مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارمندان سفارت آمریکا در کوبا در سال ۲۰۱۶ هدف حملات صوتی مرموزی قرار گرفتند که توسط فناوری جدید صوتی و ناشناخته‌ای انجام گرفته‌بود.

براساس گزارش لايو‌ساينس،‌ حملات بعدي به كارمندان سفارت‌هاي آمريكا در چين و ديگر كشورها باعث شد اين موضوع به عنوان خطري موذي و نامرئي به رسميت شناخته شود.

اما اكنون متخصصان بيماري‌هاي روان‌تني احتمال مي‌دهند اين علائم عجيب كه در مواردي متعدد در 26 كارمند سفارت آمريكا بروز يافته‌است، مي‌تواند ناشي از توهمي واگيردار و عمومي باشد، و نه نشانه‌هاي يك حمله مخفيانه صوتي كه هنوز هيچ مدركي براي اثبات وجود آن به دست نيامده‌است.

رابرت بارتولوميو جامعه‌شناس پزشكي معتقد است آنچه در مورد كارمندان سفارت‌هاي آمريكا مشاهده شده نوعي هيستري يا حمله عصبي و باور جمعي است.

باتولوميو گزارش‌هاي جامعي درباره بيماري‌هاي روان‌تني نوشته‌است، بيماري‌هاي شايعي كه در ميان گروه‌هايي مرتبط به هم  رخ مي‌دهند و از عوارضي برخوردارند كه هيچ پايه و اساس زيستي ندارند. اين رويداد بخشي از پديده‌اي پزشكي و اجتماعي وسيع‌تر به نام هيستري توده است، پديده‌اي كه باعث بروز توهمات و نشانه‌هايي در ميان يك جمعيت مي‌شود و در طول تاريخ نيز به دفعات مشاهده شده‌است.

باتولوميبو با وجود گزارش جامع محققان دانشگاه پنسيلوانيا كه در ماه فوريه منتشر شد و نتيجه‌گيري كرد كه مغز قربانيان اين حملات به آسيب‌هايي گسترده دچار شده‌است بدون اينكه سابقه آسيب مغزي داشته باشند، باور دارد هيچ آسيب فيزيكي در كار نيست و اين افراد دچار هيستري توده شده‌اند.

به بياني ديگر محققان پنسيلوانيا باور دارند ديپلمات‌هاي آمريكايي كه عوارضي مانند سردرد، سرگيجه و ناشنوايي موقتي را تجربه كرده‌اند درواقع نشانه‌هاي ضربه مغزي را از خود بروز داده‌اند بدون اينكه سرشان به جايي برخورد كرده‌باشد. اما بارتولوميو اين ادعا را باور ندارد.

به اعتقاد او سلاح‌هاي صوتي توانايي ايجاد ضربه مغزي يا ايجاد تغيير در ماده خاكستري مغز را ندارند و چنين خاصيتي در سلاح‌هاي صوتي به صورت فيزيكي غيرممكن است. به گفته وي در مغز ديپلمات‌هاي آمريكايي هيچ تغيير ساختاري رخ نداده‌است. به اعتقاد وي مقامات وزارت كشور آمريكا در مورد پرونده ديپلمات‌ها در كوبا و چين به دنبال غيرمحتمل‌ترين و عجيب‌ترين توضيح رفته‌اند،‌توضيحي كه از نظر علمي غيرممكن است.

کد خبر 409680

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha