره و برنز جام جهانی 2018 روسیه است که متعلق به "لوکا مودریچ"، "ادن هازارد" و "آنتونیو گریژمان" است؛ آنها از این حیث پس از "توتو اسکیلاچی"، "لوتار ماتئوس" و "دیه گو مارادونا" که این جوایز را در سال 1990 از آن خود کرده‌اند؛ کوتاه قامت‌ترین برندگان این جایزه محسوب می‌شوند.

135 سال و سه ماه، مجموع سن "اسکار تابارز" سرمربی اروگوئه و "فرناندو سانتوس" سرمربی پرتغال در نبرد مرحله حذفی رقابت‌ها است. با این حساب این دو مربی با گذر از تابارز و روی هادسون سرمربی اسبق انگلیس در مواجهه جام جهانی 2014، رکورد بیشترین مجموع سن مربیان جام جهانی را در یک بازی از آن خود کردند.

72.5 کیلومتر مسافت طی شده توسط "ایوان پریشیچ" کروات در مجموع رقابت‌هاست. این در حالی است که ژاوی هرناندز کروز اسپانیایی با 80 کیلومتر و توماس مولر آلمانی با 84 کیلومتر به ترتیب در جام‌های جهانی 2010 و 2014؛ رکوردی بی‌سابقه را از خود برجای گذاشتند.

48 سال طول کشید تا یک تیم در جام جهانی بتواند دو گل خورده را جبران کند و با برتری، خود را به مرحله بعد برساند؛ کاری که تیم ملی بلژیک پس از دریافت دو گل مقابل ژاپن موفق به انجام آن شد در نهایت با نتیجه 3 - 2 به دور بعد راه یافت. آلمان غربی آخرین تیمی بود که توانست در جام جهانی 1970 مکزیک و در جریان دیدار مقابل انگلیس چنین شگفتی بسازد.

21 ساعت 10 دقیقه مجموع زمان‌هایی است که "لیونل مسی" و "کریستیانو رونالدو" نتوانسته اند در مرحله حذفی جام جهانی گلزنی کنند. کاپیتان تیم‌های آرژانتین و پرتغال به ترتیب 8 و 6 بازی را در مراحل حذفی ادوار جام جهانی بازی کرده‌اند.

18 بازی از آخرین دیداری که یک تیم آسیایی موفق به شکست تیمی از منطقه آمریکای جنوبی شد، گذشته است و این زنجیره با پیروزی 2 - 1 ژاپن مقابل کلمبیا در جام بیست و یکم پاره شد.

14.3 درصد؛ نسبت آماری نجات دروازه است که "داوید دخه آ"، دروازه بان تیم ملی اسپانیا که پیش از جام جهانی شانس اصلی دریافت دستکش طلایی به شمار می‌رفت؛ در این دوره انجام داده است؛ در واقع سنگربان 27 ساله اسپانیا در 4 بازی 6 گل دریافت کرد و تنها یک مهار توپ موفق داشت. این در حالی است که "کسپر اشمایکل" در بین دروازه بانانی که بیش از یک بازی انجام داده‌اند؛ به نحوی تحسین برانگیز 91.3 درصد از ضربه‌های نواخته شده به سمت دروازه‌اش را (21 شوت از 23 ضربه) با موفقیت مهار کرده است.

12 گل به خودی در جام جهانی روسیه به ثمر رسید، یعنی دقیقا 2 برابر رکورد قبلی که در جام جهانی 98 فرانسه با 6 گل رقم خورده بود. گل به خودی "عزیز بوحدوز" مدافع تیم مراکش در بازی مرحله گروهی مقابل ایران دیرهنگام‌ترین گل به خودی به ثمر رسیده در جریان زمان‌های معمول بازی است. "سرگئی ایگناشویچ" روس که تنها ساعاتی پیش از تولد 39 سالگی‌اش به اشتباه دروازه تیم خودی را باز کرد مسن‌ترین بازیکن از این حیث لقب گرفت و "ماریو مانژوکیچ" کروات عنوان نخستین گل به خودی فینال ادوار جام جهانی را از آن خود کرد.

11 شوت، تعداد ضرباتی است که "هری مگوآیر" دفاع مرکزی انگلیس به نام خود ثبت کرده است؛ در واقع او با این تعداد شوت، رکورد بیشترین ضربات به سوی دروازه را شکست، این در حالی است که "گابریل ژسوس"، "لوکا مودریچ"، "گیلفی سیگرسون"، "رحیم استرلینگ" هر کدام با 10 شوت پشت سر او قرار گرفتند.

10 نفر از بازیکنان بلژیک در جام جهانی 2018 روسیه گلزنی کردند، پیش از این فرانسه و ایتالیا به ترتیب در جام‌های جهانی 1982 و 2006 چنین رکوردی را از خود ثبت کرده بودند.

7 جام جهانی متوالی تمام شد و تیم مکزیک در تمام این هفت تورنمنت در نخستین مرحله حذفی از دور رقابت‌ها کنار رفت. آنها در مجموع 7 ساعت و 30 دقیقه بازی مقابل برزیل در ادوار جام جهانی نه تنها موفق به گلزنی نشدند، بلکه 13 گل نیز دریافت کردند.

5 بازیکن جوان تاکنون موفق شده‌اند در یک بازی جام جهانی گل بزنند که از این حیث "کیلین امباپه" پس از په له که شصت سال پیش چنین افتخاری را به دست آورد؛ نخستین نفر محسوب می‌شود؛ علاوه براین، مهاجم فرانسوی پس از په له در جام جهانی 1958 و "جوزپه برگومی" در جام جهانی 1982، به سومین بازیکن جوان حاضر در فینال جام جهانی تبدیل شد؛ این در حالی ست که او پس از 'سلطان' (په له) دومین بازیکن جوان گلزن فینال جام جهانی لقب گرفت.

4 مهار در ضربات پنالتی، آماری است که "دنیل سوباشیچ" را پس از "هارالد شوماخر" دروازه بان آلمان غربی و "سرجیو گوی کوچه آ" دروازه بان تیم ملی آرژانتین در رده سوم پنالتی گیرترین دروازه‌بان‌ها قرار داد. کرواسی که موفق نشد سرنوشت سه بازی خود را مقابل تیم‌های دانمارک، روسیه و انگلیس در زمان‌های معمول بازی تعیین کند؛ پس از انگلیس در جام جهانی 1990؛ به دومین تیمی بدل شد که در تاریخ برگزاری این تورنمنت بزرگ در سه بازی متوالی بیش از 90 دقیقه بازی کرده است.

کد خبر 411097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha