همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر جهاد کشاورزی درباره علت انحصار در واردات نهاده‌های کشاورزی قانع نشدند.

در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سوال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات از محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در خصوص علت ایجاد انحصار در بازار نهاده های مرغ توسط شخصی به اسم «مدلل» و زیرپاگذاشتن قوانین این حوزه در دستور کار قرار گرفت که پس از اظهارات نماینده سوال کننده و پاسخ وزیر، مجلس از اظهارات حجتی قانع نشد و به وی کارت زرد داد.

کریمی قدوسی: ۶۰ درصد انحصار واردات نهاده‌ها در اختیار «مدلل» است

کریمی قدوسی در طرح سوال خود با بیان اینکه کل شرکت های واردکننده نهاده های کشاورزی زیر ۴۰ درصد هستند، تصریح کرد: ۶۰ درصد انحصار این بخش در اختیار شخصی به اسم «مدلل» است و نکته اینجاست که اگر یک تاجر بزرگ بتواند از دولت ارز بگیرد، روز به روز قدرت پیدا می کند و عرصه را بر رقبا تنگ می کند.

وی افزود: برای رقابت، قانونگذار، شورای رقابت را پیش بینی کرده که وظیفه آن مقابله با انحصار است. اما انحصار در این بخش حفظ شده و لذا قیمت ها به این وضع درآمده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس تصریح کرد: اگر نظارت دقیق بود، آیا باید در سال گذشته شاهد تلفات ۳۵ میلیون قطعه مرغ می بودیم که هزاران میلیارد تومان به صنعت طیور کشور ضرر وارد کرد؟

کریمی قدوسی اظهارداشت: بخش حاکمیتی تمامی این مسائل در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است اما متاسفانه اقدامی نشده است.

وی تصریح کرد: انحصار در این قضیه همچنان ادامه دارد و طبق اظهارات فعالان بخش طیور، این شخص صبح شنبه یک نرخ می گذارد و شب جمعه آن را پایین می آورد و مجدداً صبح شنبه قیمت ها را تعیین می کند.

  • حجتی: انحصار وجود ندارد

حجتی وزیر جهاد کشاورزی هم در پاسخ به اظهارات کریمی قدوسی با بیان اینکه هیچ انحصاری در این بخش وجود ندارد، گفت: در سال ۹۷ واردکنندگان ذرت ۶۷ شرکت، واردکنندگان جو ۶۷ شرکت و واردکنندگان کنجاله سویا هر کدام ۷ شرکت بوده اند.

وی افزود: ما اصلا در جریان نیستیم که چه کسی وارد می کند؛ آنها خودشان در سازمان توسعه تجارت ثبت سفارش می کنند و از بانک مرکزی ارز می گیرند و کار ما فقط کنترل روند کار است تا با کسری مواجه نشویم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: اگر کسی موردی از انحصار سراغ دارد بگوید تا ما پیگیری کنیم. سیاست ما تقویت تعاونی ها و اتحادیه ها در جهت واردات نهاده های کشاورزی است و وظیفه داریم تا در این خصوص شرایط را تسهیل کنیم.

در نهایت به دلیل قانع نشدن نماینده سوال کننده از اظهارات وزیر، واردبودن سوال به رای گذاشته شد که نمایندگان با ۱۱۳ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن ضمن وارددانستن سوال، اظهارات وزیر را قانع کننده تشخیص ندادند و به این ترتیب حجتی از مجلس کارت زرد گرفت.

این دومین کارت زرد مجلس به حجتی در سال جاری است؛ در اول خردادماه نیز مجلس به دلیل قانع نشدن از اظهارت وزیر جهاد کشاورزی در موضوع «نوسانات قیمت گوشت سفید، قرمز، علت عدم صادرات سیب و مرکبات، علل کاهش تعرفه های واردات محصولات کشاورزی» به وی کارت زرد داده بود.

 

کد خبر 409456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha