حمید هامون: سال‌هاست که موتور جست‌وجوی گوگل عادت دارد هرروز ما را به مناسبت‌های گوناگون غافل‌گیر کند.

دوچرخه شماره ۹۳۰

گاهي تولد 100سالگي يك نويسنده، گاهي مناسبت‌هاي مذهبي مثل كريسمس يا عيد فطر، گاهي سال‌روز يك اتفاق مهم و تاريخي، گاهي يك واقعه يا حادثه‌ي جهاني و حتي گاهي براي تولد خودمان!

اگر شما هم حساب گوگل يا جي‌ميل داشته باشيد، حتماً برايتان پيش آمده كه در روز تولدتان موتور جست‌وجوي گوگل را باز كنيد و از ديدن تبريك تولدتان به‌جاي لوگوي رنگارنگ گوگل شوكه شويد.

حالا هم جام‌جهاني است و نگاه تمام دنيا به اين رقابت‌هاي حساس و نفس‌گير است. گوگل هم براي طرح‌هاي روزانه‌اش كه به «گوگل دودِل» مشهورند، 32 تصويرگر را از 32كشور حاضر در رقابت‌هاي جام‌جهاني انتخاب كرده و هرروز كه اين تيم‌ها بازي داشته باشند، از اين تصويرگري‌ها براي صفحه‌ي نخست گوگل استفاده مي‌كند.

به گفته‌ي گوگل، 32 دودل امسال و هنرمندان ميهمان اين برنامه، فرهنگ غني، شرايط زندگي و استعدادهاي همه‌ي كشورهاي حاضر در جام‌جهاني را نشان مي‌دهند. هريك از اين 32تصويرگر، آثارشان را براساس يك جمله طراحي كرده‌اند: «فوتبال در كشور من چه‌طور است.»

«گَستون پاچِكو» از آرژانتين، «سوا بالاك» از آلمان، «ماكارِنا كامپوس» از اروگوئه، «آندرِس لوزانو» از اسپانيا، «هِلِن لي» از استراليا، «كِلين بِرِيْزي‌يِر» از انگليس، «راشين خيريه» از جمهوري اسلامي ايران، «زيگي اگِرْتْسون» از ايسلند، «سَم وانالِميرْشْ» از بلژيك، «پِدرو وِرْگاني» از برزيل، «خوان تَنگ‌هون» از پاناما، «تياگو گالو» از پرتغال، «آندريا گالِسيو» از پرو، «نهي حبيب» از تونس، «رونه فيسْكِر» از دانمارك، «آرينا شابانووا» از روسيه، «شينجي سوشيموشي» از ژاپن، «پامپ‌لِموس» از سنگال، «لينيا اِستِرتِه» از سوئد، «چراقي فِراي» از سوئيس، «بِراتيسلاوْ ميلِنكوويچ» از صربستان، «عثمان ديناى» از عربستان سعودي، «هِلِن لِرو» از فرانسه، «اِليزابِت آرْگوئِلو» از كاستاريكا، «وِردان كِلِمِنس» از كرواسي، «سوبين يانگ» از كره‌ي جنوبي، «ديه‌گو كادِنا بِخارانو» از كلمبيا، «اِشوي‌توسلاوْ فِدورك‌زوك» از لهستان، «مهدي أناثي» از مراكش، «شِناوي» از مصر، «والِريا آلوارِز» از مكزيك و «يِنفائووِي هريسون» و «ايفِسيناچي اورژيك‌وِه» از نيجريه، تصويرگران حاضر در اين طرح گوگل هستند.

گوگل، تصويرگري‌هاي نهايي و اتودهاي اوليه‌ي هركدام از اين تصويرگرها را براي تماشاي كاربران در «گوگل دودلز» قرار داده است.

در اين‌جا با هم برخي از اين آثار متفاوت و زيبا را تماشا مي‌‌كنيم.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

«راشين خيريه»، تصويرگر و نقاش نام‌آشناي كتاب‌هاي كودك و نوجوان ايراني و طراح شخصيت‌هاي انيميشن محبوب «شكرستان» است. او متولد سال 1358 در خرمشهر است و نماينده‌ي ايران در اين طرح بوده است.

او به گوگل مي‌گويد، فوتبال بزرگ‌ترين ورزش در ايران است. ايرانيان عاشق اين هستند كه فوتبال بازي کنند و فوتبال تماشا کنند. جام‌جهاني يک رويداد بزرگ است که موجب مي‌شود مردم ايران يك‌دل و متحد از تيم ملي ايران پشتيباني كنند. در اين‌جا طراحي‌هاي اوليه و دودل‌نهايي او را مي‌توانيد ببينيد.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

دوچرخه شماره ۹۳۰

عكسي كه اكانت رسمي گوگل در اينستاگرام از ميز كار راشين خيريه منتشر كرد

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

«زيگي اگرتسون»، نماينده‌ي كشور ايسلند است. او متولد شهري كوچك به‌نام «آكورِي‌ري» در ساحل شمال ايسلند است. وقتي براي اولين‌بار كامپيوتر مي‌خرد، فقط با آن بازي مي‌كند، اما كم‌كم مي‌فهمد رشته‌اي به‌نام گرافيك كامپيوتري هم هست و به آن علاقه‌مند مي‌شود.

او در اين اثر، به‌خوبي سبك خوشحالي ايسلندي را به‌تصوير كشيده كه براي همه‌ي فوتبال‌دوستان، تصوير آشنايي است.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

«نهي حُبيب» تصويرگر كتاب‌هاي كودك و نوجوان در تونس است. او به گوگل گفته است كه فوتبال، ورزش اصلي در تونس است. اين شور و اشتياقي است كه مردم در تونس با يك‌ديگر به اشتراك مي‌گذارند.

اين بانوي تصويرگر در اثرش هم همين موضوع را به تصوير كشيده است. محله‌اي ساده در تونس كه كودكان و نوجوانان مشغول فوتبال‌بازي‌كردن هستند و خانواده‌ها هم با پرچم تونس، حال و هواي جام‌جهاني را دارند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

اثر زيباي «چراقي فِراي» از سوئيس، از آثار متفاوت تصويرگران حاضر در اين طرح است. اكثر آثار، تصويرگري‌هايي براساس اقليم و فرهنگ كشورها هستند، اما در اين اثر، فرم‌هاي گرافيكي و قرينه بيش‌تر به چشم مي‌آيند كه سبز، زرد، آبي و قرمز، رنگ‌هاي تشكيل‌دهنده‌ي آن هستند.

گوگل از اين هنرمند پرسيده كه انتظار داريد مردم چه برداشتي از اين دودل بكنند؟ و او پاسخ داده اگر اين دودل باعث نشود تيم سوئيس به فينال برسد، حداقل باعث بالارفتن فروش «سوسيس» مي‌شود!

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

دودل نيجريه، تنها اثري است كه دو تصويرگر دارد. «ينفائووي هريسون» و «ايفسيناچي اورژيك‌وه»، تصويرگران اين اثر هستند. يكي از آن‌ها در طراحي ماهر است و ديگري در رنگ‌آميزي.

آن‌ها به گوگل گفته‌اند كه فوتبال در نيجريه، خيلي بيش‌تر از يک بازي است؛ اين عشق است و از همه مهم‌تر راه زندگي است. فقط فوتبال در نيجريه مي‌تواند مردم قبايل مختلف و گروه‌هاي قومي را زير يک سقف قرار دهد.

مثل دودل تونس، زندگي نوجوانان نيجريه هم در يك محله‌ي محروم به‌خوبي در اين اثر مشاهده مي‌شود.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

«هلن لرو»، تصويرگر فرانسه، اثر متفاوتي خلق كرده است. اثر او سه بخش دارد و در هر سه بخش‌ كودكان و نوجوانان فرانسه به همراه خروس محبوبشان حضور دارند!

او در پاسخ به گوگل گفته است، براي اكثر مردم فرانسه، فوتبال چيزي است كه از زمان كودكي در قلب دارند؛ از طريق جمع‌كردن كارت بازيكن‌ها، بازي‌كردن در هرهوايي و هرجايي، حتي زير باران، فوتبال‌دستي، بازي‌هاي كامپيوتري، تلويزيون و...

جام‌جهاني فرصتي است كه مردم مي‌توانند تيم كشورشان را تشويق كنند. فوتبال در فرانسه، هميشه انعكاس قهرماني جام‌جهاني 1998 و رنگ آبي است!

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

«اشوي‌توسلاو فدورك‌زوك»، تصويرگري اهل ورشوي لهستان است. در تصويرگري او بازي فوتبال ديده نمي‌شود، اما هواداراني از تمامي نسل‌ها در اثر او حضور دارند كه مشغول تماشاي فوتبال هستند.

او در پاسخ به گوگل گفته است، تماشاي فوتبال در لهستان، چيزي بيش‌تر از شادماني و جشن‌گرفتن براي يك ورزش است. فوتبال، هواداران تمام نسل‌ها، از بچه‌ها تا سالمندان را به هم نزديك مي‌كند؛ حتي اگر از آن‌هايي باشند كه به‌طور روزانه به تماشاي فوتبال علاقه‌مند نباشند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

«شينجي سوشيموشي»، تصويرگر 39ساله‌ي اهل ژاپن است. در اثر او، صحنه‌اي واقعي از يك بازي تيم ملي ژاپن و تشويق تماشاگران ژاپني در استاديوم ديده مي‌شود.

او در پاسخ به گوگل گفته براي ژاپن، فوتبال يك ورزش آشناست كه به‌عنوان موضوع كتاب‌هاي مصور و مجموعه‌هاي انيميشن است. كودكان و نوجوانان ژاپني فوتبال بازي مي‌كنند و اميدوارند روزي به قهرمان تبديل شوند.

 

دوچرخه شماره ۹۳۰

كلاژي از همه‌ي 32 تصويرگري گوگل براي روز نخست جام‌‌جهاني

کد خبر 409070

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha