همشهری آنلاین: معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حفظ و مدیریت ذخایر آبزیان دریایی، کاهش فشار صید و برداشت از دریا، دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، ایجاد و توسعه اشتغال، استفاده مسئولانه از ذخایر و ظرفیت‌های طبیعی همراه با حفظ محیط زیست، دستیابی به اهداف توسعه پایدار و تامین امنیت غذایی کشور از جمله اهداف اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در دریا است.

حفظ ذخایر آبزیان با اجرای طرح پرورش ماهی در قفس

به گزارش ایسنا، پروین فرشچی ديروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه طرح توسعه آبزی‌پروری دریایی با رویکرد پرورش ماهی در قفس در دریا که با حضور عیسی کلانتری - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و محمود حجتی - وزیر جهاد کشاورزی - برگزار شد، اظهار کرد: طی سال‌های گذشته تقاضاهای بسیاری برای پرورش ماهی در قفس در دریا به ویژه از سوی بخش خصوصی وجود داشته است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفت: به منظور مدیریت این میزان تقاضا و انسجام در عمل و اجرای این طرح، توافقی میان سازمان‌های محیط زیست و شیلات برای مشخص کردن پهنه‌های دریایی، گونه‌های بومی، تناژ و میزان عمق قرارگیری قفس‌ها حاصل شد و نتیجه در قالب تفاهم‌نامه کنونی به صورت جمع‌بندی به امضاء رسید.

وی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه نظارت، پایش و ارزیابی عملکرد مجریان طرح پرورش ماهی در قفس در دریا، راحت‌تر و سلامت دریا با جلوگیری از غنی‌شدگی به علت نظارت بر گونه، ادوات مورد استفاده، نوع و میزان مواد غذایی حفظ می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت جلوگیری از ادامه فعالیت خاطیان این طرح تصریح کرد: رعایت الزامات و تمهیدات پیش‌بینی شده، نوع جنس تورها و قفس‌ها، نوع ماهی پرورشی، نحوه و میزان غذا دهی، عمق قرارگیری قفس‌ها، نوع و میزان خدمات پشتیبانی برخی از شاخص‌های ارزیابی مجریان این طرح است.

وی افزود: اگر این تفاهم‌نامه به امضاء نمی‌رسید، قطعا در گوشه و کنار آب‌های سرزمینی شاهد فعالیت متقاضیان پرورش ماهی در قفس بودیم که هر کدام از آن‌ها، جداگانه از ادوات، گونه و نوع مواد غذایی استفاده می‌کردند و نبود هماهنگی و نظارت منسجم می‌توانست منجر به غنی شدن مواد مغذی در دریا و بروز مشکلاتی همچون کشند قرمز شود.

فرشچی در پایان گفت: بر خلاف برخی ادعاها که فعالیت این صنعت در کشور چندی بدون مجوز انجام می‌شده، هیچ فعالیتی در این حوزه، بدون مجوز نبوده اما با توجه به فعالیت‌های متعدد در حوضه‌های آبی، تصمیم گرفتیم انسجام و مدیریت یکپارچه در این خصوص میان نهادهای مرتبط ایجاد کنیم.

کد خبر 409429

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha