همشهری آنلاین: استاد اصول فقیه با بیان اینکه اقامه دین در صحنه اجتماع بدون تشکیل حکومت امکان‌پذیر نیست، گفت: غرض اصلی از انزال کتاب تشکیل حکومت بر اساس شریعت مقدس الهی است.

آیت الله سیفی مازندرانی

به گزارش همشهري آنلاين، آیت‌الله سیفی مازندرانی در دومین جلسه فقه الحکومه و السیاسه در جمع دانش‌پژوهان مدرسه عالی فقه و اصول درباره «نقش سیاست در ادیان الهی بویژه شریعت اسلام» گفت: مهمترین هدف نزول شریعت اقامه دین الهی است که روشن است بدون تشکیل حکومت امکان‌پذیر نیست.

وي در تشريح دلایل عدم جدایی دین از سیاست، اظهار داشت: عقل ما بالوجدان تشخیص می‌دهد که همه برنامه‌های زندگی انسان و از جمله حکومت‌ها در سعادت و شقاوت او دخیل هستند و لذا قطعاً دین و شارع مقدس برای آن برنامه دارد. همچنین بهترین دلیل برای اثبات این مطلب رجوع به مصادر اصلی دین است که قرآن و سنت است.

سيفي مازندراني افزود: خدای متعال اقامه دین را در راس برنامه‌های همه پیامبران قرار داده است. عقل و وجدان ما درک می‌کند که اقامه دین در صحنه اجتماع بدون تشکیل حکومت امکان‌پذیر نیست. همچنین خدای متعال می‌فرماید: «انّا انزلنا الیک الکتاب بالحقّ لتحکم بین الناس بما اراک الله» (نساء: 105) یعنی غرض اصلی از انزال کتاب تشکیل حکومت بر اساس شریعت مقدس الهی است. همچنین آیاتی که مفاد آنها جنگ و صلح با دشمنان، احکام معاهده با کفار، آیات بیانگر تشکیل حکومت توسط برخی پیامبران مانند داوود، سلیمان و ... همه بیانگر اتحاد دین و سیاست و حکمرانی هستند.

به گفته وي، آیات بیانگر مبارزه با طاغوت به معنای تشکیل حکومت حق و بر مبنای دین است. عدم جدایی دین از سیاست در روایات بسیاری نیز وارد شده است مانند روایات روشنگری امیرالمومنین (ع) درباره شبهات خوارج و روایت فضل بن شاذان از امام رضا (ع) درباره حکمت وجوب اطاعت مردم از اولی‌الامر. همچنین در حدیث زیبایی آمده است: «الدین و السلطان اخوان توأمان لا بد لکل واحد منها من صاحبه و الدین اسٌّ و السلطان حارس و ما لا اس له منهدم و ما لا حارس له ضائع» (الاختصاص، ص 263) یعنی دین و حکومت دو برادرند که نیاز مبرم به هم دارند؛ دین پایه حکومت است و حکومت نگاهبان دین است. هر بنایی که بدون پایه باشد واژگون می‌شود و هر بنیادی که نگاهبان نداشته باشد تباه خواهد شد.

  • منبع: پايگاه اطلاع‌رساني آيت‌الله سيفي مازندراني
کد خبر 410094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha