یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۰:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: براساس نتایج نظرسنجی‌های اعلام شده، باراک اوباما در انتخابات داخلی حزب دموکرات آمریکادر ایالت نیو هامپشایر از هیلاری کلینتون دیگر رقیب خود پیشی خواهد گرفت.

به نوشته ال موندو، پیروزی اوباما در انتخابات داخلی حزب دموکرات (کاوکاوس) در ایالت آیوا، زنگ‌های خطر را برای آینده حضور هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 آمریکا به صدا درآورده است.

نام اوباما سناتور دموکرات پس از پیروزی قاطع در انتخابات داخلی حزب دموکرات در ایالت آیوا اکنون در نظر سنجی‌های از پیش انجام شده برای انتخابات ایالت نیو هامپاشایر نیز در صدر است.

تمام نظر سنجی‌های انجام شده پس از انتخابات آیوا حکایت از پیشی گرفتن اوباما و ضعف هیلاری کلینتون دارد. مراکز نظر سنجی راسموسن و گروه تحقیقات آمریکایی پیش بینی کرده‌‌اند باراک اوباما در انتخابات داخلی نیو هامپشایر با 10 و 12 امتیاز در برابر هیلاری کلینتون به پیروزی برسد.

این به آن معنا خواهد بود که هیلاری کلینتون که زمانی در نظر سنجی‌ها پیشتاز بود، متحمل باختی سنگین تر در ایالت نیو هامپاشایر خواهد شد. البته روزنامه محلی کنکرد مانیتور اختلاف اوباما با هیلاری کلینتون را در انتخابات نیوهامپشایر به یک امتیاز رسانده است.

براساس تحقیقات انجام شده دانشگاه نیوهامپشایر برای شکبه خبری سی ان ان، هیلاری کلینتون در انتخابات نیو هامپشایر با کسب 33 درصد رای، در آرا با اوباما برابر خواهد شد که این نیز پیش بینی مثبتی برای کلینتون نخواهد بود، چرا که تنها یک هفته قبل، شبکه سی ان ان پیروزی هیلاری کلینتون بر اوباما را با اختلاف 4 امتیاز در انتخابات آیوا پیش بینی کرده بود، که این پیش بینی نتیجه عکس داده بود.

سایت ریل کلیر پالیتیکس(real clear politics) نیز پیش بینی کرده است که اوباما با 33.2 درصد آرا برابر هیلاری کلینتون با 31.2 درصد آرا به پیروزی خواهد رسید.

در این نظر سنجی جان ادواردز که مقام دوم را در انتخابات آیوا به دست آورده و بیل ریچاردسون فرماندار سابق نیو مکزیکو با 19.2 درصد آرا و 5 درصد آرا با فاصله زیادی نسبت به باراک اوباما و هیلاری کلینتون قرار گرفته‌‌اند.

پل اشنایدر تحلیل گر سی ان ان درباره انتخابات داخلی حزب دموکرات می‌گوید: به نظر می‌رسد هم اوباما و هم ادواردز از انتخابات داخلی ایالت آیوا نفع برده باشند.

جمهوریخواهان: مک کین یا رامنی؟

اما در حزب جمهوری خواه کفه ترازو به نفع مک کین، کاندیدایی که هشت سال سابقه سناتوری دارد، سنگینی می‌کند. مک کین در نظرسنجی‌های اولیه در ایالت نیو هامپشایر پیشتاز است.

او اکنون با میانگین 5 امتیاز از میت رامنی دیگر کاندیدای مطرح حزب جمهوریخواه پیشی گرفته است.

رامنی فرماندار سابق ماساچوست اکنون تلاش دارد شکست خود در برابر مایک هوکابی فرماندار سابق آرکانزاس در انتخابات ایالت آیوا را جبران کند.

در واقع پیروزی میت رامنی با 66 درصد آرا در انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه در ایالت وایومینگ به اندازه کافی برای فردی که امید دارد به کاخ ریاست جمهوری راه پیدا کند، دلگرم کننده نیست.

هوکابی به رغم پیروزی در انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه در ایالت آیوا، در ادامه راه امید چندانی به پیروزی ندارد.

رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک که ایالت‌های بزرگ را محور تبیلیغات انتخاباتی خود قرار داده است، نیز امید چندانی به پیروزی در ایالت‌های کوچکتر ندارد.

انتخابات داخلی حزب جمهوری خواه در ایالت‌های بزرگ از اوخر ماه ژانویه آغاز می‌شود. اکنون هوکابی و جولیانی با 15 امتیاز اختلاف در پشت سر مک کین و رامنی قرار دارند.

کد خبر 41044

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز