مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاوشگر "فرصت" (Opportunity) ناسا هفته‌های بسیار دشواری را سپری کرده‌است

مریخ

زیرا از تاریخ ۳۰ می ۲۰۱۸ طوفان شن نسبتا بزرگ در سطح مریخ آغاز شد که درست در مسیر این کاوشگر قرار داشت و از آن تاریخ تا به امروز این طوفان تنها بزرگتر و شدید‌تر شده‌است.

براساس گزارش ساينس الرت، وسعت اين طوفان در 12 ژوئن به 35 ميليون كيلومتر مربع رسيد و اين يعني يك چهارم كل سياره مريخ. ناسا اوايل اين هفته تاييد كرد كه اين طوفان عظيم اكنون دورتادور سياره را فراگرفته و به طوفاني جهاني در مريخ تبديل شده‌است و هيچ نشانه‌اي از كاهش شدت آن در دست نيست.

به محض آغاز طوفان، كاوشگر فرصت كه منبع انرژي آن نور خورشيد است، خود را در وضعيت كم‌مصرف قرار داد تا بتواند بدون جضور نور خورشيد فعاليت خود را حفظ كند. كاوشگر ديگر حاضر در مريخ،‌كنجكاوي، انرژي خود را از محل باطري‌هاي اتمي تامين مي‌كند از اين رو همچنان فعاليت خود را ادامه مي‌دهد و درحال بررسي تاثيرات طوفان شن در آنسوي سياره مريخ است.

درصورتي كه كاوشگر فرصت هنوز به اندازه‌كافي انرژي داشته باشد، از آن براي گرم نگه داشتن سيستم‌هاي داخلي‌اش استفاده خواهد كرد و برق مورد نياز ساعت ماموريت را تامين خواهد كرد تا كنترل سطح انرژي كاوشگر تحت كنترل باقي بماند. در عين حال اگرچه توفان مانع از آن مي‌شود كه باتري‌هاي خورشيدي كاوشگر شارژ شوند،‌اما شن‌هاي جاذب گرما مي‌توانند دماي اطراف كاوشگر را ثابت نگه دارند.

گزارش جديد ناسا حاكي از آن است كه هيچ سيگنال جديدي از اين كاوشگر دريافت نشده‌است، اگرچه بررسي روند بقاي طولاني‌مدت كاوشگر در شرايط آب و هوايي نامساعد سياره نشان مي‌دهد باتري‌ها و تجهيزات الكترونيك كاوشگر دماي مورد نياز براي فعال بودن خود را نگه مي‌دارند.

كاوشگر فرصت در سال 2007 نيز طوفاني بسيار بزرگتر را تجربه كرده‌است، در آن سال براي يك ماه مجموعه‌اي از طوفان‌هاي شن سياره مريخ را درنورديد و باعث شد كاوشگر اسپيريت، كه اكنون غيرفعال است، وارد حالت كم‌مصرف شود.

کد خبر 408887

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha