۲ روز پس از مرگ ۴ جوان در قناتی در حوالی شهرستان فریمان، بازار شایعه‌ها درباره علت فوت آنها در این شهر داغ است.

حوادث

درحالی‌که برخی آنها را جویندگان گنج می‌دانند، برخی دیگر از ماجرای عجیبی درخصوص وجود لانه‌های ارزشمند خفاش در این قنات صحبت می‌کنند.

به گزارش همشهری، شامگاه یکشنبه 4جوان اهل فریمان با انگیزه‌ای مرموز راهی یکی از قنات‌های قدیمی منطقه در روستای کچاب شدند. این قنات در فاصله 40متری کاروانسرایی قدیمی قرار داشت و در سال‌های دور آب کاروانسرا را تأمین می‌کرد. آنها با استفاده از تجهیزاتی مثل طناب، موتور برق، بیل و کلنگ وارد قنات که 4متر عمق داشت شدند.

4جوان به‌دنبال یافتن اشیای ارزشمندی بودند اما ساعتی بعد روشن بودن موتوربرق و تولید گاز مونوکسیدکربن همه آنها را دچار گازگرفتگی کرد و جانشان را گرفت. چند ساعت از مرگ آنها می‌گذشت تا اینکه ساعت 9صبح روز دوشنبه با اطلاع یکی از نزدیکان آنها، امدادگران اورژانس و آتش‌نشانی راهی محل حادثه شدند.

در همان دقایق اولیه بود که معلوم شد هر 4جوان در قنات جان خود را از دست داده‌اند. در این شرایط آتش‌نشانان برای بیرون کشیدن اجساد وارد قنات شدند اما روشن ماندن موتوربرق آنجا را از گاز مونوکسیدکربن انباشته کرده بود و در جریان عملیات چند نفر از آتش‌نشانان نیز دچار گازگرفتگی شدند که توسط امدادگران اورژانس نجات یافتند.

  • بازار داغ شایعه‌ها

با وجود بیرون کشیده شدن اجساد قربانیان که 2نفر از اهالی فریمان و 2نفر دیگر کارگر و از اهالی شمال خراسان بودند، شایعه‌های زیادی درباره دلیل ورود آنها به قنات در بین اهالی منطقه شنیده می‌شود. یکی از مهم‌ترین شایعه‌ها یافتن گنج از قنات است. حسن گیاهی، رئیس اداره میراث فرهنگی فریمان در این‌باره به همشهری می‌گوید:

«قناتی که این حادثه در آنجا اتفاق افتاده در فاصله 40متری از یک کاروانسرای قدیمی مربوط به دوره اسلامی قرار دارد. این کاروانسرا سال‌هاست که متروکه شده و هیچ گزارشی درخصوص وجود اشیای قدیمی در آنجا به‌دست نیامده است.» وی ادامه می‌دهد: «با وجود قرار داشتن چند محدوده قدیمی در فریمان و روستاهای اطراف به‌ندرت شاهد حفاری در این مناطق برای یافتن گنج بوده‌ایم. باید برای روشن شدن این ماجرا تحقیقات بیشتری انجام شود.»

  • لانه‌های میلیونی خفاش

با وجود اینکه محتمل‌ترین فرضیه برای ورود قربانیان این حادثه به قنات یافتن گنج است اما برخی در فریمان از وجود لانه‌های خفاش در قنات صحبت می‌کنند که چندین میلیون تومان ارزش دارد. رضا، یکی از اهالی فریمان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «برخی می‌گویند در این قنات خفاش‌هایی وجود دارد که از خودشان موادی ترشح می‌کنند که خواص شگفت‌انگیز دارویی دارد. بعضی‌ها هم می‌گویند لانه‌های این خفاش‌ها ارزشمند است و گاهی تا 70، 80 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.»

شایعه ارزشمند بودن لانه یا کود خفاش حتی به سایت‌های خرید و فروش کالا هم رسیده و اگر در این سایت‌ها جست‌وجو کنید، حتما با آگهی‌هایی درباره خرید یا فروش کود یا لانه خفاش روبه‌رو خواهید شد. با این حال حمید نظامدوست، مدیر انجمن غارشناسی خراسان رضوی درباره این شایعه‌ها به ایرنا گفته است:

«شایعه لانه خفاش دروغی با هدف تخریب محیط‌زیست و از بین بردن ارزش تاریخی و علمی غارهاست.عده‌ای با هدف کلاهبرداری و تخریب محیط‌زیست این دروغ را در فضای مجازی شایع کرده‌اند که لانه خفاش‌ها به‌دلیل ساخته شدن با بزاق دهان آنها خواص مغناطیسی و کاربردهای انحصاری دارد.» با انتقال پیکرهای قربانیان به پزشکی قانونی تحقیقات در این باره همچنان ادامه دارد.

کد خبر 409191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha