شنبه ۱۵ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: نظام ثبت اختراعات به دو شیوه اعلامی و بررسی به زودی در مجلس تصویب می‌شود.

حسینعلی امیری رئیس سازمان ثبت اسناد ضمن اعلام این مطلب گفت: متاسفانه هنوز برخی مردم و حتی مسئولان به رغم اقدام‌های صورت گرفته شناخت کافی از ثبت اسناد ندارند.

به گفته امیری، به دلیل به کارگیری تجهیزات و امکانات آی‌تی درشبکه ثبت، ‌سال گذشته این سازمان از فهرست سیاه سازمان بازرسی خارج شده و دیگر تعداد شکایت‌های مردمی از سازمان ثبت زیادنیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر علوم پیرامون ثبت اختراعات با بیان اینکه قانون ثبت اختراعات هیچ نقشی برای وزارت علوم قائل نشده است ادامه داد: ثبت اختراع دو شیوه دارد یا اعلامی است یا بررسی که شیوه بررسی در کشورهای توسعه یافته به صلاح نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور افزود: در شیوه ثبت امروزی، مخترع اختراع خود را ارائه می‌دهد و پس از بررسی‌های لازم و‌تایید دستگاه متولی به ثبت می‌رسد.

وی گفت: در این روش در کشورهای درحال توسعه زمان از دست می‌رود و اختراع افشا می‌شود اما در روش اعلامی که برای کشورهای درحال توسعه پیشنهاد می‌شود، پس از اعلام مخترع، اختراع به ثبت می‌رسد.

امیری گفت: شیوه اعلامی در ثبت اختراع از نظر وزیر علوم مغفول مانده بود در حالی‌که مجلس نظام اعلامی را پذیرفت زیرا روش بررسی به صلاح ما نیست و تبعات دارد و صاحبان اندیشه را دچار تردید می‌کند.

وی اضافه‌کرد: گرچه مجلس، نظام اعلامی را پذیرفته اما در طرح جدید بحثی مطرح شده است که در کنار شیوه اعلامی، نظام بررسی نیز می‌آید و پس از ثبت اختراع، در صورتی که مخترع بخواهد اختراع را اقتصادی کند به ‌وزارت علوم معرفی می‌شود و آن‌وزارتخانه پس‌از بررسی و تایید، تسهیلات لازم را برای اقتصادی ‌کردن اختراع ارائه می‌دهد که این روش شامل 2 شیوه می‌شود و  مورد قبول وزارت علوم نیز هست.

کد خبر 40975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز