همشهری آنلاین: در چندین شهر آمریکا تظاهرات گسترده علیه سیاست مهاجرتی ترامپ برگزار شد. ۱۷ ایالت نیز در همین زمینه از ترامپ شکایت کرده‌اند. اعتراضات هم به سیاست ترامپ درباره مهاجران مکزیک و هم قانون منع سفر اتباع هفت کشور به آمریکا است.

اعتراضات سراسری در آمریکا علیه سیاست مهاجرتی ترامپ

به گزارش يورونيوز، در سراسر آمریکا تظاهرات و اعتراضاتی علیه فرمان مهاجرتی ترامپ و نیز سیاست مهاجرتی او در مرز مکزیک در روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در شهرهای بزرگ مثل واشنگتن، لس‌آنجلس و نیویورک تعداد زیادی از مردم به خیابان‌ها آمدند. در لس‌آنجلس پلیس دهها نفر را دستگیر کرد. این افراد مخالف سخنرانی وزیر دادگستری بوده و علیه آن تظاهرات کردند.

روز سه‌شنبه بالاترین مرجع قضایی آمریکا فرمان مهاجرتی ترامپ برای منع سفر اتباع هفت کشور عمدتا مسلمان از جمله ایران به آمریکا را تایید کرد. دیوان عالی آمریکا تاکید کرد که ترامپ از حیطه اختیاراتش فراتر نرفته و این فرمان، تبعیض علیه مسلمانان نیست.

دیوان عالی آمریکا همچنین تصریح کرد که "محدویت سفر به آمریکا" متناسب و قانونی است و بر اساس حفاظت از امنیت ملی تدوین شده است. این محدودیت سفر شامل اتباع کشورهای ایران، یمن، لیبی، سومالی و سوریه می‌شود.

دموکرات‌ها در کنگره آمریکا نیز این فرمان و تایید آن از سوی دیوان عالی را به شدت مورد انتقاد قرار دادند. چاک شومر، رئیس فراکسیون دموکرات‌ها در سنای آمریکا در این باره گفت: «این فرمان یک عقب‌گرد و یک سیاست غیرآمریکایی است که امنیت ملی ما را بهتر نمی‌کند.»

"انجمن حقوق مدنی آمریکا" نیز حکم تایید دیوان عالی این کشور بر فرمان مهاجرتی ترامپ را "بزرگترین اشتباه دیوان عالی در تمام تاریخ" خواند.

دستگیری مهاجران در مرز مکزیک نیز با خشم عمومی در سراسر آمریکا مواجه شده است. این اعتراضات به حدی بود که ترامپ هفته گذشته مجبور شد دستورالعمل جداسازی کودکان از والدین را پس بگیرد. او اما تاکید کرد که دولتش سیاست "تحمل صفر" در قبال مهاجران غیرقانونی را همچنان ادامه می‌دهد.

وزیر دادگستری آمریکا در یک سخنرانی در لس‌آنجلس در روز سه‌شنبه در دفاع از سیاست دولت گفت: «همانگونه که پرزیدنت چندین بار گفته، کشور بدون مرز کشور نیست.» او همچنین اعلام کرد مخالف دمکرات‌هاست که می‌خواهند "سیاست‌های تندروانه مرزهای باز" را پیش ببرند.

  • شکایت ۱۷ ایالت علیه سیاست مهاجرتی ترامپ

۱۷ ایالت آمریکا به طور هم‌زمان علیه سیاست مهاجرتی ترامپ درباره مهاجران مکزیک و نیز سیاست پناهندگی او و منع پذیرش پناهجو از برخی کشورها شکایت کردند. این شکایت‌ها از سوی ایالت‌های بزرگ و پرجمعیت آمریکا مثل کالیفرنیا، نیویورک، ماساچوست و شهرهایی چون واشنگتن و کلمبیا ارائه شده است.

در نامه‌ای که به یک دادگاه منطقه‌ای فدرال در سیاتل نوشته شده، دولت ترامپ به نقض قانون اساسی متهم شده است. در این نامه، عنوان شده که بر اساس فرمان مهاجرتی ترامپ، مهاجران آمریکای لاتین مورد خصومت و خسارت واقع شده‌اند. امضاکنندگان این نامه خواهان آن هستند که خانواده‌های جداشده از یکدیگر دوباره به هم بپیوندند.

دادستان کل نیوجرسی جداسازی کودکان و والدین را "مطلقا بی‌رحمانه" خوانده است. همکار نیویورکی او نیز از یک عمل "غیرانسانی، غیرمنطقی و غیرقانونی" حرف زده است.

یک قاضی آمریکایی نیز ۳۰ روز به دونالد ترامپ فرصت داده تا کودکان جدامانده از والدین را به خانواده‌هایشان بازگرداند. در این حکم قضایی اولویت با کودکان زیر پنج سال است.

کاخ سفید اما این اعتراضات و انتقادات را رد می‌کند. سخنگوی کاخ سفید گفته پناهجویانی که در مرزهای رسمی ورودشان را ثبت کنند مورد تعقیب قرار نمی‌گیرند.

در هفته‌های گذشته بیش از ۲۳۰۰ کودک مهاجر در مرزهای مکزیک از والدینشان جدا شده و در سراسر آمریکا پخش شدند.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت آمریکا در روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئن، مجموعا ۲۰۴۷ کودک در حال حاضر تحت مراقبت اداره‌های آمریکایی هستند، تنها شش نفر کمتر از هفته پیش.

کد خبر 409183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha