سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

اعلام سیاست‌های جدید دولت برای دریافت مالیات از سودهای اتفاقی که شامل خریداران پیش‌فروش سکه هم می‌شود، بازار سکه و ارز را با ابهام مواجه کرد و این ابهام به کاهش قیمت سکه در مبادلات دیروز منجر شد.

سکه

به گزارش همشهری، آنطور که وزیر اقتصاد در آستانه تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده اعلام کرد، قرار است از سودهای اتفاقی مالیات دریافت شود. این مالیات به گفته وزیر اقتصاد شامل خریداران سکه و ارز هم خواهد شد؛

اگرچه هنوز مشخص نیست مقدار مالیات دریافتی چقدر است، با این حال این خبر در ساعات میانی مبادلات دیروز بر بازار سکه اثر گذاشت و زمینه افت حجم معاملات و قیمت‌ها را به‌ویژه بعد از ساعت12 فراهم کرد؛ به‌طوری‌که در دادوستد‌های دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی با 2.3درصد کاهش (معادل 60هزار تومان) به 2میلیون و 640هزار تومان رسید. هر سکه امامی هم با 1.8درصد افت (معادل 49هزار تومان) 2میلیون و 775هزار تومان مبادله شد.

این نوسان در حالی اتفاق افتاد که قرار است از امروز تحویل سکه‌های پیش‌فروش‌شده در قالب طرح 3ماهه بانک مرکزی آغاز شود. بانک مرکزی با وجود انتقاد‌های فراوان از زمستان پارسال 70تن از ذخایر طلا را برای کنترل قیمت‌ها به سکه تبدیل کرده است. با این حال اجرای این سیاست نتوانست مانع رشد قیمت سکه شود؛

به‌طوری که 2هفته پیش قیمت هر سکه از مرز 3میلیون تومان هم گذشت. با وجود این، به‌نظر می‌رسد اعمال سیاست‌های جدید برای دریافت مالیات اثر بیشتری بر نوسان قیمت داشته است؛ زیرا دیروز قیمت هر سکه تحت‌تأثیر این خبر وارد روند نزولی شد و آنطور که از انتظارات بازار هم برمی‌آید فعالان بازار انتظار ندارند قیمت هر سکه دست‌کم تا پایان امسال از مرز 3میلیون و 200هزار تومان فراتر رود.

  • انتظارات بازار

مبادلات انجام شده در بازار آتی سکه بورس کالا بیانگر این نکته است که احتمال اینکه قیمت هر سکه بهار آزادی تا پایان سال از مرز 3میلیون و 200هزار تومان عبور کند، بسیار کم است؛ این در حالی است که قیمت برخی از سررسید‌های مبادلات آتی بورس کالا حتی به کمتر از بازار نقد سکه رسیده است.

این اطلاعات نشان می‌دهد در مبادلات دیروز و در برخی از ساعات قیمت هر سکه بهار آزادی برای تحویل در تیر‌ماه حتی به کمتر از قیمت مبادلاتی در بازار نقد رسید. در عین حال قیمت هر سکه بهار آزادی برای تحویل در دی‌ماه در مبادلات دیروز به‌طور میانگین به 3میلیون و 164هزار تومان رسید.

این سررسید به‌عنوان دورترین زمان تحویل سکه گران‌ترین اوراق مبادله‌شده در بازار مبادلات آتی بود و نشان می‌دهد که فعالان بازار انتظار ندارند قیمت هر سکه تا دی‌ماه از این نرخ فراتر رود. به‌طور معمول مبادلات اوراق آتی مبتنی بر تحولات آینده و نشان‌دهنده انتظار سرمایه‌گذاران نسبت به آینده است؛ به همین دلیل از معامله‌گران بازار آتی به‌عنوان پیشگو یاد می‌شود؛ زیرا این معامله‌گران قادرند با ابزار‌های تحلیلی روند قیمت‌ها را در آینده برآورد و محاسبه کنند.

  • آغاز تحویل ۹۰۰ هزار سکه پیش‌فروش ۳ ماهه از امروز

دبیرکل بانک مرکزی از آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش 3ماهه از امروز در شعب بانک ملی خبر داد و گفت: بر همین اساس ۹۰۰هزار قطعه سکه به متقاضیان تحویل داده می‌شود. محمود احمدی با تأکید بر آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش ۳ماهه از امروز ۲۶تیر‌ماه، گفت: دوره تحویل به‌مدت 2‌ماه طول خواهد کشید.

دبیرکل بانک مرکزی تأکید کرد: ثبت‌نام‌کنندگان می‌توانند به همان شعبه‌ای از بانک ملی که ثبت‌نام پیش‌فروش سکه را انجام داده‌اند مراجعه کنند و سکه‌ها را تحویل بگیرند. او با اشاره به تحویل سکه‌های پیش‌فروش برای دوره یک ماهه گفت: ۱۰درصد ثبت‌نام‌کنندگان سکه‌های پیش‌فروش یک‌ماهه تاکنون برای تحویل سکه‌ها اقدام نکرده‌اند. این سکه‌ها نزد بانک مرکزی امانت باقی مانده و هر وقت که اراده کنند، می‌توانند مراجعه و سکه‌هایشان را دریافت کنند.

  • خریداران سکه و ارز به پرداخت مالیات موظف شدند

وزیر اقتصاد از شناسایی خریداران عمده سکه و ارز با هدف مطالبه مالیات بر سود اتفاقی آنها خبر داد. به گزارش تارنمای وزارت اموراقتصادی و دارایی، مسعود کرباسیان، گفت: سازمان امور مالیاتی خریداران عمده سکه را شناسایی کرده‌ و طبق قانون آنها مکلف به پرداخت «مالیات بر سود اتفاقی» هستند.

او ادامه داد: 100نفر اول این فهرست که بیشترین خرید را انجام داده‌اند، به‌صورت اولویت‌دار مورد بررسی و مطالبه مالیات قرار می‌گیرند. کرباسیان افزود: همین روند در مورد بازار ارز هم صورت می‌گیرد. هر مجموعه یا فردی که از طریق خرید و فروش ارز، سود اتفاقی به‌دست آورده باشد، مشمول این مالیات می‌شود و دایره بررسی‌ها و مطالبه‌گری ما شامل تمام بخش‌های اقتصادی کشور می‌شود. وی تصریح کرد:

سازمان امور مالیاتی این گروه را نیز شناسایی کرده و طی روزهای جاری آنها مکلف به پرداخت مطالبات دولت می‌شوند. وزیر اقتصاد ادامه داد: همچنین مؤسسات و آژانس‌های مسافرتی هم به دقت رصد می‌شوند و با برخی از آنها که از موضوع پرداخت ارز مسافری برای سفر به کشورهای بدون نیاز به روادید، سوءاستفاده کرده‌اند، برخورد خواهد شد. وی تأکید کرد: کسانی هم که از وضعیت ارز مسافری سوءاستفاده کرده‌ و با برخی اقدامات‌شان سودهایی به‌دست آورده‌اند، باید مالیات سود اتفاقی را پرداخت کنند.

کد خبر 410991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha